|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Transocean: Visst kan du köpa en bil på kredit trots att den tappar värde för varje dag. Det viktiga är att du amorterar i samma takt. Om det sedan är värt det är en annan femma... Och i ditt fall där du investerar 90% av tillgångarna så bör den avkastning de pengarna ger betala kreditkostnad och värdeminskning på en bil... eller? Bildock: Förmodligen är bilen värd mer än 0% efter 10 år. Så om du köper bilen för 160.000kr och amorterar av den på 10år och säljer bilen efter 10 år så har du då faktiskt kvar ett litet sparkapital... och det är mycket bättre än att ha en restskuld efter att bilen är såld... :) ///Magnus |
|
|
En mer intressant frågeställning än trådens rubrik tycker jag är: Hur mycket köper ni bil för i förhållande till er årslön? T ex 1/1 eller 0,75 eller 1/2 eller 2/1...? /M ///Magnus |
|
|
~ 1/3 ungefär //Lövet |
|
|
BMW-Magnus du har så rätt så rätt i vad du säger, att jag valde 10 årsgränsen berodde på att jag ansåg att då skulle bilen vara intjänad med den avskrivning jag hade och tyckte att det var värt, och det billigt ändå. Fortsatte jag att använda bilen efter 10 år så fanns ingen mer avskrivning, utan då åkte jag gratis så länge jag ville, eller som du skrev, en liten slant över vid försäljning då. Ditt nästa inlägg, är ju magnifikt!! det är ju precis så det fungerar i verkligheten, inte vad jag vill ha, för det vill vi alla, utan vad jag kan lägga i förhållande till lönen, det är ju frågans kärna mvh Uffe/bildock |
|
|
200'000 är inte sjukt svårt att spara ihop, det tar bara lite tid. Jag har en inkomst på ca: 300'000 jag är sambo (230'000/år)och vi bor i en bostadsrätt med lån på 1.5 miljoner. Rätt så normalt anser jag för en mellanstor svensk stad. Den mängd pengar jag sparar skulle ge mig en bil för 200'000 på 2år och 4månader. Men visst det tar långt tid. Kanske inte är så kul. Men det går... Ett lån ja, det tar tid att betala, dessutom lägger du ju ut ränte pengar på det hela. Men att äga bilen fullt ut är för mig det viktigaste... -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
För att återgå till trådens ämne: Jag köper bil för 2/3 av min årsinkomst, efter att jag sparat in pengarna. Under tiden kan jag ändå leva gott och behöver inte oroa mig för en högre månadskostnad. Anledningen till att jag kan lägga undan så mycket kanske också är att jag inte har några andra lån än mitt lgh-lån. Fasta månadskostnader oavsett om det är abonemang, lån eller annat äter upp ekonomin :-) -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
Emelie: Att kunna spara undan 7.000kr/mån på en nettoinkomst på ca. 17.500kr/mån är väldigt bra men jag tror inte det är många som klarar att göra detta månad efter månad. ___ //Ulf |
|
|
Bil och bostad är betalt kontant, jag trivs bäst som skuldfri. Min årsinkomst är drygt 500K. Bilen kostade över 500K :D - kan dock spara ihop ett rejält belopp varje år, så jag inte behövar låna när det är dags att byta bil. Privatköp av ny BMW är väl den sämste investering man kan göra, men bara man har kul så.........;D |
|
SpineKracker |
BMW-Magnus: Ja det var ju vad tråden handlade om... =) Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Phoebos mfl; "jag trivs bäst som skuldfri" - du tror inte det där även gäller för oss som har skulder på ex bil? Lite drygt :) |
|
|
Antagligen inte då eftersom dom flesta lånar till bilen... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
med lite framförhållning kan man nog köpa sig skuldfri, jag tänker mig någon som har bilen till nöje inte för jobbet skull, utan som rent nöje, om man åker lite sämre och billigare bil ett tag och lägger undan så mycket man tycker sig ha råd med, då man nått en summa man tycker bilen ska kosta , köp den och fortsätt att lägga undan den summan och planera att bilen ska behållas i si och så många år då det är dags att köpa nästa bil o.s.v Men det verkar som de flesta vill ta ut det gottaste redan idag och skuldsätter sig och har svårt att komma ifatt, det finns ingen annan väg för oss vanliga löntagare om man vill ha en balanserad ekonomi Men visst man kan bränna allt idag och ha det lite jobbigt imorgon, personligen har jag valt det första alternativet som jag redogjort tidigare i den här tråden mvh Uffe/bildock |
|
|
Att betala kontant är det bästa på allt då har du ryggen fri , om man hade haft 1 miljon och uppåt så hade man säkert kunnat fått en bra ränta och då i sin tur kanske tjäna på det..... Men verkligheten kommer ikapp en , hus kan man belåna eftersom dem står sig i värde oftast, en bil är ju rena kapitalfördärvet.... Men vet man tex att man vill ha en viss bil för typ 6 månader bara för att ha ägt en så skulle man kunna belåna den iom att kostnaden är inte konstant och man kanske inte förlorar jättemycket på det , förutsätter att man köper sig en begagnad bil då.....en Ny rasar ju i pris och så jäkla kul är det inte att förlora mycket pengar på kort tid !!! Cash is king och kommër alltid att vara så är det bara, och man sover fan så mycket bättre .9 Mvh Niklas |
|
|
Håller med nikke25 Cash is king! Har du inte råd att köpa en bil kontant har du inte råd att låna till den heller! Jobba först handla sen! det är mitt motto ! =) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Mr_Hope, jag brukar resonera tvärtom, man ska ha råd att låna till en bil för att ha den, dvs ta värdeminskningen varje månad istället för att stå utan möjlighet att kunna byta till en nyare bil när det är dags att byta. Dock har jag själv fn en kontantbetaldbil av ren lathet...:) |
|
|
325:an är tjänstebil och Miatan är betald kontant, den del som var kvar utöver inbytet. Med darrig börs så känns detta förfarande ganska vettigt just nu. Annars så är Jag för att investera intjänade pengar. Borsett från huset så ser Jag till att aldrig belåna mer än att det garanterat finns kontant täckning tillgängligt att lösa lånet inom en månad, ifall ränteläget skulle förändras snabbt. Börsklimatet avgör alltså vilket förfarande Jag anser vara vettigast för tillfället. |
|
|
Continental, skön inställning med börsklimatet...:) Har man en hygglig "påse pengar" tycker jag att man generellt sett gör bäst i att inte konsumera den utan hålla fast vid den (tills man dör..:) ) och nyttja värdetillväxten till konsumtion. Tråkigt sätt att agera javisst, dock antagligen ganska ql i längden... |
|
|
har man tillgång av kontanter till ett köp av bil men inte utnyttjar det utan väljer en annan väg t.ex ett lån, tycker jag inte det är samma sak som att segt dra sig fram månad efter månad med en tagen amortering för jag egentligen inte har råd eller köpt dyrareän jag borde. Att köpa för ett lån trots jag har tillgång till kontanter kanske bara kan vara en fördel i många fall, och i den här debatten inte tolkas av mig som ett lån "trots att det är det i realiteten" för då har jag koll på ekonomin på ett helt annat sätt än att bara ha näsan strax ovan vattenlinjen varje månad mvh Uffe/bildock |
|
|
Det normala är väl att låna till men om man som jag redan har csn lån samt lägenhets lån finns det nästan inget allternativ än att betala kontant. |
|
|
Mängden svar belyser att det inte finns rätt eller fel i frågan hur ett bilinköp skall finansieras. Ibland kan det vara klart fördelaktigast att köpa bilen på kredit och samtidigt investera den andra summan i t.ex. realränteobligationer. Jag har inte sett att ngn tagit upp denna kostnad, dvs den uteblivna riskfria kapitalintäkten. Vad som dock skall finansieras är värdeminskningen (exit) och reparationskostnader. Kostnaden för dessa är inte på förhand känd. Privatleasing kan vara fördelaktigare då inte kapitalbindning sker. Kostnaden är då på förhand känd vilket skapar trygghet. Hur stor del av lönen man investerar i en ny bil är oväsentligt, då utgifterna kan skilja sig enormt mellan individer. Generellt är dock inte lån att föredra på ting som tappar i värde. Detta börjar jänkare att förstå nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.