|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Ja förstår ditt resonemang. Bara jag som blir lite fundersam när man får läsa om en bromsning av en 381 hk stark original MB E60 som helt plötsligt ger 478 HK på hjulen och dom som gjorde testet bara ler och är skitnöjda och ägnar inte en tanke på att nått kanske kan vara fel,hehehe... Finns som sagt säkert mera pålitliga rullar och huvudsaken bilen går bra så är det väl skitsamma. Det jag kan reta mig på är att folk ibland är så lättköpta och är man inte insatt så kanske man köper att denna MB har just 478 HK på hjulen och sen att den blir ifrån körd av andra bilar, ja det är först då spekulationerna kommer. Jag gillar att vara lite mera kritisk från start och då är iaf Rototest det jag förlitar mig på, har nämligen aldrig hört talas om en Rototest som visat så mycket fel som en del rullar :-) Om vi låter sommaren gå lite mera och pengarna ticka in och du är i krokarna av Stockholm så kanske jag kan bjussa dig på en Rototest körning vid tillfälle, om du bjuder på en åktur i din bil d.v.s så får vi (mest jag) iaf en intressant jämförelse på Rototest Vs Ess rullar på just din bil :-) Mvh Mange ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
|
Jo det du refererar till verkar ju helt galet. Troligen fel handhavande och en okalibrerad rulle. Jag ska iofs inte utala mig så mycket då jag egentligen inte kan något om bromsbänkar mer än vad dom har för syfte. I det fallet du refererar till är det i alla fall uppenbart att något är fel. Men jag kan tänka mig att samma fel skulle kunna uppstå i rototest med fel persson bakom spakarna precis som vad det än gäller. Fel man på fel plats kan ju bli hur galet somhelst inom alla områden. På mantorp tappar jag ca en billängd på ferrari f430 på rakan. När man kör hårt på bana så blir ju allt varmt och säkert ligger några hästar och vilar i värmen. |
|
|
Hem AMG mannen ! Kan du kasta till mig via Pm följande saker.. Din rototest bromspapper Utväxling på din bil. Vikt hjul storlek Tänkte räkna ut vad din bil bör köra för tider 100-150 100-200 km/h Mvh Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm... |
|
|
Rototest är helt klart "The Shit", att folk säger att Rototest visar mer är skit snack. Har bänkat min bil både på vanlig rullande samt Rototest på Autotech. Iofs så hade jag trimmat bilen däremmllan, med trim som skulle ge ca 10-15hk. Jag fick ut 220hk på rullande landsväg, efter trimmet på rototest samt optimering av mappen så fick jag ut 227hk på Rototest. Hade garanterat fått ca 7hk mer på den andra bänken! (Detta är en Honda Civic Type-R -02 (NA) (Som förövrigt kört helt jämnt mot M3 E46 -01 0-180km/h & 50-200km/h flera ggr på rake, för att spä lite på detta snacket, haha, 100-200 på ca 12s.) Nu är 7hk kanske inte så mkt, för den andra rullande bänken var faktiskt ganska bra, men vet folk där de har skiljt över 40hk på vissa bänkar emellan. |
|
|
IstvanC Grattis till en pigg honda. Imponerande att en 227hk bil kan hänga på en 343hk. Tyvärr förstår jag knappt vad du skrivit. Var bilen trimmad när du körde rototest men inte trimmad när du körde bromsbänk? Du säger att du garanterat skulle fått ut 7hk mer på den andra bänken, vilken är den första och vilken är den andra. Menar du att 7hk ska läggas på bänkbromsnigen och det då blir exakt lika som med rototest? I sådana fall måste ju båda metoderna vara tillförlitliga. |
|
|
IstvanC Ha ha..Körde din CTR jämnt med en M3 01.Då måste M3an gått på 2 cylinder i så fall :) Här har du en film där du kan se hur en Civic med 220-230 hkr står sig.. Länk sen ser du hur min Golf gick mot M3an Länk Mvh Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm... |
|
| Det var en viss skilnad. | |
|
Hahaha, ja det är ju som vanligt på ett sånt här forum. Jag är ingen internet ryttare, bara skrev det för skojs skull, visste att ni skulle reagera såhär. Min bil har/hade 227hk på framhjulen! Jag hade iofs lite fusk, jag körde på små 15" are vid rejs tillfället med r-däck. Medans han körde på 19" gatdäck. Vi körde 10tal ggr mot varandra både stillastående och rullande, och jag vann oftast med ca ½-1 billängd. Men jag vet att det är svårt för er grabbar att acceptera det. Men bara räkna lite på det, 1200kg med mig i på 227whp mot 1600kg med ca 295whp. Det blir en fördel till mig, och sedan då med mina små rappa hjul (får en jäkla utväxling) plus att de är otroligt lätta mot hans 19". Ryk330, jag menar att jag trimmade bilen mer när jag körde på rototest mot innan, alltså lägg till minst 7hk till på de 227whp jag hade på rototest för att få fram ungefär vad jag hade haft på vanliga rullande landsvägen. Här är en film på min bil, efter detta filmades har jag fått ut ca 20hk & 30nm mer ur bilen. Länk Och du, Gti-mannen, det finns inte ens några chip till CTR, fastän "vissa" påstår det så går det inte chippa en CTR. Min bil gjorde 0-200km/h på ca 18-19s. (på filmen med extra passagerare 20hk mindre, så gör den 0-200km/h på ca 20s med kass start som ni märker) |
|
|
Glömde säga en sak om filmen, ni ser nog inte mätaren så bra. Men jag växlar från 4-an till 5an i ca 180km/h, så strax efter det kommer 200a sträcket. MVH |
|
|
IstvanC Når din bil ens till 200 sträcket :)) |
|
|
IstvanC Du verkar ha vunnit till och med..Haha.. Jag har tillräcklig erfarenhet från orginal CTR till turbo mattade..Jag vet hur alla går och jag vet hur M3 Coupe går.. Men den utväxling som du har nu specielt med smala däck kommer du inte så långt som du tror..M3 drar med 3an till nästan 170 äkta medan din 4an drar strax över det.Påstår du att din 4an är lika stark som M3 3ans växel då är du ute och cyklar.. Jag förstår att du kört ifrån nån Bmw men har verkligen svårt att tror att det handlade om en M3 e46 Coupe..När ni körde 10 gånger så hade det väl inte varit så svårt att filma racet i alla fall en gång. Vart rullar din gamla ctr jag vill testa mot en sån kärra.. Mvh Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm... |
|
| Det blir ju kraftig felvisning i 200 om du har för liten diameter på hjulen. | |
|
Här har ni en riktig och fullvuxen bil. En 545i dvs. :D <object ><param name="movie" value="Länk src="Länk type="application/x-shockwave-flash" ></embed></object> Den har 333hk och väger mer än en E46. Jag antar att det inte sitter 15" på heller ;) Så grattis till en vass bil IstvanC, vikten gör nog en hel del. |
|
|
Skitforum som inte går att editera! Länk |
|
|
Sluta snacka skit nu, jag har tidskort pa 13.2s 402m med min f.d. bil, vet om manga e46or som har svart att komma ner i de tiderna speciellt med tunga 19tummare. Sa jag bryr mig inte ett skit om vad ni tror, och hur manga CTRer du har kort ifran osv. Och tror du inte jag vet hur en e46 M3a ser ut eller? Har du sjalv ens agt en m3a? Eller ar du bara en forumsryttare som manga andra, och gillar snacka skit? Jag ar inne pa min andra m3a nu, och ville sj kopa en e46a, innan jag hitta min GT, vilket kandes mer ovanlig och speciell enligt mig. Sa har kort flera E46or bade SMG & Man, vet hur de gar, och vill inte snacka skit eller hitta pa, men tidskort talar for sig sjalv. Visst, han skulle sakert ha kommit ikapp mig runt 180-200 och sakta dragit ifran. For de gar battre uppe i fart, dar effekt har med betydelse an vikt. Och hur fan raknar du egentligen, att hans 3a skulle va snabbare an min 4a, trogaste raknesattet jag hort, allt beror ju pa utvaxlingen, och effektregistret, kan for ovrigt tala om att min bil hade sa nar som pa maxeffekt fran 7000-8500rpm, skiljde ca 7hk. Naa, jag ger val upp, och jo jag har en kass film pa det hela, as dalig film som en jobbarkompis filmade mitt pa natten med sin mobil.. Kan lagga upp de nar jag kommer hem om 2v, men till vilken nytta, jag ar val bara nagon som har stor fantasi. Naa, tidskort talar for sig sj. MVH |
|
|
Konstigt ocksa. ingen som reagerar pa 0-200 pa en 2ton tung 545a som gor det pa 18s? Fan det ar snabbare an e46 m3a matts upp, i de flesta testerna sa kommer e46an inte ens under 19s... MVH |
|
|
IstvanC Min vän, ta det lungt slappna av, vi diskuterar bilar..Om vi inte kommer överens så behöver man ta upp såna grejer som du tar upp. Man behöver inte äga en M3 för att man ska veta hur den går,det gäller att köra mot en sån 100 tals race med olika bilar för att man ska veta vad den går för.Och samma sak mot en CTR med olika trim... Du har kort utväxling,du drar inte lika mycket på växlar som den gör..Drar man mer på växlar når man högre fart,vilket motsvarar större distans.. Angående strip tider,man får alltid bättre tider på strippen där bana är klistrad än på gatan. Jag har inte sett varken någon film,stripkort,eller bromspapper ,kanske dags att lägga ut innan du börjar vidare med ditt snack ? Sen en sak till,det finns gott om M3 som inte presterar det dom ska prestera och sen finns det gott om förrare som inte hanterar denna bilen som det ska så där kanske ligger en del i det hela.. Kan du svara på min fråga som jag ställde ovan ,vart rullar din gamla bil,hade varit kul att få pisk av den :) Mvh Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm... |
|
|
Ursakta men blir bara sa trott, jag har inte skrivit nagot sant har innan just pga jag vetat att det skulle bli mkt snack. Men du borde la sjalv forsta att en bil med hog utvaxling blir mkt rappare, och det ar inte direkt nagon nackdel, ta bara m3or nar de slanger i en hogre slutvaxel, oftast, eller ja, alltid sa gar de battre, far battre strippentider osv. Sa en rapp utvaxling pa en bil kan gora v'ldigt mikt, som tar manga hk att kompensera. Bilen gar runt helsingborg just nu, och just darfor har jag inga papper eller tidskort kvar pa bilen, bilen kordes pa bana, sa har inte direkt intresserat mig i att visa upp de tiderna osv. Och ja visst far man battre tider pa strippen, men det galler ju samma for alla bilar eller hur? Och nej, han var val kanske inte f1 forare, men han korde bra, och fick till bra starter, han drog mig oftast med 1 billangd i starterna pga FWD vs RWD, men efter jag slangt i min 2a och sen 3a sa kom jag ikapp och om, iom att min va sa rapp, han slangde i 3an sa sega den ner, och jag vaxla och sen borja han komma lite i slutet, han drog i 4an och jag i 5an, vi korde lite, jag lag ca halv billangd fore, och jag erkanner hade vi kort snabbare, haft mer raka, sa hade han nog bade kommit ikapp och sakta dragit ifran. Jag ar ingen drommare, och jag hittar absolut inte pa. Har 4a vittnen inkl foraren sj som erkande sig slagen. Var namligen saher det borjade att min jobbarkompis hade en polare som hade den m3an, min kompis sa till han i sin mobil att han tyckte min bil gick bra, da sa han att han pissar pa min bil med sin m3a, och att han backar ifran mig osv osv. Mkt snack. sa jag utmanade honom, och skiftade till de r-dacken, utan de greppet i de sa hade jag fatt pisk. Men nu drog jag han, och han erkande sig slagen :) Kan som sagt visa filmen nar jag kommer hem, dalig film, men man ser, samt man hor nar vi kommer tillbaka vem som vann.. MVH |
|
|
Gti-mannen Det här verkar vara hans gammla riskokare ;) Länk |
|
|
IstvanC Känner du till Strannes gamla Honda Civic TYPE R?? Han är ifrån V-ås.. Mvh Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.