AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.440

Tanka bensin i dieselbil?

Sida 1 av 2
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hej!

Jag har letat efter andra trådar gällande detta ämne men inte hittat någon...

Att det inte är nyttigt att köra en diesel-bil på bensin vet jag, men jag har ändå lyckats få in 3,02 liter 95-oktanig bensin i tanken...

Fyllde dock direkt på med diesel tills det tog stopp. Har således 3 liter bensin och 67 liter diesel i tanken... (d v s 4,28% bensin)

Kommer detta att leda till problem för mig? Blandas bensinen ut i dieseln, eller skiktar den sig?

///Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Spontant känns det inte som en katastrof direkt. Tror att de blandar sig.
Fyller du efter med diesel varja gång du kört ur 15-20 lit så minskar ju koncentrationen.
När jag gjorde lumpen var det en sjukvårdare som tyckte att Mercedes var synonymt med diesel och blåste i ArtSS gamla Merca 280 ambulans full med diesel. Den gick 100 m ungefär från pumpen. Därefter fick sjukvårdaren heta Dr Diesel under hela militärtjänstgöringen :)
kilroy
4.28 % bensin i dieseln är nomalt för mycket för en modern dieselbil. Ju nyare dieselbil desto känsligare är dom för bensininblandning, gamla dieselbilar från 70-talet är däremot inte lika nogräknade.

Mitt råd är att du snarast tömmer tanken på minst 50 liter och fyller upp med diesel igen.

Diesel och bensin blandas lätt med varandra och dom kommer inte att skiktas.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har ju aldrig provat något liknande i.o.f.s men det känns ju som att ett modern diesel har större möjlighet att justera insprutningstider o.s.v. och anpassa sig än en äldre, men det är möjligt att det finns känsliga material o.s.v.
Min dotter körde tanken tom med en golf diesel och ringde sin pojkvän för assistans. Han kom snabbt till undsättning med 20-liters dunk innehållande bensin och fyllde i. Av någon anledning så kände hon att det var fel innan hon startade. Det slutade med bogsering till mack för att fylla upp med diesel. Sedan körde hon och tankade upp med diesel tre gånger, ca 10 liter varje gång för att minska bensinkoncentrationen.

Det här hände för tre år sedan och den bilen går fortfarande felfritt. Så jag tror att du lugnt kan köra vidare, det kommer inte att hända någonting.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hur pass ny var Golfen? Det känns precis som nämnts ovan, att nyare bilar kan vara känsligare än äldre...

///Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett namn som dök upp i skallen är dieselmeken från Jönköping. Dra iväg ett mail till honom, han borde ha svar.
Länk
kilroy
BMW-Magnus*

Min far kör en BMW diesel och min mor lyckades med samma konststycke som du, hon fyllde 3-4 liter bensin. Min far har varit bilmekaniker i 35 år men kontaktade ändå Förenade Bil. Han fick rådet att tömma tanken och fylla upp med ny diesel. Han sparade på den gamla dieseln och pytsade i 5 liter av den varje gång han tankade.

Kontakta din BMW-återförsäljare om du är tveksam.

Mvh kilroy

BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Enklaste/snabbaste sättet att tömma tanken, är det med slang genom tanklocket?

///Magnus
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hittade denna notis när jag googlade lite:

"Hällde ut feltankad bensin på mack

En man i Rottneros misstänks för grovt miljöbrott efter att på en mack tömt hela innehållet i bränsletanken i sin, rätt ut på marken på en bensinmack. Anledningen var att han tankat bensin i sin dieselbil.
Mannen körde fram till pumpen på macken i Rottneros i Värmland och tankade 50 liter bensin. Inte bra, med tanke på att det var en dieselbil han körde.

Arg blev han, lånade en skiftnyckel på macken, fick loss bottenpluggen på bilen och lät bensin och dieselrester rinna ut i en stor pöl på marken. Sedan tog han bilen till rätt tank, fyllde diesel, betalade och körde sin väg medan macken ringde polisen.

Men inte nog med det - när brandkåren skulle sanera bensinpölen hittade man en glödande fimp 15 centimeter från bensinen, uppger Värmlands Folkblad. Explosionen var nära.

Bilföraren misstänks nu för grovt miljöbrott. Hans misslyckade tankning finns på film från mackens övervakningskameror."

///Magnus
kilroy
Jag vet inte hur det ser ut just på din bil men generellt sett brukar det funka bra att slanga eller pumpa ut innehållet. Har du plats att förvara den förorenade dieseln hemma så kan du ju använda den succesivt.

Mvh kilroy

BMW-Magnus:

Golfen är -95.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Jag märker att denna tråd är flyttad från "Samtliga BMW-modeller".

Jag ser ingen kommentar från den moderator som flyttat tråden...

Flyttat tråd p g a...?

Ingen kommentar p g a...?

Frågan handlar om hur en BMW 530DT klarar av ovan nämnda behandling, så logiken i att tråden hade flyttats till 5-seriens forumdel hade jag förstått, men varför flytta den hit?

///Magnus
Logiken i att tråden flyttas hit kan väll vara:

Fråga/Tråd/Rubrik: "Tanka bensin i dieselbil?"

Forum:"Allmänt om bil och trafik"

Det Står inte nämnt i varken rubriken eller ditt inlägg att det handlar om en 5-serie, inte ens en BMW. Därför kan man dömma fråga som en allmän fråga om bil. Därför tror jag att den flyttades hit.

Till frågan, På jobbet förra sommarn tankade vi ca 10 liter i en ny citroën, när vi frågade meken på bilfirman som ägde bilen svarade han att vi skulle slå i ett par deciliter 2-t olja och tanka upp fullt med diesel. Vi hörde inget mer om den bilen sen.

Lycka till med bilen nu.
kilroy
Håller med BMW-Magnus. Ett forum som kallas "Bil och trafik" borde i första hand hantera frågor som...

- Trafikfrågor
- Lagstiftning
- Övergripande frågor on bilens roll i samhället
- Miljöfrågor korrelerade till bil och trafik
- Vägar- och vägunderhåll
- Körkortsfrågor

mm mm.

Den här frågan är en typiskt teknisk fråga som generellt rör alla BMW-modeller och borde intressera många BMW-ägare.

Mvh kilroy

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med kilroy/BMW-Magnus; man kan förutsätta att bilen det gäller i tråden är den bil som Magnus äger om man tittar i hans profil.

Moderna dieslar är känsliga, 4% bensin är inte bra.

Magnus:

Det bästa vore att försöka få ut lite till, skaffa gärna nån stor jeepdunk (20l) eller 2st. 10-liters dunkar och sug ut.

För att smörja alla pumpar i bränslesystemet innan du tankar diesel igen, så köp 3 saker;

1 flaska tvåtaktsolja från Länk samt 1 flaska Red Line WaterRemover & AntiFreeze + 1 flaska antingen Red Line 85 PLUS eller Red Line RL-2 Länk Länk

Häll i MAXIMALT 1dl av tvåtaktsoljan, men halva innehållet från de andra 2 flaskorna och tanka fullt, jag har svårt att tro att nån pump skulle skära efter det.

Jag har använt (och använder fortfarande ibland) WaterRemover & AntiFreeze, fast i bensinare vintertid.

Mvh
Hittade denna information på nätet.

"Can I dilute the petrol with diesel?

Diluting contaminated fuel may be possible on older cars that lack the fine, high-pressure diesel injection systems of modern diesels. However, this is a high-risk move which could result in the destruction of your engine.

It may be possible to dilute a proportion of petrol to diesel under 10% in such cars, though there´s no guarantee this will work. Your car may run roughly for a while and you may risk long-term damage that is not immediately apparent.

We don´t recommend you try this but if you do risk it you need to be completely sure about your car´s fuel tank and engine system - try this on a common-rail diesel and you´ll simply wreck your engine. "

En common-rail tål tydligen ingenting så du bör nog tappa ur tank och filter.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Tack för alla svar! Jag har slangat ur en del ur tanken och hällt i lite 2-taktsolja och fyllt upp med ny diesel igen.

Jag förstår dock inte varför ingen moderator har hört av sig eller skrivit
något i denna tråd 1 1/2 dygn efter jag ifrågasatt flytten av denna tråd...

Som flera har skrivit ovan, så handlar tråden om den 530DT som finns i
min signatur, det är underförstått, annars hade jag skrivit vilken bil det
rör sig om.

Det blir en överkryssad ratt som betyg på Autopowers moderatorer i detta
fall.

Fem rattar till Autopowers medlemmar för alla svar!

///Magnus
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ser att du bor i Luleå, prata med Hedqvist dieselservice - helgonet Länk här på forumet är tydligen mycket nöjd med dem. Hör med dem om de har någon dieseltillsats.

Angående moderatorer så är de bara människor de med, ingen är perfekt. Tror att de försöker så gott de kan även om det kan verka lite fyrkantigt ibland.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skydda ditt bränslesystem nu innan det blir försent.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Tack för tipset Rob.

Visst är moderatorer inte heller mer än oss andra och kan göra fel de också. Att flytta tråden till "fel"ställe är inte det jag stör mig på, det som är så svagt
är den kompakta tystnaden... Helt fel sätt att handha ett sådant här ärende.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.