|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Åhå, norska oljepengar jo jag tackar jag. Då kan vi svenskar också vara med på det svarta guldet :) Skämt åsido, jag skall kolla på länkarna, helt klart! |
|
|
Transocean "Den sistnämnda har 25% yield för tillfället och det lär nog fortsätta" Ett ganska viktigt "NOG" i den meningen. Men jag förstår din poäng och tackar för tipset. Har en slant som ligger på en räntefond som ger 4% och det känns som det skulle kunna förvaltas bättre! |
|
|
Det viktiga vid (bil-)köp på kredit är att värdet på bilen och amorteringen går någorlunda hand-i-hand... D v s: Köper du en bil på avbetalning så bör amorteringen inte vara på t ex 15 år... När du kanske byter bil efter 5 år så har du kvar mycket mer i lån än vad du får för bilen. ///Magnus |
|
|
tydligen en intressant tråd det här, men så här resonerar jag:Ny Golf 160000, på 10 år 16000 i värdeminskning per år alltså 1330:- per månad, kör jag längre, åker jag gratis i värdeminskning, eller byter bort bilen och priset på den bilen reducerar månadskostnaden under dessa 10 år, sedan får man börja om igen, men kan man ha lägre värdeminskning per månad och ändå åka hyggligt bekvämt? mvh Uffe/bildock |
|
| Det var ju faktiskt en jäkligt låg värdeminskning om man beaktar att det är en ny bil man köper. | |
|
Lågt??? 100% värdeminskning på 10 år är väl inte lågt... ///Magnus |
|
|
Nej, troligen är den väl fortfarande värd nån krona, men 1330:-/mån är lågt. Tror Peugeot 206 var bäst för några år sedan, med halverat värde på 5 år, medan en BMW normalt halverar på dryga 3 år. |
|
|
Hö hö, matematik i den övre skolan =) Nu är ju värdemiskning inget problem för en som kör old school men cash is king, har alltid varit och kommer att vara. Men om jag sticker ut lite så får vi väl tacka Åsbrink för att julen snurrar och vi sms:ar låna. Tamej tusan är det inte många som slantar upp varken till bil eller tv eller semester utan det ska lånas och sen får man bita ihop med trappstädning hela vintern.... Drömmen finns ju (hos grabbar iaf) att vara en "high roller" även om det bara är på ytan =) Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Jul, hjul... whatever. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
BMW-Magnus ja du har ju också rätt i ditt inlägg, men en kostnad för värdeminskning åtminstone på en vanlig bruksbil, ja det får man leva med, det går ju inte att komma undan den kostnaden, mitt inlägg var inte ämnat för just Golfen utan mer hur jag gör rent ekonomiskt, du kan överföra det här på en BMW, men förmodligen blir kostnaden högre, jag ville påvisa ett bra och kanske det idag billigaste sättet att ha en bruksbil, f.ö. har jag en Z3 och där får jag säkert betala "igen" vad jag vunnit på att ha en bruksbil länge mvh Uffe/bildock |
|
|
Det framgår inte, vad jag kan se i tråden, vad folk menar med kontant. Är det att inte ta ett separat lån för bilen (handlare, bank, finansbolag etc) utan endast betala med sparade pengar? Att låna på huset eller lägenheten är i min värld inte kontant betalning I så fall är jag imponerad! Att betala 200.000 med sparade pengar som någon i tråden nämnde 5500*36 månader kallar jag planering! Jag skulle aldrig i dagsläget kunna spara 5500:- i månaden, bil, mc, hus barn etc kostar...... Okey om jag vore 20 år, bodde hemma hos föräldrana utan kostnad och hade nuvarande lön skulle det funka bra men så är nog inte läget för de flesta här. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
| bildock, visst värdeminskningen är 1300 per månad men plussar man på kapitalkostnaden så blir det ju inte så billigt längre... En tusenlapp till de första åren? | |
|
Samuel 2 Nu hänger jag inte med vad du menar? jag har slagit ut inköpspriset på 10 år och behåller därefter och kör så länge det går då har jag ingen värdeminskning längre, alltså gratis eller att sälja den och ta vad man får fortfarande inte mer än 1300 per månad oberoende om det är de första åren eller de sista av de 10, förklara gärna varför det blir 1000 till de första åren, om du menar, räntan på insatt kapital på nya bilen, så har du rätt, men det blir 500 i mån. ung. men för att metoden ska fungera så måste jag parallellt sätta undan 1300 i mån. på ett nytt konto för att ta till efter 10 år då köp av ny bil behövs igen och då får man ränta på det nysparade kapitalet under tiden som tar ut ränteförlusten från förra köpet som du kallade för kapitalkostnaden. Men det spelar inte så stor roll vad man menar eller kallar de olika pengabegreppen, det förstår ju jag också att det kan vara svårt för många att lägga upp planeringen så här, men det kan ju vara ett exempel på att få ner värdeminskningen som är för stor iallafall på bilar, frågan är om man skulle gå ner ett par steg och köpa bra beg. bilar som är ett par år och köra en 4-5 år, därefter sälja, det kanske vore det billigaste. Den som har bilen i sitt jobb, måste ha nya fräscha bilar det fungerar inte annars men för den som pysslar lite kanske bättre.beg, metoden blev billigast i längden Uffe/bildock |
|
|
Jag har länge handlat bina bilar med lån. De två sista har jag betalat kontant. Sannolikt är det inte så dumt att låna om man får en vettig ränta om man är någorlunda duktig att placera och har lite tur! Det intressanta är att man ska ha råd/ta höjd för värdeminskningen. Iofs har man 200 000 i lån med 6% ränta är det 1000kr/månad i ränta och bilen sjunker kanske 2500-3000/månad. Sätter man in sina 200 000 i skagen krona i en kapitalförsäkring slipper man avkastningsskatt och räntan är 4,97% (just nu). Betalar man bilen kontant går man alltså minste om ca 10000. |
|
|
bildock, det jag menar är att om du idag köper en golf för 160 tusen kontant kommer du förlora säg 6% avkastning per år på pengarna vilket betyder att om pengarna får fortsätta generera avkastning i tio år till så är dom värda 290000 istället, alltså månadskostnad för golf 2400 kr i tio år. Om man istället lånar 160 tusen kommer bilen vara avbetald på 7 år till samma månadskostnad. Om min teori håller borde ju valet vara enkelt! Eller så kan man till samma månadskostnad 2400 kr låna 200 000 kr som är avbetalt på tio år. Alltså kan man köpa bättre begagnad BMW 5-serie istället för Golf :) |
|
Transocean |
Jag kör med 10% regeln d v s max 10% av uppsparade kapital som kan brukas för inköp. Resten re-investeras (i aktier i mitt fall). Skall jag köpa en bil för 200 000 måste jag ha 2 000 000 på konto. Inga kredit grejer på en bil, den sjunker ju i värde varje dag. |
|
Vem har en bil till 7-10 år på avbetalning?!?! Herregud.. // M.V.H. Daniel |
|
|
Samuel 2 ditt exempel är ju lysande! så skulle jag också göra, men det håller inte, i ditt exempel åker du en 5 serie för 2500 i månaden under 10 år, i mitt exempel åker jag en Golf i 10 år för 1300 i månaden, den andra hälften utav 2500 imånaden finns kvar till en ny Golf efter 10 år, medan du har bränt alla pengarna i den första bilen, men det är inte något fel i det, det beror lite på hur man vill ha det med värdeminskningen, jag strävar efter att en bruksbil ska kosta så lite som möjligt men om man blandar ihop bruks med lite rolig hobbybil, ja då då måste man inse att det kostar mer Uffe/bildock |
|
|
bildock, nja det jag menar med exemplet är att kostnaden inte blir 1300 i månaden utan 2400 istället om man räknar in räntan man förlorat på tio år. Spajjs, givetvis är det ju rätt korkat att ha en så lång avbetalningstid men det var bara ett exempel för att få samma månadskostnad... Speciellt som BMWs sjunker i värde :( |
|
| Jag kommer självklart att casha min nya x5 4,8 vem behöver ett billån här på AP ???? IRONI | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.