AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.204

bränsletörstig 540 med kompressor

Sida 1 av 2
54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
hej!

min bil en e39 540iAT 1998 med problem.
jag undrar vad som händer när gasspjällsgivaren inte fungerar som den skall?
hjälper den till och styr bränslemängden något?
min bil drar 2l/milen konstant men jag har bytt luftmassemätare, tempgivare, lambasonder och kamaxel och vevaxelgivare.
har även sökt tjuvluft med startgas men inte hittat något.
tacksam för tips.
skall tilläggas att bilen är kompressormatad.

mvh/mattias

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Går bilen helt ok?

Jag tror inte att det är något fel.
Har du hört om någon annan bil med V8 och kompressor som drar mindre än 2l/mil ?
54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
dom flesta tror jag.
i allafall vid normal körning.
bilen har motsvarande orginalprestanda eller lite sämre.

/mattias
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Säkert katalysatorerna som är täta, tror Asken hade samma problem med sin ESS konverterade 540... Skicka power post till honom och fråga... Klicka här --> Länk

// Erik
54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
har pratat med honom.
tror inte det är kattarna då jag har ferrita racekattar.
men inte helt hundra förstås.
lämmnade bilen hos bmw för felsökning men dom kom inte åt bilens huvuddator med motorstyrning osv.

dc
20
dclemme
E30 318iS Touring -92
323i -81
M3 Touring -88
850i -91
kamel2:"Jag tror inte att det är något fel.
Har du hört om någon annan bil med V8 och kompressor som drar mindre än 2l/mil ? "

Jag har inte hört om nånn som inte har forbättrat bränsle økonomien markant efter montering från ESS.
Till ex: E38 740 4.0 med Vortech från ESS brukar vid extremt lugn körning 0.68/mil
Blandat körning dom sista 8000milen e på 0.81!
Endast när jag har varit på Autobahn med 150-250km/t jamt i många timmar så an jag bruka 1.1-1.3 liter per mil.
Målat och noterat konsekvent efter tankning och antal mil körd. Inte efter körcomputeren.

Enda problemet dom 8000milen/4åren e internremmen i kompresseorn gikk åt skogen. ESS fiksade på tre timmar för 2600NOK.

Så jag ska ha kompressor ochså på min nästa bil:)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mattias: har du varit hos dr per som jag rekommenderade eller? Knackar man pa kattarna lite med en trahammare så hor man om det rasslar eller inte.

Heinz_Keller: Nope jag hade inte problem med kattarna, bytte till feritta innan konverteringen.

Mvh
Asken
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Installerade nyss ESS kompressor på min 4.4.
Har dragit 1.21-1.5 vid hyfsat aktiv landsvägskörning.
15mil på Mantorp motorbana och 5mil stadskörning blev det 56L (2.8L/mil).

Färddatorn fattar dock ingenting... den säger att jag ligger på 0.7-0.8 oavsett körstil med kompressor...

Konstigt att BMW inte kommer åt bilens dator. Jag hade inne min efter kompressormonteringen pga. att min inte gick på alla 8. De kunde se felkoder (det var en kontakt till en spridare).

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Dclemme: Det kan inte vara möjligt att en bmw 740 drar 0.81 vid blandad körning?? Monterar ESS bort 4 cylindrar eller?

Hur räknar du din bränsleförbrukning?

Min 525 drar ca 1/mil om jag kör extremt försiktigt vid blandad körning.

54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
nej asken!

har tyvärr inte varit vid per, men det lutar åt det nu.
jag ville ju lösa problemet själv.
men nu har det kostat för mycket känner jag.
konstigt med bmw att dom inte kan se motorstyrningen men allt annat.

//mattias
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Asken --> Aha, okej. Du hade kanske varit inne och kommenterat i en tråd med liknande ämne och jag lade ihop 1+1... Men resultatet blev tydligen 3 ;)
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Lånar tråden lite hoppas de går bra, Blev bara lite nyfiken o måste fråga hur löser ni som har kompressor bilprovningen?

Peace=)
dc
20
dclemme
E30 318iS Touring -92
323i -81
M3 Touring -88
850i -91
Kamel2:
Jag skriver upp hur många liter jag fyller på, resetter km tellaren, nästa gång jag fyller dividerar jag antal körde kilometer med antal fylde liter på tanken.
Jag skojar inte, jag trodde nästan inte på det själva, därför jag började kontrollera med km og liter.
Köpenhamn-Amsterdam tills exempel: Fyllde innan jag körde från Köpenhamn, lampan började lysa just utanför Amsterdam.
Visa användare
747
TCG
skorpionking:
Ta av remmen från kompressorn så laddar den inte längre.
Har inte besiktigat än men har frågat flera personer på Bilprovningen vad de skulle säga. "Laddar den inte och avgasvärdena är bra så har vi ingen åsikt om den sitter i motorrummet eller ligger i en kartong i bagaget".
Enligt ESS så ska bilen gå normalt, med normala avgasvärden, utan rem.

dclemme:
Vet inte om jag missuppfattade dig nu men du dividerar väl inte antal km med liter? Du tar väl liter delat på km?
Jag missuppfattar dig troligtvis bara... :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag är också nyfiken på besiktningsmöjligheten med kompressor. Även om man lyfter av remmen är väl insug modifierat och enligt helbilsgodkännande får man ju inte modifiera ett enda dugg?
Det ska finnas en gammal tråd om besiktning VS. urkopplad kompressor på autopower. Jag vill minnas att besiktningsteknikern Jesperado konstaterade att det inte finns några som helst garantier för att bilen ska gå igenom även om kompressorn inte är inkopplad. Går bilen igenom och man sen kopplar in kompressorn så är det hur som helst detsamma som att åka i en olaglig bil.
dc
20
dclemme
E30 318iS Touring -92
323i -81
M3 Touring -88
850i -91
TCG: självklart:) Annars hade det nog blevit några hyffsade siffror:p
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Man kan få ombesiktning för att det inte ser orginal ut i motorutrymmet. Har du t.ex. satt en plåt över hela motorn, så att det inte syns vad som sitter därunder så kan man få en 2a på att teknikern inte kan kontrollera att rätt grejer sitter där..

Vad gäller kompressorn så är det ju självklart förutsatt att teknikern förstår vad det är som sitter där. Har man tur kanske han/hon tror att det är AC kompressorn lr generatorn lr liknande... Man vet aldrig =)

// Erik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite verklighetshistorik, jag har bes u.a. 1 gang, bes med nedslag 1 gang, da blev det ett litet besok hos verkstan, montera bort, besiktiga om sen tillbaka med aggregatet. bilen gick som vanligt utan kompressor efter ett par minuter, adaptiva system:) En bekant bes 3 ggr ua. tradskaparens bil f.o.
Mvh
Asken
Visa användare
747
TCG
Asken:
Vad behövde du montera bort enligt Bes.?
Kompressorn är ju ganska lätt att ta bort, men det är ju en del slangar(insug, vakum m.m.).
Sa de vad som skulle tas bort för att det skulle godkännas?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
J.Lindström
Oj dclemme
det måste vara världens snålaste V8 på så stor bil
Drar ju som en mellanklassare med fyra...inte dumt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.