AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.202

Byta min e36a mot en e34a?

Sida 1 av 2
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Jag har funderat lite på att byta min 318 -92a mot en e34a, mest för att jag är trött på min, och vill ha en ny.
Jag kan tänka mig att jag kanske får 10-15 tusen för min, och tänkte lägga lika mycket på den nya isf?
Vad finns det för för och nackdelar om man jämför dom här två bilarna? vad säger ni?
Det jag känner mest att det hänger på är att jag vill ha en driftsäker bil, för jag är så trött på min som bara krånglar hela tiden.

/ Leon
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
e34:an är en större bil och därmed dyrare i drift, det är väl ett -. Åkkomforten tycker jag är bättre i e34:an, med bättre utrymme. I motorväg är det väl samma spisar i båda modellerna. Om du väljer en e34:a så är min rekommendation att välja bort 518 och 520. 520 har visserligen en 6:a men en ack så slö sådan, då är en 525:a ett bättre alternativ, både åk mässigt och i bränsleförbrukning då den inte behöver jobba på lika hårt som 520.

Sedan har 12ventilers motorerna känsliga toppar, som förr eller senare spricker, har man "tur" så är det bara packningen, men allt för ofta är det toppen som spricker. Jag tror att 24v kom 92, men där är jag osäker, säkert någon annan som vet.

Lycka till!!
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Tack för det svaret! Mer sådanna reflektioner tack! :)
Vad tror ni om pengarna jag har att lägga på den isf.? Ska jag köpa en för 15k, som jag kanske får för min, eller ska jag vänta lite och hitta en för kanske 20k?
Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen i min 318 och i en 525a? Kanske en sån fast diesel, vad säger ni om det?

/ Leon
Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
Kolla modellguiden här på Autopower så ser du vad bmw anger för bränsleförbrukning.Det stämmer att 24V kom -92 vilket är den motor jag tycker du ska köpa med 2,5L motorn. Ca: 20 000:- och uppåt får du nog räkna med för en ganska fin 525:a.Har själv haft en 525 med den gamla M20 motorn med 12V och visst den är oftast inga problem med den motorn om den servas regelbundet, men kammen brukar ge sig när dom kommer upp i 25 000-30 000 mil och då är det stora pengar vi snackar om för att renovera ca:9000:- vilket är mycket på en bil som kostar 10 -15000 :-
Till sist kan jag bara säga att om du är kan satsa lite mera pengar så köp en annan E36:a med större motor så får du en roligare bil med mycket bättre rostskydd och bättre andrahandsvärde!E34 brukar rosta vid tanklocket eftersom det är tre plåtar som är skarvade där och det börjar då rosta från insidan(väldigt svårt att laga), detta är samma på E39:an.Förstår inte varför bmw gör så på alla 5-serie och inte på 3-serien???sen så sitter det lister längst ner på dörrarna där det alltid kommer rost! Visst åker man lite skönare i E34:an.Det ända som brukar kunna rosta på E36:an är vad jag hört bakluckan, men det är ju lätt att byta ut :)
Säg gärna till om det är något mera du undrar över.Har själv som sagt var haft både 525 och en M3 E36
Lycka till med biljakten!

/Ricke
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
525i 24V kom väl ändå -91 min är en 91a och 24V sen tillkom vanos -93.

Mvh
Nordstedt

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

91 kom 24v motorn som sagt...

Du får en "helt annan bil" om du handlar en vagn med M50 motorn och då i en femma...komforten o kvalitén(t.ex inredningsmässigt) är bättre i 5-serien.

Mysig/körglad bil visserligen 3-serien, men "rackligare" byggd..anser jag...iaf när vi pratar tidiga E36 mot E34..

Mvh Janne.
Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
ursäkta, det stämmer att det finns redan -91 med 24V.Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att E36 skulle vara "rackligare byggd" som Janne skriver. Men ut och provkör och titta på några E34:or & E36:or så får du själv bygga dig en uppfattning om vilken bil du vill köpa.

/Ricke
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
har kollat runt lite på blocket,m och sett att det finns ganska mycket 525 tds.
Vad har ni att säga om en sådan? Hur mycket dyrare är skatten på en sån, jämfört med en vanlig 525?

/ Leon
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hade i din sitts satsat på bensinsexan, dels för att dessa har en sådan underbar karaktär, och dels för att så pass gamla dieslar är rätt slöa i karaktären. Men allt handlar i slutändan om tycke och smak. Men E34 är en rätt tung bil så skatten är nog rätt hög. Har du fax så kan du begära hem ett registerutdrag där bla skatten och en hel del matnyttigt står.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag bytte från en 318 -92 till 525i 24v -92.
Det var en helt annan värld, på en helt annan planet.
Största behållningen var den ökade upplevda kvaliten, komforten och den underbara 6an.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tänk på att en del gamla, dåligt servade och inställda dieslar ofta drar rejält med bränsle = hela vitsen går förlorad.
Så sitter man med en bil som går skit, släpper ut skit och drar (skit)-mycket soppa.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang det med "rackligt" byggda E36or så är det lite intressant: min 318 -92 var extremt kass, kändes som en lågbudgetbil med hård, tråkig plast och högt vägljud mm.
En god vän till mig har en 323 -98, den känns som en helt annan bil (bortsett från motorn).

Frågan är: förbättrades E36an i fråga om materialval, byggkvalite etc succesivt under åren, eller är det några tydliga "brytpunkter" där dessa faktorer blev bättre?, likt det vi idag kallar facelift?
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, min 318 -92 är också ganska "racklig" inredning. Och sdet jag är ute efter är en lite större bil med mer komfort och lite mer kvalitets känsla. Så e34 an verkar ju vara ett ganska bra alternativ. Jag tror bara att jag behöver spara ihop lite mer pengar, så jag kan lägga runt 20-25 k åtminstonde.

/ Leon
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
för 20-25k ska du definitivt få en fin 525 24v utan rost eller stora renoveringsbehov
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej igen!
Mina bilbytartankar har legat lite på is, men nu börjar jag fundera igen, och än en gång så är jag lite sugen på att byta till en e34a.
Enligt era rekomendationer så blir det isf. en 525 från -91 och uppåt. Jag tänkte lägga 20-25k isf.

Jag kollade vad min 318 drar, och den drar ca 0,85-0,9 blandad körning. då mest korta sträckor stadskörning till jobbet (en dryg mil).
Hur mycket mer skulle en 525 dra?

Är det några förändringar vid vissa årsmodeller som hänt, tex utséendemässigt?

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag har också funderat lite på en automat. Jag har helst manuell, men om Jag skulle hitta ett bra ex med automat går det också bra.
Men hur mycket mer drar det med en automat i förhållande till en manuell?

/ Leon
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Satsa på en 525i med VANOS, dvs årsmodell 1993-
VANOS får ner bränsleförbrukningen märkbart...enligt modellguiden är inte skillnaden så stor, men i verkligheten har jag upplevt att bilarna med VANOS från 1993 drar betydligt mindre bensin, särskilt när det gäller stadskörning. Det kan vara så att jag har fel och det hänger på bilens allmänna skick, service, historik osv osv...men som sagt personligen har det varit stor skillnad på mina f.d. e34 med eller utan VANOS
Lycka till!
MVH
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag håller inte alls med om att en 24-ventilers 520 skulle vara varken slö eller törstig. Den är ingen racer på något sätt, men heller inte slöare än medelbruksbilen - och på långresa drar den ungefär 0,75 liter per mil. Dessutom står den oftast betydligt lägre i pris än 525 och har samma lena gång i motorn...
520 är ett väldigt ekonomisk bra val, men vill man ha i alla fall lite roligt, köp en 525 minst.

Jag började med 518 men tröttnade på den, den var otroligt slö. 520 är bara marginellt snabbare.
Om din kassa tillåter det skulle jag till och med vilja föreslå dig att köpa en 530.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
När det gäller Vanos så är det inte fel, men det är också en sak till som kan strula.
Automat av sådan äldre årsmodell går fetbort, både pga driftsäkerhet och reparationsbehov, men också inverkan på bränsleförbrukningen.

Jag hade tagit en 525i 24v manuell, med eller utan Vanos, i gott skick, gärna med få, och äldre tidigare ägare. No offence men gasglada 18åringar är inte det bästa en bil kna råka ut för.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Är det fler som tycker som HFR om automat?
Jag har nämligen hittat en fin 525 -95;a som gått knappt 20000 mil, fullutrustad, men med automatlåda. För 25k
Hur mycket mer drar det med automat igentligen?
/ Leon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.