|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Hehe du vet att jag drar upp snabbt mina revolver :) Nästa vecka på onsdag får jag den jag är som ett litet barn innan julafton nu :) Björkvik någon, hur många är intresserade denna gång.....Blir det nått tycker jag vi ska ha hela dan. |
|
| Jag kommer nog bli kompressormatad av e55an. det är kört, för tillfället iaf :) | |
|
Angående verklig fart så finns det en rolig liten "gömd" pryl på min E55 som inte är så lätt att hitta. Om man håller in "rest" knappen på klimatkontrollen i cirka 5 sekunder så får man upp en djäkla massa koder. Och om man klickar fram till nummer 22 så får man fram en exakt hastighetsmätare,en som har mätt med GPS och den stämmer verkligen om man jämför med vanliga hastighetsmätaren. 207 Km/t mätarfart är t.ex 200 riktiga Km/t på denna mätare. Tänkte om det fanns nått liknande på W211? Grattis till en GRYM bil Cado!!!! :-) Jag är intresserad av Björkvik igen men måste byta LMM först så vi kanske kan vänta lite...??.. ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
|
Dem är riktigt brutala e55:orna, åkte i en sån för ett par helger sedan. Men vad jag har hört på dem, så är hastigheten som visas på mätaren uppmätt med gps, eller om det var att den digitalamätaren som var gps baserad?! Hörde något om det iaf! Grattis till en Fluffig kärra iaf ;) |
|
|
Tack grabbar :) Det värmer ;) |
|
|
Libben >> Det är den "gömda" digitala mätaren i mittkonsolen som är exakt efter GPS, både den digitala och analoga i instrumentpanelen visar för mycket. Iaf på W210. Mvh ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
| Hur många har varit hos vette nu ? | |
|
Har suttigt och läs igenom hela tråden nu och måste konstatera att det lätt glider iväg från ämnet. Dock vill jag gärna lägga mig i debatten om Roto VS rullande. Jag har läst in mig på ämnet och även varit runt med min egen bil och testat på både rototest samt rullande landsväg. Det finns olika mät metoder när man talar om både rototest samt rullande. Båda kan göra svep och båda kan göra statiska mätningar. Båda kan göra svep med pålagd broms för att simulera mer motstånd. Detta kan behövas för att en motor ska nå upp i ex turbotryck. Det kan behövas om motståndet inte är tillräckligt om man ex ha en stor turbo. (åker man nedför en backe får man inte lika mycket laddtryck som om man åker uppför en backe.) Jag påstår att beroende på vem som tillverkat den rullande landsvägen kan den vara minst lika exakt –och i princip snabbare. Att man kan få fel mätvärden på rullande kan bero på att man antingen använder bänken fel eller att man har för dåliga däck. Jag har läst om dem mb amg som fick för mycket hk och det visade sig att den hade haft gamla vinterdäck på samt att det var en automat. Dom gjorde tydligen om testet med sommardäck och fick ett resultat runt 400 hk om jag inte minns fel. Nu vill jag även passa på och hävda att Rototest inte är så bra som alla tror. Visst har man den fördelen att naven är fastspända och man således inte kan ha någon slip där. Dock har man hjul på i verkligheten och det kan ju vara intressant och veta hur mycket effekt man får ut på hjulen , speciellt om man ex ha olika storlekar på fälgarna. För det är ju den hjuleffekten man använder för att flytta sin bil frammåt. Och det får man bara ut på en rullande landsväg. Sedan är rototest ett långsamt oljebaserat system som inte hinner med att mäta på ett korrekt sätt. Detta kan man enkelt konstatera när man tittar på vad rototest rådata visar. Det var någon i ett annat forum som la upp lite bilder på det som visar en rototest bänks ”riktiga” mätdata. (ska se om jag kan länka dessa bilder hit) Där ser man tydligt en vågig linje som tyder på att systemet inte hänger med att mäta på ett korrekt sätt. Dock gör datorn om kurvan så att det man ser som kund ser slätt och fint ut. Sedan vet jag att rototest inte klarar höga effekter på låga varv. Det var en av anledningarna varför SAAB avbeställde en rototestbänk. Jag har även hört att flera inom bilbranschen har samma funderingar som SAAB och detta har lett till vinstvarning för Rototest samt att dom har börjat dumpa priserna på sin utrustning. |
|
|
Christer70 >> Tack för ett intressant inlägg. För att göra det ännu mera intressant så kan du lägga upp vilka olika effektsiffror du fick på Rototest Vs Rullande landsväg och på vilka firmor du varit runt på? Var det på din M3 E46 du testade? Ang E60 AMG som jag nämnde tidigare så gjorde dom om testet på rullande landsväg och fick fram en siffra på 407 HK i motorn (367HK på hjulen) på en E60 AMG som rullat 22000 mil och har en original effekt på 381 HK i motorn när bilen var ny i slutet på 90-talet. Jag har kört från alla möjliga farter mot denna E60 och min E55 AMG med 299 korrigerade Rototest HK och 319 O-korrigrade är KLART snabbare i alla olika farter än denna E60 AMG. Nått stämmer ju inte. Visst, man kan inte jämföra två olika firmor, men om man använder sunt förnuft så ger ju min bil troligen mer ärlig effekt på hjulen då min bil bara har gått 8000 mil och hans 22000 mil och skillnaden i drivhjulseffekt är ganska stor. Ge mig ett namn på en erkänt duktig firma som har en rullande landsväg i närheten av Stockholm så ska jag åka och bromsa bilen där och se skillnaden :-) |
|
|
Jag har läst tråden ang din vs den andra e60 och det det man kan säga är att automatare är svåra att få rätt värden på en andra bilar. I just det fall som du nämner vet jag inte, det enklaste är väl att du mäter på samma bänk? Jag vet flera som fått resultat som stämmer mycket exakt vad det borde vara på rullande landsväg. Ett bra exempel är en kille som heter Jonas som kör en vit bmw e30 (tror jag). Den hade kompressor förra året och hade körts i motorbänk. Han mätte sedan den i v-tech´s rullande bänk på streetcar och där stämde det på ca 2 hk när bänken räknade ut bilens motoreffekt. Kommer inte ihåg exakt var han skrev det men han finns på rejsa.nu Såg även när dom med samma bänk mätta ca 25 (?) bilar vid meca, många stämde med vad det skulle vara och några blev besvikna över att det fattades. Nu finns det 2 st vtech bänkar i sthlm området. 4 x 4 hos Jrm - dom verkar ha bra koll på vad dom gör och bra öppet tider. Mobil, 1 axlad i trosa. När det gäller mätning oavsett metod tycker jag att det är konstigt att man gör statiska belastningar i 3 sekunder som du beskriver. Alltså låsa bilen på ett visst varvtal. Det motsvarar knappast inte realistiska förutsättningar utan skapar nog bara massa extra värme som resulterar i låga effekter. |
|
|
Vi åkte ju ner till Trosa jag och han med E60 för att testa våra bilar hos firman där som har rullar. Tror dom hette Maxe bil eller nått sånt. (V-tech rullar) Hursom, sämre bemötande får man leta efter :-( Vi väntade i 2 1/2 timme på att han som skulle göra testet skulle dyka upp efter att vi avtalat tid med honom, och när vi sen sket i det och åkte därifrån så visade det sig att han hade mött oss på Trosarakan och att han blivit försenad från ett jobb. Men varför ringer man då inte och säger det när han vet att vi står och väntar?? Så det lilla firman besöker jag inte mera. Nästan så man förstår hur dom kunde mäta upp 477 HK på hjulen på hans bil, verkar ju inte vara kunniga helt enkelt. Alltså det där med att svepande mätning skulle vara mera realisitskt än statiskt mätning tycker jag bara är strunt och ger en anledning till att godkänna och få en högre uppmätt effekt i sin bil ;-) Ut och kör på Autobahn så ser man att statiskt effektmätning visst är nödvändig. Jag kom hem från en 400 mils Tysklandsrunda för två veckor sen, och där ser man ju att man verkligen ligger och drar på växeln i långa svep i närheten av MAX effekt. Och i dom fartena så kyler det ganska bra och värmeutväxlingen blir inte så stor. Kör man från ett rödljus på 1:an och 2:an så kan ske en svepande mätning talar om vad bilen gav vid just det tillfället, men det talar inte om vad motorn ger för effekt vid belasting om man sen hade åkt ut och dragit ur bilen på alla växlar upp mot toppfart. Och det är väl ända uppmätt ÄRLIG effekt vi pratar om och inte nån "peak" siffra som skenar iväg eller hur? ;-) Vad fick du nu för siffor på M3:an när du var ute och mätte RotoTest VS Rullande? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.