|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
SpineKracker |
Hejsan! Undrar lite hær hur många som betalt sina bilar kontant och hur många som har dem på avbetalning/tjænstebil? Førstår inte hur folk har råd med så mycket prylar/bilar/boende?! Jag har ca 500K i årsinkomst å kikar nu efter entusiastbil i prisklassen 150-200K, kænns ganska lagom dyrt. Vad tycker ni ær ett vettigt førhållande mellan inkomst/utgift før bil? MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Med din årsinkomst ska det väl inte vara nåt problem att betala cash? |
|
|
vsurapol: Så kan man inte riktigt tänka. Det beror ju helt och hållet på vad man har för utgifter i övrigt. Personligen anser jag det som ganska dumt att casha nånting för 200k. Dom pengarna gör man bättre i att investera i nånting med avkastning. Behöver inte vara svårt att få en högre avkastning på dom pengarna än vad man betalar i ränta på lånet man tar. Särskillt med tanke på att det tar ett tag att komma upp i 200k sparade pengar. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag köper bara för sparade pengar. Jag tror att det blir billigast för mig. Visst kan man låna till att köpa aktier eller andra investeringar som J.Dredd föreslår, men det kräver nog att man är ganska duktig och insatt. Det är ju alltid en chansning också. Om det vore lätt att få större avkasning på investeringar än vi får betala i ränta på lån, ja då vore ju bankerna dumma som lånade ut pengar till privatpersoner till den räntan. Då borde de ju sätta pengarna i de där investeringarna som ger bättre avkastning istället, alternativt höja räntan. Har man inte tid och lust att spara så visst kan man ju låna, men det blir nog ofta lite dyrare i längden ändå. I alla fall om det var jag som skulle placera de lånade pengarna. :-) |
|
|
Jag är böjd att hålla med Adelsson här. En bil är konsumtion och det blir dyrt att låna. Jag fixar inte med enkla medel högre avkastning än låneräntan under en längre period. Ett år eller två går det ju naturligtvis.. Cash + skuldfri är säkra pengar och man sover bättre ;) |
|
SpineKracker |
Det tar ju sån jævla tid att spara ihop pengarna bara hehe.. fast det ær ju klart "bæst".. då får jag ju ræntan med mig istællet før mot mig.. Men jag undrar lite vad folk i allmænhet lægger på bil i førhållande till løn? Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
SpineKracker |
Jag tycker det ær førsvarbart att låna till en bil med bestående værde faktiskt, t ex en gammal porsche eller liknande dær værdeminskningen redan varit så att sæga. Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
En Porsche 911 kan ju vara en investering faktiskt. Investeringar kan man ju belåna om man tror på dom. En ny BMW är dock ren konsumtion, t.o.m lyxkonsumtion i mina ögon :) På din fråga vad man lägger på bil i förhållande till lön svarar jag: Alltid för mycket, varje gång.. |
|
|
Detta har diskuterats i åtskilliga trådar tidigare och det finns lika många åsikter som medlemmar på forumet ;) Allt beror ju på din egen situation, dvs lön, boende, andra lån, sparande, etc. Sen är ju inte allt svart eller vitt...du kan ju lägga en del kontant och sedan låna resten. Det handlar ju också om hur bra lånevillkor man kan få. Har man redan ett lågt belånat boende så kan det ju vara idé att öka dessa lån för att finansiera en del av bilen. Cash + skuldfri är säkert bra rent psykologiskt men är mycket sällan det bästa alternativet rent ekonomiskt. ___ //Ulf |
|
SpineKracker |
Ja en ny bil skulle jag aldrig køpa om jag inte var riktigt rik.. bættre att nån annan prøjsar de førsta tusen milen. Det ær lite før dyr før konsumtion før mig.. Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Helt klart är det så. Titta inom näringslivet. Finns inga bolag som växer snabbt utan att investera i lånade pengar. Belåna bostad är ju också bra, men då skall man helst ha amorterat någon gång. Visst kan man belåna senaste årens värdestegring, i alla fall de som inte bor i skogen som jag. Men där slutar jag att sova igen ;) |
|
SpineKracker |
Nu undrade jag ju hur ni har gjort, inte vilka møjligheter som finns, dessa ær jag væl bekant med =) Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
| Betalt kontant. | |
SpineKracker |
Ok! Jag tycker att ca en halv årsløn ær ganska lagom att lægga på bil, vad tycker ni? MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
| Det beror ju på hur ofta man byter. En viss peng i månaden i värdeminskning tycker jag säger mer. Den blir ju mindre ju längre man behåller bilen. Visserligen blir reservdelskontot mer ansträngt, men långt ifrån i samma grad. | |
|
Köp en fin M3 E30 och håll den i fint skick. Trevlig entusiastbil och rena pensionsförsäkringen. Mats H |
|
SpineKracker |
Ja de ær ju den snyggaste BWM som byggts =) Fast jag ær ganska inne på en 930 eller 964 faktiskt. Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Jag tycker inte att börsen är så säker att jag skulle våga investera "cashen" där istället för att casha bilen. Skulle raset komma och du inte hinner ut så lär du stå där utan både pengar och bil.. // M.V.H. Daniel |
|
| Betalt kontant | |
| Jag har lån och har inga problem med det, tar hellre ett lån och får bilen man vill ha för tillfället istället för att spara ex antal år och få köpa en "gammal" bil då istället. Hoppas ni förstår mitt tänkande =) | |
| Med tanke på att jag just nu åker bil i 20K-klassen så är svaret självklart cash. Min chef har tjatat på mig sedan jag började på företaget att jag borde plocka ut en tjänstebil men jag vägrar. Jag kör hellre gammal bil billigt privat och lyfter milersättning vid tjänsteresor, min gamla TDS är perfekt till det och dessutom gillar jag bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.