|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har också kollat lite på en på blocket som gått lite längre. drygt 30 000 mil. Är det något man ska akta sig för? / Leon |
|
|
Ja,snålköra med automat är ju inte lika enkelt(om man snöat in på bensinförbrukningen)...drar en hel del mera vid normal brukskörning runt "sta'n". Vet en som hade en dylik(525-94,automatlåda) som drog mellan 1,2-1,4(ofta uppåt 1,4)...alltid...visserligen frågade jag honom under vintern,och han tyckte att den drog mera än vad han tyckte skulle passa iaf :) Ok,vid landsvägskörning så drog den naturligtvis mindre.. Beror på hur du tänker använda bilen,dvs mycket stadskörning?landsväg?"blandad"? osv...motorvärmare används? om du ska bli nöjd med förbrukningen eller vad jag ska säga.. En manuell 525 E34 Vanos är förhållandevis snål då om man jämför med automatvarianten kan man säga.. Mvh Janne. |
|
|
Är bara automaten i bra skick och växlar som den skall är det inga problem. Bmw:s automatlådor skall växla nästan omärkbart vid normalt gaspådrag. Vid häftig gas märkes det mer förstås. Men om den är i sånt skick att den behöver renoveras DÅ blir det dyrt. Jag hade en 540 93 med automat. Körde den i 4 år helt utan problem. |
|
|
Janne: Måste varit något fel på den 525 om den drack så mycket. Min 540 drack max1.2/mil vid blandad körning, vid landsvägskörning omkring 1L/mil. Och då är det ändå en V8 i den. |
|
|
Nee,det var inget fel på den(såvitt han berättade iaf)...det man kan misstänka är att körprofilen hans var mera åt det gasglada hållet,men det uppfattade inte jag som att det var iofs,men mycket kallstarter+kortkörningar kan det ju tänkas varit...vet inte exakt,men ändock ansåg både han och jag att den drog aningens mycket. Vad det sedan berodde på vet jag egentligen inte,men fel på bilen var det inte enligt vad jag vet.. Men,men...kör man en automatlådebil(äldre variant främst då) så får man räkna med att förbrukningen hamnar "några deciliter" mera än en manuell variant av samma modell vid likadan körning.. Mvh Janne. Mvh Janne. |
|
|
Räkna med minst en dl mer med aut, och som sagt så håller dom inte lika bra. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jodå Janne: Självklart blir det hög bensinförfrukning med många kallstarter och korta körningar det är sant, men 1,4 för en 525 är verkligen i vassaste laget. Bjerser: Hållbarheten på Automat eller manuell låda hänger nog mycket på skötseln. Dessutom med automatlåda slipper du byta koppling. |
|
|
Jag tror på 1 dl mer om du väljer automat, dvs mer eller mindre obetydligt:) Förra helgen åkte vi 5 personer á 85 kg plus fullastat bagageutrymme till fjällen i en 525iA (automat) e34 1992 och förbrukningen hamnade på 0.88! Hastighet mellan 70-130 km/h. Däremot är den 525a med 192 HK betydligt slöare än min 523 e39 från 1999 med dubbla VANOS..märkligt |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Satsa på en 525i -95 lite modernare utseende med exclusivepaket, nedlackad, stora njurar har jag för mig, nya ratten ocxh lite smått å gott. Bryr du dig inte så mycket om det så satsa iaf på en från 92/93 så får du krockudderatten som är mycket trevligare än den gamla. Självklart ska du ha en 24V maskin. Du bör hitta en sjysst för 15-20000:- så gamla bilar ska helt enkelt inte kosta mer, framför allt inte när de är så svårsålda. |
|
Har en 520IA som går sjukt billigt tamejtusan billigare än 316 bilarna,när lockapen ramlar i vid +90 så landar förbrukningen på 0,7 ibland under.Bästa resultat är vid finkörning runt 100km/h och förbrukning på 0,65. Bilen är inte alls slö men heller inget fartåk men som bruksis funkar den klockrent.Att vanosen skulle strula är ytterst sällsynt.Att en M50 maskin skulle dra över 1,2 då är det nåt som är galet troligtvis lambdan. Har förövrigt gjort flera långresor med en 520IT-93 med lastat bilsläp och trots farter på host 3siffrigt så drog bilen oftast runt litern/mil. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hmmm...okey då :) Det var kanske något fel på den där 525iA han hade,men ingenting han fick anmärkning på vare sig på besiktningarna eller via andra konstigheter i uppförande,gång på motorn,ryckningar osv osv.. Motorn gick klockrent vad jag förstod.. Mvh Janne. |
|
|
Okej, nu känns det som jag fått lite mer kött på bena, tack! Men vad säger ni om en sådan som gått lite längre, då uppåt 30 000 mil och mer? Ska man akta sig för dom, eller är det ingen fara så länge dom är i fint skick, och går fint i motorn? / Leon |
|
|
Köp gärna en långmilare men se till att priset återspeglar sig i detta faktum...sällan man ser en BMW som gått så långt,men dessa finns naturligtvis(bara det att det syns inte på mätarställningen;)) Visst,köp en sådan...men naturligtvis så måste man kontrollera en dylik ännu mera noggrannt mht slitage i drivlina,kaross,ev krockskador osv.. Men går "objekten" fint i motor/drivlina och rosten hållit sig borta osv så kan man göra "kap" i den klassen.. En välservad BMW med M50 sexa går lååångt.. ofta. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.