AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.427

Dyraste tillbehör på en bmw är ...

Sida 1 av 2
ie
22
ientity
318d- E91 -08
Varför har folk sådan inställning till bmw ägare ? Jag fick en tjänstebil från bil"poolen" en saab 9-5 , iom min bmw inte hade kommit. Fick av flera bekanta höra , fin bil, och av någon anledning har alla kommentarer om just bmw. Dyraste tillbehöret på en bmw är blinkers, och ni har väl hört de där tråkiga skämten flera gånger.

Vet inte varför bmw väcker sådana starka känslor, nu när jag haft min saab är det känslan av att inte vilja sticka ut som jag antar är saab ägarens intresse. Nu har jag iofs letat aktivt, men sett minst 100 saab i mitt lilla samhälle sista veckorna.

BMW däremot utrycker ju något helt annat, kanske "mellan chef" grejen som jag givetvis kategoriseras in i automatiskt, nu är det rätt också iofs.

Men jag får väl vara ett föredöme för bmw i så fall, och blinka i korsningar :)

Antar det är bilkoncernernas intresse att passa in i dessa mönster, jag vet inte om bmw är så mycket dyrare att äga än andra bilar, men det är nog likvärdigt. Däremot min egna åsikt att ha en bmw är att sticka ut lite i mängden av alla saab och volvo man ser.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En BMW har tyvärr en stämpel på sig att vara en dyr bil som är dyr att driva. därför kan bara rika ha råd med att köra dem. Den svenska avundsjukan som gör sig påmind igen alltså.

däremot så är inte BMW dyrare att äga, i alla fall inte för mig. Och jag har kört många mil med dem och vet att de håller hög kvalitet. Och efter att ha tröttnat på min fördomsfulla släkts kommentarer om min bla 525:a så räknade jag ut vad min bil hade kostat mig hittils. och att den inte varit dyr att driva visste jag, men att den skulle visa sig vara den billigaste trodde jag inte ;) Fick tyst på dem en stund i alla fall, men de kör fortfarande volvo.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Det är nog dyrare att äga en Merca. Men ändå får BMW-ägarna fler glåpord på sig än Merca-ägare.

Jag vet inte om en Volvo 760 från -89 skulle vara dyr men iaf riktigt tråkig.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du får sådana kommentarer så bor du på fel ställe! Häromkring står det BMW på nästan varje uppfart.
ie
22
ientity
318d- E91 -08
Jag bor absolut på fel ställe :) Lilla Blekinge, men det är nog ganska medelklass, dock är det jäkligt många ungdomar med stylade 100.000kr bilar, vet ej hur de har råd ! :)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Pappa betalar?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lånade pengar har aldrig vart så populärt som idag...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
"SMS:a låna, SMS:a låna..."

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Schablonbilden av en BMW-förare är att det är skrävlande försäljartyper, halv- till helkriminella eller snorungar med pappas pengar som kör dessa, därav negativismen. Mercedes kör bonden, byrådirektören eller företagaren i en bransch som inte anses vara halvskum. Dessa anses som kanske tråkiga men defintivt mindre störiga än BMW-föraren och därmed har Mercedes bättre rykte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte själv märkt så mycket av ovanstående men man hör många historier...

En person som för en 5-6 år sedan tog ut en 525iT Stockholm Open fick väldigt mycket kommentarer och gliringar. Han trivdes med bilen men pga ett ryggproblem satt han inte bra i bilen och då han kör mycket bestämde han sig för att byta bil. Det blev då en 9-5 Aero kombi som kostade ca. 60' mer än 525:an och direkt han kom med Saaben så haglade kommentarerna, typ "Blev för dyrt med BMW'n, va?" etc.

En granne som är säljare i transportbranchen körde tidigare en privat snikutrustad 520i E60 -03. Fick ofta kommentarer ute hos kunderna och sa t o m ibland att det var hans frus bil. Numera kör han en A4 Avant Q som tjänstebil och trots att den är värd dubbelt så mycket som BMW'n så är det ingen som kommenterar bilen.

Samme granne hörde för någon vecka sedan ett prommenerande par som bl a kommenterade bilarna på min uppfart (M5 + 530). Att värde av dessa bilar tillsammans är mindre än flera andra grannars sprillans nya V70 har dom ingen koll på.

Det finns mycket fördomar om märket BMW, dyra att köpa, dyra att äga och tyvärr väldigt mycket avundsjuka.

___
//Ulf
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den schablonen du målar upp är nog inte är rikstäckande utan är nog mer kopplad till föraren/ägaren.

Eftersom de flesta vet att BMW är dyra, inte har en aning om de låga priserna på begangnade BMW och inte kan skilja en ny från en begagnad BMW så antar man att bilen man ser är dyr!
Om det sedan sitter en person som sorteras in en kategorin spoling eller arbetare eller i båda, så måste det ju vara något som borde dömmas enligt jantelagen (snabba pengar eller pappas pengar) eller brottsbalken (brottslig verksamhet).

Eftersom jag inte passar in på profilen spoling eller arbetare och inte bor eller verkar i områden för mindre bemedlade, har jag heller aldrig råkat ut för negativa kommentarer eller synliga negativa värderingar, snarare tvärtom.

BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
En kompis farsa hade för 20 år sedan en gammal MB 200 bensinare (W123-karossen fr tidigt 80-tal) med vinterdäck som enda extrautrustning. Han bytte sedan till en ny Saab 9000 som var 10 år nyare och betydligt dyrare -helt plötsligt slutade folk att titta snett och kommentera...

...och så var det några kärringar som jag bodde granne med när jag gick på lågstadiet (tidigt 80-tal). De åkte till en ICA-butik lite längre bort och handlade istället för ICA runt hörnet eftersom de "inte tänkte betala hans Porsche!"... Den s k Porschen såg dock ut som en BMW i mina ögon i a f...

///Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW-magnus: Jag åkte Merca W123 ända in på 2000-talet och trots att bilen var 20 år fick man av äldre människor höra "överklassbil" :). Och när jag handlade ventilationsrör av en gammal plåtslagare sa han när han fick se min gamla bil: "-Jaså du åker Mercedes, då kan jag ta duktigt betalt". Sen fick jag en utläggning om att han minsann också hade haft en Merca, men den fick han göra sig av med då hans kunder på plåtslagerijobb misstrodde honom för att göra "för bra" affärer..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det konstiga är väl att Audi helt klarat sig undan detta som drabbat BMW och Mercedes. De flesta vet väl att de är lite dyrare också, men jag tycker ingen verkar störa sig på Audi-föraren. Väcker de ingen vill-ha-känsla eller ser dom inge fräcka (dyra) ut i vissa "avundsjuka" betraktares ögon?

Mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Audi kanske är för ungt som prestigemärke. De har gått raskt framåt. Det var väl eg. först på 80-talet Audi började gaska upp sig. De fördomsfulla gamlingarna tror kanske fortfarande att de heter DKW :)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Audi är mästare sterilitet nästan i samma klass som Lexus, väcker liksom "inga" känslor!
Dock är det mycket fina bilar med kvalitets känsla utöver det vanliga.
Kanske just därför dom klarat sig från fördommar för det är ju bara bra bilar och som saknar "det" eller attityd som vissa kan reta sig på.

Mvh Danne
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Danne*

Där slog du huvet på spiken.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Om du får sådana kommentarer så bor du på fel ställe! Häromkring står det BMW på nästan varje uppfart."

Själv har jag den "tråkigaste" bilen på gatan (visserligen bara 5 hus). Så jag kallar grannarna för kapitalistsvin.... ;) Nej, det gör jag såklart inte.

Hus 1. Vit Z4 3,0 (nyss inhandlad som jag anar har blivit inspirerad av mig vad gäller färgen!)
Hus 2. Silverfärgad MB S-klass nyare
Hus 3. Jag själv, snåldiesel-bmw-kombi
Hus 4. Svart X3 3,0d samt Silverfärgad 335i Coupe
Hus 5. Silverfärgad Porsche 911 (997 tror jag) Carrera 4S

Hmmm, man behöver väl inte vara rik för att äga en BMW, när man tänkar på hur billigt det är att köpa och äga en bil i Sverige(jämfört med t.ex DK el. Norge).....Jag är nog underklass, men har råd med en E91 ändå - det är väl också en fråga om priortering och BMW är ju en vanlig bil i Sverige:D

//Anders
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men den prioritering du pratar om, Phoebos, gör att du sticker ut i din omgivning eftersom de flesta andra inte gör den prioriteringen. I andra områden kan man äga en ny BMW utan att det är något prioriterat utan de i den omgivning betraktar BMW eller andra premiumbilar som något speciellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.