|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Racing-jimpa: Om du hela tiden har ett lån på varje bil, skulle du ju kunna köpa en nyare bil om du drog bort räntekostnaden. Att låna förutsätter att man kan förvaölta sparslantarna till bättre avkastning än låneräntan. | |
|
Anders-72: Jag tror att anledningen till att jimpa tar lån är att han inte har alla pengarna att betala cash och vill slippa behöva spara till hela bilen. Ditt resonemang förutsätter ju att man har alla pengarna på ett konto och investerar i aktier lika stor summa som man tar på avbetalningen. Istället för att investera i aktier så kan du ju ta med dig alla pengar i ett kuvert.. satsa dom på röd eller svart på roulettbordet.. 50% chans till bra avkastning! Skattefritt ;) Allt har sina risker.. jag skulle inte våga chansa alla mina sparpengar på det.. speciellt inte i tiderna som det är idag på börsen.. // M.V.H. Daniel |
|
|
Ytterst få löntagare med normal inkomst som normalt kan spara ihop 200,000 till ett bilköp. Finns inga samband mellan investering och bilköp, det är alltid en (dyr) konsumtionspryl. Investerar gör man för att få avkastning, det får man inte av en bil. Spar du ca 5500 i månaden i 3 år har du drygt 200,000, sen bör du fortsätta spara för att täcka värdeminskningen om du vill kunna byta bil i framtiden. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Vår V70 -06 betalade vi halva kontant vid nyköpet och resten tog vi på volvofinans i 12 månader, så den är betald numera. Den har bara hunnit rullat drygt 3000 mil så den blir förmodligen kvar länge i familjen. Dessutom börjar jag uppskatta den mer då den är bra på att frakta reservdelar till E30:n ;) Fynd E30:n däremot betalade vi kontant direkt utanför ladan där vi hittade den. Inköpspris: 1000 kr. :) /Leffo |
|
|
Jag förstår inte resonemanget. Kan man inte spara ihop 200´ kan man ju inte låna 200´, betala tillbaka dessa+räntekostnad heller. Visst är en normal bil en dyr konsumtionspryl och det är just därför jag anser det som en dålig affär att låna till den. En investering kan man däremot låna till. En investering kan vara en bil också, t.ex en E30 M3 som nämdes tidigare. Ok, man får vänta 3 år enl. tidigare resonemang och åka billig bil den tiden då, men om man sedan köper bilen cash och därefter lägger undan säg 3000/mån kan man nog byta till likvärdig bil vart 3:dje år. Om man istället ligger 3 år efter och lånar till varje bil så göder man ju banken bara, det är inte särskilt svår matematik. Och då har vi inte ens blandat in ev. avkastning på sparkapital. Och ni som anser er kunna få högre avkastning på sparkapital än låneräntan utslaget på en längre period är det väl bara att gratulera, jag har inte fixat det i.a.f. ;) |
|
SpineKracker |
Det beror ju helt på var pengarna lånas, vissa bilhandlare erbjuder ju en lånerænta som faktiskt ær lægre æn sparræntan. Man førlorar ju fortfarande på att låna men affæren blir mindre dålig. Køpa bil ær ju så gott som alltid en dålig affær, iaf nyare bilar. Som du sæger Anders så kan man ju sjælvklart inte låna t ex 200K på tre år om man inte kan spara ihop till dem. Grejen ær væl att man ofta vill ha bilen på en gång.. Att låna t ex 200K till en ældre bil och fortfarande ha 200K på banken tycker jag kænns bætter æn att lænsa kontot iaf, æven om det ær en sæmre affær. Men som sagt, vill jag læsa om børsen och ekonomi går jag till di.se och inte autopower.se =) Jag ær lite nyfiken på hur mycket ni lægger på bil i førhållande till inkomst. Ett ratio =) MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Anders-72: jag förstår dig. Men många kan kanske spara men har kanske inte tålamodet att göra det innan de köper en bil. Därför köper de en bil idag o betalar av den på avbetalning istället... men visst..det blir ju dyrare med räntan och så :) // M.V.H. Daniel |
|
|
SpineKracker: Jo, bilfirmorna brukar ju ha bättre ränta än bankerna. Säg att du lånar 200 000:- och får en ränta på 5%. Då betalar du ca 830:- i ränta, varje månad. Vilket blir 10 000:- om året. På 3 år 30 000:-.. Då kommer du alltid ligga 30 000:- mer back per 3 år än om du köpt den kontant och bara förlorat på värdeminskningen. Å andra sidan.. man förlorar ju inte på affären förrän man sålt bilen igen :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Ok Daniel. Då tror jag vi talar samma språk ;) Ratio för min del: Värdeminskning max 8-10% av inkomst före skatt. Lägger hellre mer pengar i bestående saker som hus och hem, men vid bilköp stänger man väl för det mesta av det här med sunt förnuft :) |
|
|
Ja Olika åsikter har ju alla som tur är. Men som vanlig svensson med villa, barn, dagis, och allt däromkring finns det ingen möjlighet till att spara till en bil. Man planerar inte att skaffa barn typ 3 år innan så att man skall hinna spara till en bil. Det får bli villa fullt belånad så att det även täcker till en bil, dock inte en ny 530 eller dyligt utan en bättre begagnad. När barna är utflugna kan man börja fundera på en dyrare bil. Eller så kan man ju vinna på lotto..... Lån är bra, kronan är rund den skall rulla hehe... FLAYEN |
|
| Perfekt att ha ett hus med möjlighet att belåna det. Själv värderar jag om lite just nu och kommer satsa mer på huset, en båt och någon motarleksak till grabben. Känns roligare just nu. Skall inte byta till äldre dock. Äldre blir ju bilen man har alldeles "automagiskt" :) | |
| Jag vet inte om en del här lever i någon drömvärld eller har väldigt dålig koll på läget, jag kan bara referera till mina vänner, släktingar och kollegor jag skulle vilja hävda att nästan alla tar banklån för att köpa sin bil, så även jag. | |
| Drömvärld eller ej, så har då jag alltid handlat kontant och jag tror det är på riktigt ;) Men det är säkert så att de flesta lånar. Må var man bli sin egen lyckas smed... | |
|
Har kompisar som säger typ: "Bättre att handla allt på avbetalning, för då har man mer pengar till annat" :) Ska de köpa en ny DVD-spelare för 2000:- så tar dom det på avbetalning :) // M.V.H. Daniel |
|
|
"SMS:a låna" och "SMS:a kredit" är ju det enda man hör på radioreklamen numera. Och hos Kronofogden skockas låntagarna.. Men då handlar det om andra räntenivåer förstås. |
|
|
Vi funderade också på att ta halva bilen på huslånet. Men det kändes inte så roligt att höja lånet som man amorterat och gnetat på. Dessutom blir det nog lätt att man "glömmer" amortera undan bilen och låter den löpa tillsammans med resten på c:a 20 år. Då sitter man plötsligt med en 19 år gammal Volvo som inte är betald!? :) Därför föredrog vi att ta den på finans i 12 mån, då blev man piskad/motiverad att slutbetala skrället så fort som möjligt. Bra eller inte? men det känns ialla fall skönt nu när billånet är borta. /Leffo |
|
| Har man rörligt huslån kan man ju belåna upp huset och höja amorteringen så att bilen "åker med" på ett år. Men helt rätt att den bör betalas innan den är slut eller såld. | |
| När jag tog mitt banklån för bilen så såg jag till att betala av den bra mycket snabbare än den sjönk så nu sitter jag här med en bil som är betald men fortfarande har någon form av värde kvar. | |
| Det är ju bra, för ett lån på något man inte längre har känns ju tungt.. | |
Transocean |
Anders 72: "Och ni som anser er kunna få högre avkastning på sparkapital än låneräntan utslaget på en längre period är det väl bara att gratulera, jag har inte fixat det i.a.f. ;)" Testa en av dessa: www.frontline.bm eller www.goldenocean.no Den sistnämnda har 25% yield för tillfället och det lär nog fortsätta. Pengar på konto var tredje månad. Hur mycket det blir för nästa kvartal får du veta den 16 maj. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.