AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
38.257

Klimatanläggning, långsam tempsänkning mm

Sida 1 av 3
Ha
9
Happy Bhudda
120 D 08 Limited Sport Edition
Hej har en 120 D -08, nu när det börjar bli varm ute så reagerar min klima väldigt långsamt när jag sänker temperaturen. Ingen vartalshöjning sker vid sänkning, däremot kan vartalet på fläkten höjas och sänkas utan att jag riktigt förstår varför. Detta sker endast under ca 1 till 2 sekunder. Är det någon annan som upplevt liknande problem.

Skall snart in på service så jag tänkte att det är bra att kunna förklara för verkstaden att det är ett något som fler upplever.

120d
Upplever också att klimat anläggningen är under all kritik kyler väldigt dåligt o går alltid på för lågt varv, påpekade detta för min verkstad förra sommaren då programmerades den om o har väl funkat hyfsat under vintern men nu när det börjar bli varmt så känns det direkt att den inte räcker till utan man får manuellt höja fläkthastigheten om det ska kyla ner någorlunda.
Har alltid åkt Volvo förut o deras klimator är i en helt annan klass.

Ha
9
Happy Bhudda
120 D 08 Limited Sport Edition
Hej även kompis som har likadan bil som mig påtalar samma sak, enligt verkstaden var det inget fel (Paulssons Bil Helsingborg).

Jag har oxå en Volvo XC70 och upplever att när det är varmt så funkar kylfunktionen mycket bättre och snabbare i den.

Tycker också att min kyler dåligt. Om solen ligger på framrutan måste man rikta luften mot kroppen om man inte vill höja fläkten. Å andra sidan var min 320 -04 nästan lika dålig på sommaren. Min gamla Saab 9000 -91 med ACC kylde mycket bättre.

Däremot är värmen i min etta suverän på vintern. Bästa jag haft men iofs var det ju inte mycket till vinter. Någon som vet om BMW's dieslar har elektrisk tillsatsvämare för kylvattnet? Isf kan det bero på den.

m v h
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Tycker kylningen är under all kritik. Den vaknar till liv när man ställer den på 16 grader (minimum). Då blir det tokkallt. Annars gör den inte mycket... är det verkligen så att man måste sitta i direktblås och maxa fläkten för att få det klimat man vill ha?

Värmen är det som tidigare nämnts inget fel på, den är utmärkt.
Lustigt, jag skulle ringa upp till bmw idag och påtala detta problem med våran 120d. Har man inställt på 16,5 på bägge sidor och det är stekhett i bilen så går ändå fläkten på min. Om man sänker till 16 på förarsidan ökar fläkten, men om man har 16,5 på förarsidan och 16 på passagerarsidan så ökar inte fläkten något utan går fortfarande på min.
Att betala för automatisk klima är ju en bluff då man måste köra fläkten manuellt
JohanF, jag har precis samma erfarenhet! AUTO-läget är iverkligen inte mycket att ha.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ryk 330xi:

Upplevde faktiskt ungefär samma sak i en 318d i Tyskland, 16,5 grader gav i princip ingen kyla och 16 grader = nordpolen, både med manuell minimi inställning av fläkten - manuella inställningar var det enda som gällde, autoläget provade jag faktiskt inte...

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker ni beskriver något som gällt alla mina BMW. E36 var helt bedrövlig. Den ville ytterst ogärna öka fläkten för mer kyla. E46 var aningen bättre, men inte bra. På E90 fungerar det bättre, av två skäl. Dels kan man via iDrive välja klimatfunktioner som gör det lite drägligare, dels finns knappen för max kyla att ta till. Lite hjälp har jag nog också av att min E90 har klimatkomfortvindruta.
Överlag har jag alltid upplevt klimatautomatiken som bättre i Saab och Volvo.
Njuren
Håller med!

"the things you own end up owning you"
Mc
7
McDiezel
BMW 120d -08
Hade samma sak på min, tryck in snöflingan så händer det grejor:-)
Säger samma sak om våran lilla etta! den kyler riktigt dåligt på auto, måste trycka på snöflinganför att man ska kunna sitta i bilen. Det är mycket bättre på e61:an, har funderat mycket på det här. Vet dock inte om det är bättre/sämmre att missnöjet är delat.

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Snöflingan har man väl alltid intryckt?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Tror dom menar 'Max A/C - Snöflingan'.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, nu såg jag att det är en liten snöflinga under texten MAX, även på min bil.
Menar givetvis snöflinkan med MAX texten under/över, den andra snöflingan är alltid intryckt, iallafall på sommaren:)

Mvh
Sn
37
Snabelost
120dM -08
Ok, snöflinge-knappen har jag greppat, men var sjutton sitter knappen för att få ett tropiskt monsunregn inne i kupén? ;)
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
rtfm
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
Hade min bil inne för ett par dagar sedan, bland annat för dålig kylning (tar 10 minuter innan bilen blir "kall"), men det var inget fel på den, dom mätte upp +4 grader på utluften, tydligen tar det ett jä*la tag för BMW's bilar att få ner temperaturen = värdelöst!

hej alla glad BMW ägare. Idag köpte jag en 120D.....har tidigare haft en 530D
med otroligt bra kylning...tidigare 5 modeller med likaså bra kylning.
Nu måste jag exakt göra som ni beskriver....tänkte köra in till verkstaden och
klaga....nu förstår jag att detta inte hjälper....usch vad jag e besviken...svart bil med läder...varmt i sommar....e det någon som har tips hur jag ska kunna fixa bättre kyla..förutom kylklampar.
Tänkte chippa den lite...tar gärna mot förslag och tips...
ca
22
carpan
320iM E90 - 08
335iM E92 - 08
Har samma problem i min E90 också. Klimatanläggningen står inställd på 18 grader, ändå håller man på att bli grillad... Trycker man på MAX-cool som ni nämnt tidigare i tråden händer det ju grejer, men det känns ju knasigt att man ska behöva göra det för att den ska hålla 18 grader när det är 22 ute... Tror en orsak kan vara att temp-givarna i kupen är knasigt placerade. För runt om på instrumentbrädan, när man känner på den, så är den faktiskt sval. Det verkar som om kliman kyler ner brädan snabbt, men fattar då inte att passagerarna sitter och smälter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.