|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Samma här, har en 120d. Hade en 325Ci -04 tidigare där klimatautomatiken funkade mycket bättre. Det är lite småirriterande att man blir stekt på 16,5 och djupfryst på 16,0. |
|
|
Tjenare, Jag har exakt samma problem med en 07 facelift 120d. Om jag väljer en temp på 22 grader så blir det olidligt varmt i kupén. Svarte från verkstaden blir att jag inte kan rätta mig efter temperaturen som står i displayen utan kanske måste sänka den till 18 eller 19 grader. Jag har haft några bilar med klimatanläggning tidigare men ingen som betett sig så konstigt som denna?! |
|
|
Samma här, 16,5 grader = stekhett när det är 18 grader ute och fläkten går på 2 lågvarv, 16,0 = iskallt och fläkten går på max. Antagligen har BMW snålat och satt in en billigare och/eller enklare klimatanläggning i 1-serien än i deras andra bilar. Eller så sitter tempsensorn riktigt dåligt till, men det verkar ju märkligt. Jag hade en 325Ci -04 förut och klimaten i den var helt problem- och felfri. Typiskt BMW också att säg att det inte är något fel... |
|
| Har manuell AC och taklucka, jag agerar tempsensor själv och funkar utmärkt ;-) | |
|
Har samma problem med min klimatanläggning. Det måste vara sensorn som är fel placerad eller justerad. Ska bli intressant och se vad min BMW verkstad säger om detta problem. Åter kommer med info efter verkstads besöket. |
|
120d |
Åker åter igen Volvo efter att ha åkt 120d 177hp under två olidliga år. kan nu bland annat njuta av en väl fungernde klimatanläggning igen. Jag känner alltför väl igen era problem sedan mina år som problemtyngd BMW ägare. |
| Bara att gratulera(?). | |
| BMW är generellt mer felsäkra än Volvo, statistiskt sett. Själv hade vi en V70 T5 där vi fick byta automatlådan fyra gånger. Samt att ett säkerhetsbälte i baksätet gick av från sitt fäste. Och etc. listan kan göras väldigt lång... | |
| För att återknyta till ämnet, jag hade samma problem med min bil när den var ny. I vintras uppdaterades bilen till nyare CIP. Denna sommaren får jag sval och behaglig luft även på 19 grader när det är varmt ute. | |
|
fredo; låter intressant då jag upplever samma bekymmer. Det enda jag tycker hjälper är att dra på fläkten lite mer än vad automatiken sätter. Fast då känns det just inte så automatiskt... Av vilken anledning fick du uppdatera bilen? Bara för detta med tempen? M v h |
|
|
Jag har exakt samma problem i min 120d-07. Har märkt under den värme-böljan som vi har haft under veckan att AC.n inte fungerar tillfredsställande . Har man AC.n på 16,5 så snurrar fläkten på markering 2-3 på den sjugradige skalan, och det räcker inte till om det är drygt 20 grader ute. Sätter man AC.n på 16,0 så går fläkten på fullt varvtal hur länge som helst. Till slut blir det svinkallt i kupen och man är tvungen att höja graderna till 16,5 igen. Är det verkligen meningen att det skall fungera på detta sätt ? Har tidigare varit ägare till både en AUDI och en SAAB och i dom bilarna fungerade automatiken på AC.n utan några som helst problem. |
|
| Samma här. Kyleffekten är för dålig. Tur att vi bor i Norden. Att behöva använda knappen "snöflingan" känns som att klimatanläggningen inte är en ACC. | |
|
Samma på E90. För dålig kompressoreffekt och/eller luftflöde gör att nedkylningen tar tid. Tur att vi bor i Norden. Vad det gäller snöflinga och rattande på temperaturvreden känns det som att BMW inte riktigt förstått vad ACC betyder......... |
|
|
Min anläggning fungerar utmärkt, inga konstigheter med temperaturen. Oavsett vad jag har för temperatur inställd så jobbar den sig dit fortast möjligt. Och att "snöflingan" inte är automatiskt är väl bra? Så man kan välja själv om kompressorn ska vara igång och kyla/avfukta luften, med tanke på vad den gör med förbrukningen. |
|
|
Jag har vanlig AC i min lillbil. I volvon en ACC, båda fungerar utmärkt tycker jag. Tog ju inte många dagar innan man lärde sig hur mycket fläkt man behöver för en sval och behaglig färd? |
|
| jag har en 123d Coupé, har haft 21 grader sen jag köpte den för någon vecka sen, alltid skönt och behagligt i bilen! både när det är kat och varmt ute. | |
|
Verkar som om ni som har problem med era ACC bara har den faceliftade 1 serien. Kör själv en sen -06, dvs pre facelift och har inga som helst problem med min ACC. Har även jämfört med E60 och den är iof snäppet vassare men några problem med automatik och kyla har jag inte. Är det varmt ute så kyler den fint redan vid 20 grader inställt. Något man ändrat på mellan gamla 1an och den faceliftade kanske? |
|
|
Velgro - Min är pre-face lift och har de problem som beskrivs... Har dock inte upplevt det som problem innan jag läste denna tråden =) Allt beror väl på hur kräsen man är och vad man har att jämföra med! Har alltid min på 21 grader... Är bilen varm trycker jag på "max" och sen när jag återgår till det vanliga så höjer jag fläkten två steg från auto... Inte automatiskt, men det funkar! |
|
| vet inte men min borde väl räknas som facelift(123d coupe-08) som sagt inga problem än så länge, 21 grader inställt sen jag köpte bilen | |
|
När jag öppnar bilen med fjärren en bit från bilen håller jag ner knappen så att fönstrarna och takluckan öppnas. Så redan när jag kör iväg har det mesta av värmen försvunnit. Snabbt och energieffektivt. Funkar även utan taklucka... Köra gör jag med takluckan helt öppet eller vinklat uppåt (motorväg). Att det bullrar (bara lite) ökar bara körkänslan - folk betalar ju annars dyrt för att åka cab. Använder bara AC om det är mycket fuktigt i luften eller utetempen är >25 grader. Tycker annars bättre om naturligt otorkad luft genom takluckan. Förstår irritationen om ACC inte funkar hélt automatiskt, men att klaga på att man måste trycka på en knapp för att få sin önskad temp, det måste väl vara ett i-landsproblem, eller? Ha det så trevligt alla! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.