|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Körde min i R-Tune's nya Rototest anläggning uppe vid Arlandastad idag. Ger ju kanske som bekant en betydligt ärligare effektmätning jämfört med rullande landsväg där man har problem med att däcken spinner på rullarna och att man inte mäter statisk och kan kalibrera för varje specifik bil. Många som testat och lämnat R-Tune har varit duktigt besvikna tydligen eftersom dom väntat sig flera hästar på hjulen när dom sen tidigare kört på rullande landsväg och fått en betydligt högre siffra. Om ni inte redan testat så rekommenderar jag varmt att ni ringer R-Tune eller går in på www.vette.se och bokar en tid. Kostar 1200 kr och det tycker iaf jag det är värt för att få en riktig siffra på vad sin bil ger :-) Dom var väldigt trevliga och är väldigt flexibla när det gäller just dynokörning, dom kan smita emellan andra jobb som egentligen ligger före. Om nån här på autopower kört sin bil i denna anläggning så är jag nyfiken på hur det gick :-) .............................. E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har tänkt att besöka dom under sommaren,inte för att jag hoppas på några fantasisiffror,utan för att få ett begrepp om hur frisk motorn är i övrigt. Och självklart vore det ju roligt med ärliga siffror att läsa. Hur blev det för din E55:a? Mvh Patrik |
pg_ice |
jag har bänkat två gånger på olika rullande landsvägar av märket Vtech dom visar exakt samma HP båda två! så är det några man kan lita på så är det dom. sen det där att det spinner på rullarna är ingen risk för en M3a under 400hp :) kör på Vtechs rullande landsvägar istället billigare: 800-1200kr Snabbare installation det brukar vara klart på en halvtimme jämfört med rototest som tar över 2 timmar. |
|
pg_ice >> Åk och gör en Rototest istället så ser du om dina siffor var glädjesiffror eller riktiga. Även fast det inte spinner så har inte det så mycket med ärligheten att göra. Utan det är själva kalibreringen och korrigeringen i en Rototest som gör den unik och ärlig jämfört med en rullande landsväg där man bara kör i ett svep och får en peak effekt. Rototest kostar som sagt 1200 kr och tar 45 minuter till 1 timme allt som allt :-) .............................. E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg |
|
| Vad fick du för siffror ;) | |
pg_ice |
varför ska jag köra ett rototest? jag litar på Vtechs bänkar. helt onödigt att kasta 1200 spänn i sjön för att få exakt samma siffror. du tror väl seriöst inte att jag får 10 eller 20 hp mer eller mindre med ett rototest? nån hp kanske det skiljer med ska det sklija mer så måste det vara nåt fel på grejorna. släng upp 1200 annars så åker jag och gör ett rototest :) |
|
pg_ice >> Jo men körde du rullande landsväg eller monterade ni av hjulen och satte på nån liknande Vtech maskin som Rototest har? Vi säger så här då för att få det ur världen. Om din bil ger exakt samma siffra plus minus 2 HK i Rototest anläggningen hos R-tune vid Arlandastad som hos den rullande Vtech landsväg du provade så BJUDER jag dig på dom 1200 kronorna och ser mig själv som överbevisad. Jag tror däremot att det kommer skilja minst 10 HK på hjulen, kanske till och med 20 HK mot dom rullar du körde på och då får du stå för kalaset själv, är det en schysst deal??? Mvh .............................. E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg |
|
|
cado >> Det får du reda på när du kört din M3:a där när jag komit hem från Thailand den 24/5 ;-) .............................. E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg |
|
| Att man får samma värde på två olika rullar innebär bara att dom är lika värdelösa. Det är bara Rototest som ger ett korrekt svar, allt annat är bara en gissning och på de låga effekter som M3orna ligger på så blir det en rätt stor procentuell felmarginal. :D | |
|
Dennis82 >> Precis, du är med i matchen :-) Finns ju en anledning till att det används Rototest vid test hos olika biltillverkare och inte rullande landsväg just p.g.a ärligheten hos Rototest! .............................. E55 AMG: www.photobucket.com/albums/y157/abalonee/E55AMG206.jpg |
|
|
E55 AMG Jag gissar på att du har ca 290hk på hjulen :)) |
|
|
E55 AMG Hej ! Jag har själv gjort rototest bänkning i Örebro på MapTun..Och kan inget annat än att hålla med dig att den visar mest korekta siffror.. En kompis bänkade sin bil på rullar han fick toppeffekt vid 6000 rpm,på rototest gav den runt 5400 rpm. Har dom kört din bil i 3 sec svep ?? Mvh 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
Precis, ännu ett bevis för att Rototest är den mest seriösa mätningen om man vill veta på riktigt :-) Dom körde upp motorn precis innan varvstoppet och lät den ligga kvar där statiskt ett par sekunder (statisk belastning). Fick ju fram en peaksiffra oxå som var 25 drivhjulshästar mera än vad den korrigerade statiska siffran blev. Misstänker att peaksiffran kanske motsvarar vad den skulle ge på en rullande landsväg plus lite till. Kanske testar rullar i sommar oxå mest för att jämföra med rototesten... Har du 312 HK på hjulen? Mvh |
|
|
Det jag har kommit fram vad jag har läst från olika tester och så är att rototest är lite väl optimistisk och vissar i många fall mer hk på hjulen än rullande landsväg. E55a får du 25 hjul hk mer på rullande landsväg än vad du fick i rototest,,,,,, då äter jag upp både rullande landväg och rototest med senap och ketchup :) |
|
|
Korrekta siffror på en maskin när bilen står stilla, jaaa kanske det men vad har du egentligen när du är ute och kör? Det är där rullande landsväg kommer in och visar vad du egentligen har när du rör dig på vägen. Rullande landsväg kommer alltid visa lägre siffror än rototest. |
|
|
E55 AMG Jag fick 290 hkr peak på hjulen..Dom stabila hkr var 280.5 hkr vid 5500 rpm.. Länk Vad den presterar ute på vägen kan du ni se här då jag gjort beräkning.. [url=Länk Mvh 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
Länk 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
Naturligtvis visar en rullande landsväg den mest rättvisande överförda effekten till marken då rullningsfriktionen ingår även om den inte är helt autentisk. Under mätning värms däcken upp på rullarna. Den värmen är en direkt effektförlust som inte mätes vid rototest. Ju högre effekt motorn har desto mindre procentuell felvisning får man med rototest-metoden alt. rullande landsväg. För er som skall köra rullande landsväg, ett litet tips om säkerheten ;) Länk |
|
|
Gti-manen >> Väldigt fina siffror!! Dom är grymt snabba Saabarna när man vässar dom, har mera respekt för dom ute på vägarna än M3 och M5:or faktiskt, just för att man inte vet vad som är gjort på dom, och speciellt när det står MapTun på dom :-) |
|
| Man låter väl inte "Map Tun" dekaler skämma bilen då försvinner ju halva iden med trimmet? | |
|
E55 AMG >>Hehe,tackar,Ja,det finns en del vassa Saabar. Min bil är lagom snabb det är org turbo som sitter än med bra hårdvara för att effekt ska vara stabilt,det räcker gott och väl..Jag var ute efter en lagom snabb bil och som håller dag och natt och är ute på vägarna 12 månader om året utan några problem.. Enligt Fredrik på MapTun så räcker det bara med en KK24 turbo så är jag upp strax över 400 hkr med min hårdvara som jag har nu,billig försättning om man kliva från 312 till 400 hkr men det är så ointeresant. Mvh 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.