AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.611

Var kan man få tag på bra kondensor?

Sida 1 av 2
Hade inne bilen på felsökning av AC'n idag. Kondensorn konstaterades vara felet. Ny skulle kosta 3250kr + arbete + fyllning = 6375kr.

kan man få tag på billigare kondensor någonstans? Eventuellt begagnad?

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej du Berg,
Önskar jag kunde ge dig tips men kan inte...
Skall själv in med kondensorhelvetet + konvertering + fyllning. 8000:-!!!
DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT (semestern åt helvete...skall faan sitta i bilen varje dag i stället på parkeringen bara för att utnyttja...)
Men så är det, smakar det så kostar det, men surt är det iaf.
Dock var det vist ngn här på forumet som lyckades ropa hem en "Ny" kondensor från tyska e-bay (www.ebay.de) och fick den rätt billigt + frakt. Var inne själv för ngn dag sen men hittade ingen.

Men lycka till
/Svante

PE
15
PEckA
525iT -93
"Ny Kondensor skulle kosta 3250kr + arbete + fyllning = 6375kr."
DYYYYYYYYYYYYYRT.
KOlla in lokal bilrep. och gå INTE till BMW, då sänker ni kost med minst 50%.
betriebsanleitung
Jag var inne och fick ac n fylld,utan problem.Jag undrade hur det gick till eftersom den inte var konverterad,då sa de att med den nya gasen så behövs inte konverteringarna göras mer.Tyckte det verkade lustigt eftersom Bmw ville ha några tusen för konverteringen men det fungerar iallafall som det ska.
Jag har nyss bytt kondensor i min bil.
Finns en lokal kylarverkstad här där jag bor. Han tog 2590:- för kondensorn och 870:- för jobbet.
Sedan tillkom såklart fyllning av kylmedel. 800:- Svart.
Jag klarade plånboken med 4260:- totalt.
Sätt dig med telefonkatalogen och kolla vad du har för lokala kylnissar. Ring och snacka med ALLA. Det lönar sig.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
-:BeeMWe:-
När kom den nya gasen?

Bilar från -93 bör ha den nya gasen R134.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Jobbet gör den normalhändige BMW ägaren på 1 timme max (se mektipsen)
Sen nån som sysslar med bilkyl för fyllningen (kyl nissar kan emellan åt överdosera kraftigt ,vilket ger övertryck och andra otrevligheter)
EN TIMME!!!???
Aldrig på en bil med V8:a under locket i alla fall.
Killen på kylverkstan hade behövt FEM TIMMAR att byta min. Förvisso jävlades det en del men normaltid är 3,5-4 timmar för byte.
Han byter vattenkylare hela dagarna och och det kommer lite folk då och då som vill ha en ny kondensor. Han sa att han bytt på cirka 250 BMW genom åren.
Klarar inte han det på en timme så tror jag att ingen hemmapulare gör det heller.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Det är på en lokal verkstad, enligt dem kostar bara kondensorn drygt 7000 på BMW.

mvh
Berg

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

BERG 35 Har du kollat denna topic??

MVH
Hasso
Nej det hade jag inte gjort. Borde kanske lära mig att använda sökfunktionen innan jag slänger ur mig en fråga nästa gång.

Men då kanske det inte är så tokdyrt iallafall, särskillt när jag inte har varken utrustning eller utrymme att göra jobbet själv.

mvh
Berg

Jag har 530 V8, bytte kondensor på ca 1h20min inkl kaffe paus... det är läcktest,fyllning mm som tar tid..
Arbetsgången är enkel:

Kofångare väck,grill + list under grill bort
elfläkt bort, släpp kylaren i ovankanten koppla loss kondensorn och trixa ut den ( ev tork filteret med) sen samma visa i omvänd ordning
klart!!

( 3,5-4h ... du blev nog blåst duktigt..)
Men du Micke kan det vara så att din vän på kylar verkstan tar det från motorrummet??
då lär det ta 4-5 timmar...( minst , eftersom det tog mig 45 min att byta ena blikersglaset den vägen...)
Gasar-Magnus:
Jag har ingen aning vilket håll han tar ut den på, men om han tar den från motorrummet så måste ju vattenkylaren bort först.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag bytte min kondensor på e39;an på Expertkyl i Gbg igår och han lyfte även ur kylet, arbetet kostade drygt 1000:- så det kan inte ha tagit särskild lång tid. Kan rekomendera denna firma, dom verkar veta vad dom gör, och till humant pris.

CHS
Då var det klart. 6375 kr fattigare men har för de slantarna fått en riktigt cool bil (vilket dåligt skämt)!!

mvh
Berg

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Kolla med Avantia Ac Service..... Dom har såna grejer, men billigare än original. Nästan halva priset till min gamla Audi S2:a....

Kolla vad grejerna kostar där....

mvh/

/Tommy Power
jogge
bytte kondensor å torkfilter 3200:-
jobbet gick på 1500:-
svalt å fint för en 5 lapp.. det ör det värt hålla på att böka själv,ähh...
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Micke Olsson: jag bytte min kondensor på 2timmar, själv. Börja med att plocka bort kofångaren, lossa kablaget till ac-fläkten. Öppna huven och snäpp loss de övre fästena till kylare så att den går att luta tillbaka något. Sedan är det egentligen "bara" att lossa rören och försöka lirka ut den med nederdelen först.

Jag köpte en kondensor på "kylarfabriken" i Jönköping för 2195:- vill jag minnas, sedan fyllde en elfirma i min egen stad på med medel, kostade 1500:-

Lycka till...

Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
hoppsan... borde kollat forumet lite längre upp, fanns visst redan beskrivning fast jag glömde nämna den där listenmellan kylaren och plåten...

Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.