AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.238

Bränsleförbrukning E91 vs. E61

Sida 1 av 2
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Jag har nyligen sålt av min 530 XI Touring -06 (258 hk) 18 tums däck och 98 oktanig bensin. M-sportpaket.

Genomsnittsförbrukningen med den bilen låg på 11.3 liter/100 km. En "normaldag" kör jag till och från arbetet ca. 35 km t.o.r. varav totalt kanske drygt 25 km med farthållaren på 75-95 km/h. Resterande 10 km i lägre hastighet pga. köbildning eller stadskörning. Under alla förhållanden en ganska acceptabel förbrukning med hänsyn till motorstorlek - men med dagens bensinpriser blir det lite dyrt i längden.

Dels med tanke på bränsleförbrukningen men också baserat på förhållandevis hög skatt och försäkring - samt att vagnskadegarantin går ut i år, bestämde jag mig för att "byta ner" mig och köpte därför härom veckan en begagnad 325 i Touring med 17 tums däck, M-sportpaket årsmodell -07 som gått ca. 1500 mil.

Tanken var dels att få ner bränsleförbrukningen men också att minska de fasta kostnaderna och dessutom få lite pengar över (vilket jag också fick).

Men... bränsleförbrukningen på min E91 ligger nu efter ca. 800 kms körning efter samma mönster som ovan - eller till och med lite "snällare" (mer farthållare 75-95 km/h) än med den förra bilen - ligger på exakt 11 liter/100 km. Första tanken var 95 oktan och andra 98 oktan.

Som jag ser det borde en lättare bil med mindre motor (218 hk) och mindre däck visa markant skillnad i förbrukning gentemot den större 530 XI där ju enbart fyrhjulsdriften ökar förbrukningen med ca 1 dl/mil allt annat lika. Jag hade förväntat mig att jag skulle ligga strax under litern/mil med 325:an men jag ligger till och med högre än vad 5-seriens broschyr säger att 525:an med samma motor som min 325:a skall ligga på vid blandad körning.

Vettig förklaring någon? Vad kan man göra? Tanka V-power? Uppdatera programvaran?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Största problemet är nog vilken tyngd du har på foten. :)

För övrigt så har den inte gått så långt, ge den några veckor till så tror jag det sjunker. Lite iaf...
Men jag håller med dig, 1.1 liter per mil i en 325i låter mycket och känns i törstigaste laget.

Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Det va mig en törstig sate. Jag kör nästan identiska sträckor som dig med min 325i -06 fast då rullar jag med 19" fälgar och 265 sulor på bakhjulen...men min drar 9,5l/100km i snitt (enl datorn) sen jag köpte den (kört 1200 mil) , och då brukar jag ändå busköra lite...dessutom är det en automatlåda i min! Bensinen kan påverka något beroende på vart du tankar den, men med 98 oktan från Statoil som jag kör med så får jag dem siffrorna. Vet inte vilka faktorer som påverkar den höga förbrukningen som din bil har, men det är aningen för mkt på en 325 med körning på farthållare i dem hastigheterna. Kanske har för fet bensinblandning, att LMM spökar, men det är jag väldigt veksam till.
Du har inte gjort några modifikationer på bilen?
Visa användare
153
hogan
Min är också automat (det var den förra också). Det är inga förändringar gjorda och jag kör nästan pinsamt försiktigt. (Bilen går jättebra, jag ligger först i varenda bilkö) :-).

Jag hade räknat med att komma ner någonstans runt 0.9 faktiskt - utan att egentligen ändra på något i körsätt. Får ta ett snack med BMW tror jag och se om dom har några förslag.

Registreringsbeviset säger ju 0.92 vid blandad körning. Jag får väl tanka fullt med V-power nästa gång och gå ut och köra 10 mil landsväg med farthållaren ställd på 90 och se vad som händer. Om jag då går över 0.92 på landsvägskörning finns ju all anledning till reklamation. Kul, ny motor... :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Anliggande bromsar är väl inte troligt efter 1500 mil, men jag skulle nog först kolla däcktryck (troligen för stor avvikelse för det, men ändå) och därefter läsa ev. lagrade felkoder.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du alltid ligger först i varje kö kör du säkert så långsamt som du säger! Jag ligger alltid sist i varje kö, och gasar gärna!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad har du för insprutning i din vagn...jetstråleinsprutning,eller mera konventionellt ?

Luftfiltret ok?

Låter alldeles för mycket om jag nu tror att du kör "normalt svenssontempo"..orsaker?Tja,några har du redan fått men>>Mjukvaruuppgradering av motorstyrningen kanske kan hjälpa som du själv funderar på...vet inte.

Men avläsning av felkoder(som sagts redan)+en ev. uppgradering av motorstyrningen om möjligt skulle jag gjort i ditt fall..

Men du kan ju också kontrollera stiften för koll av förbränningen och då säkrare se tendenser på hur motorn jobbar/går fett/snålt osv+som sagt luftfiltret+göra enklare justeringar av lufttrycket i däcken som sagts..

Du har inga "knackningstendenser" eller andra symptom i motorn?

Mvh Janne.

Visa användare
153
hogan
Nope, inga knackningstendenser.... Det där med "först i varje bilkö"... stämmer ju inte rikgigt - men jag gasar inte på längre som jag tidigare gjorde för att inte ligga i vägen för någon. Har dubbelfilig väg till jobbet så det blir att ligga i högerfilen och fisa. Dötråkigt och inte så jag egentligen vill köra.
Jag ringer BMW i morgon och frågar vad dom har för teorier.
viktskillnaden mellan e61 och e91 speciellt stor...
Gunget
Jag har en 325 Xi med automat (-06:a, 1400 mil). Den är också rejält törstig, tar aldrig under 1,1 l/mil trots mkt lugn körning. Kör jag mycket kortkörning och är lite tung på foten så drar den direkt iväg uppåt 1,3 l/mil. Har haft bilen i 4 månader och kört ca 400 mil nu och måste säga att jag är lite besviken. Har haft in bilen på BMW två gånger, men dom hittar absolut inget fel på bilen. Dessutom går den ju bra. Inga knackningstendenser, ingen ojämn gång. Enligt reg.beviset ska den dra 1,01 l/mil blandad körning. BMW har dock rapporterat in min förbrukning till BMW Tyskland för att se om det finns andra 325:or med liknande bekymmer någon annanstans i världen....

Visa användare
153
hogan
Jag fick aldrig löst det där med förbrukningen och ligger nu runt 1.05 med samma körsätt - och samma sträckor dagligen. Därför har jag beslutat att ta konsekvenserna av det här och säljer därför bilen (gjort idag) och köper en 325 D i stället. Nu vore det väl själva f-n om man inte skall komma under litern. :-)

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kör min 525 ia T 18tummare 245,or på 1.1 men då kör jag inte snällt på lite längre sträckor med farthållare så kommer den lätt ner till 0,85 på landsväg 70-90km/h
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Under litern? Det är ju fjolligt ;P

Ligger på runt 1,13 liter/milen med min 325, manuell med fyrkrafs. Få långkörningar och skapligt tung fot. Ungefär vad jag hade räknat med, även om det blir svårt att räkna hem bilköpet på sparade bensinpengar.
Visa användare
153
hogan
Fjolligt och fjolligt.... Det finns självklart ingen rim och reson i mitt resonemang - att byta bil för att få en lägre bränsleförbrukning. Det är ekonomiskt fullständigt oförsvarbart. Jag hade kunnat behålla min 530 xi och tryckt lite hårdare på gaspedalen varje dag och ändå kommit våldsamt billigare undan än att 13 månader senare ha bytt bil två gånger. :-)

Det är konstigt vad det är för saker som retar mig - t.ex. att se den där jävla displayen visa en förbrukning på 10.5 eller vad det nu kan vara - och att åka och tanka varje söndag och betala bensinräkningen i slutet av varje månad.

Nu kommer bensinräkningarna bli lägre, jag kommer att få glädjen av att läsa av en förbrukning på ca. 7.2 eller något - och fortsätta kämpa för att få ner den under 7 - och säkert irritera mig på att det inte går.

Kalaset med två bilbyten kostar väl mig netto omkring 150.000- Men vad fan, det är ju bara pengar - och det finns det gott om på bankerna. Och om två år ser ni mig i en Smart.

Jag är lite förvånad över att du inte kommit ner under litern med din 325a. Vår 320i -03 har jag fått ner till 0,77 på långkörning. Höll bara hastighetsgränserna och nyttjade farthållaren konstant. Värt att tillägga är att bilen var helt fullpackad plus takbox.

Din nyare 325i borde ju vara snålare än en M54B22.
Bayer_Aleks
Grattis till nya bilen! Svärfar har en 325D Touring och ligger i snitt på 0,6. Både han väger en hel del och även hans breda fot så nu tror jag du har gjort ett vettigt byte. Min 325 Automat drog ganska mkt tycker jag. Låg på runt 10,5-10,8 och det retade mig som fan. Men öppen motorväg eller landsväg var den guld. Som lägst med farthållare på 90-100km/h har jag haft 0,67 och va riktigt glad. Men så kom stadskörningen och dem tvåsiffriga kom upp igen.
Nu är det en 320d Touring som väntas. Den lovar 0,45 så det blir en bra skillnad :)
Visa användare
153
hogan
Japp, jag är också förvånad över förbrukningen. En normaldag kör jag först till jobbet där 1 km är på smågator - sen blir det kanske 12 km tvåfilig led innan det jag hamnar i någon form av bilkö - och sedan smågator i en km. Skall jag hämta sambon efter jobbet (3 ggr i veckan eller så) blir det en hel del kö-körning och stadstrafik med rödljus i parti och miniut och det är nog det som är boven i dramat.

Jag träffade en 325d-ägare i går och han kör mest stadstrafik och har haft en landsvägskörning på sina 140 mil sen han fick bilen. 0.74 hade den dragit dittills. Skulle jag komma ner i den förbrukningen med min 325i hade jag fått ligga i 70 km på plan väg med farthållare - och vinden i ryggen. Jag räknar med att kunna hålla mig under 0.75 i fortsättningen - annars får jag väl chippa eländet för att komma ner ytterligare. :-)

Det var ju en törstig 325I!! Jag ligger under litern med min 530iAT(272hk) - 60% stad(kö), 40% motorväg(120-130km/t).

-------------
Min BMW : Länk
Visa användare
153
hogan
I höstas när jag körde landsväg 2 ggr per vecka och för övrigt lite mindre stadskörning än normalt, var jag nere strax under litern i alla fall. Har kört till Köpenhamn och varit nere på 0.9 också med 120-130 - samt förstås köerna i Köpenhamn. Men - det är ju historia snart. På tisdag eller onsdag från jag dieseln. :-)

Bayer_Aleks
beställt en fabriksny diesel eller? jag väntar fortfarande på min :( SUCK den låga väntan...
Visa användare
153
hogan
Jupp. Fabriksny - lagerbil visserligen. Titansilver (lite tråkigt men väntetiden är mindre än en vecka), Navi, larm, HiFi, bägge paketen, helläder. Sålde 325:an idag - gick igenom M-test med "flying colours" (inte en enda anmärkning) vilket känns skönt för både mig och köparen. Småbarnsfamilj som jag verkligen önskar lycka till med bilen.

Under väntetiden på att M-testet skulle bli klart, tog jag en liten promenad på ca. 100 meter till en firma som trimmar bilar och frågade vad de kan göra med en 325 d.... Höll på att skita på mig när han sa: 290 hk och 625 Nm. Helvete vilket tryck det måste bli då - 0-100 förmodligen under 6 sekunder - och vilket vrid!! Talade sedan med mekarna på Motormännen som sa att det är mer eller mindre riskfritt och det spelar ingen roll om man jackar upp den till 235 hk eller 290 - motorn klarar vilket som... :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.