|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Hmm, tester.... Vid rototest tas inte hänsyn till förluster som uppstår pga förändrade hjulvinklar som uppstår vid belastning. Inte heller rullande landsväg är helt optimal då ingen tyngdpunktsförskjutning sker iom att karossen inte accelererar. Test typ racelogic måste väl vara optimalt när bilars verkliga prestanda skall jämföras. |
|
|
Måste göra ett litet undantag och inlägg innan jag försvinner till den riktiga värmen i två veckor. Den E55 AMG ni körde mot i Gävle var förmodligen den svarta och har till och börja med redan från original den svagare 347 HK motorn jämfört med min på 354 HK. Sen har den inget chip utan bara avgassystem precis som min och det gör inte många extra HK precis, bara bättre respons. Skaka fram den här Dennis med en orginal M3 E46 så kör jag mot honom när jag kommer hem, OK? Återstår att se vem som blir förvånad nu när jag enligt vissa här kommer blir ifrånkörd STORT!!!!!!!! Och till sist, Dennis82 >> ÄNTLIGEN nått vettigt!!!!!!! Kommer återkomma med mina rullande landsvägs glädjesiffor senare i sommar och då kommer dom som säger att Rototest ger FLERA hästar bli aningen besvikna,hehehe... Simma lugnt... |
|
|
M635 forever >> Jag tror varken Cado eller monster vågar göra ett test som jag kommer göra för att få fram sanningen, alltså Rototest Vs Rullande landsväg, dom tycker det är mer trovärdigt att hänvisa med en massa länkar hit och dit och sen komma att påstå att jag är en INTERNET rejser som inte vågar, ja ni hör ju vad löjligt när dom själva gör samma sak, iaf Cado som hävde ur sig det. Ska jag vara tvungen att bjuda er på både rullande landsväg test och Rototest eller?? |
|
| E55 AMG: cado och monsterfemma vill rejsa mot dig live inte jämföra resultat från rototest. Action speeks louder than words. Skit i Thailand ut och gasa mot M3:or och M5:or så lugnar dom kanske ner sig. | |
|
Det är ju trots allt ingen dynoqueen tävling...dessutom har ju inte E55 presenterat sitt resultat heller. Nej, möt upp och kör emot varandra och se hur det går, det är den enda sanningen. Flåklypa |
|
|
E55 AMG Vågar inte testa?!??!??! Vad pratar du om egentligen? Ska jag behöva köra 250-300km för att testa min bil på rototest där du gjorde det (om du nu ens gjort de, för jag ser inga resultat) för att du ska vara nöjd och gemföra sen en massa papper? Hur löjligt ser inte det ut? Vem har ens pratat om bänkningar från början? Köra vågar jag alltid göra den saken är klar. Den i gävle må vara 347hk men wow 7hk till din fördel är ingen direkt dräpare till den med 347hk. Stort kommer du inte bli ifrånkörd men om du kör mot Dennis (vilket jag är tveksam till att du kommer göra) kommer du nog inte närma dig honom kan jag garantera som du starkt verkar tro på. Jag behöver inte ens köra mot dig? Jag lånar en manuell 540 istället så kan du skaka av dig den. Simma lungt i Thilland :) |
|
|
Flåklypa håller med dig ;) e55a vill du ej köra mot mig eller monster femma, FINE Kör mot dennis h, men jag kan lova dig du lär bli besviken, har varit med om så många rejs och vet vad bilarna går för så när jag säger att du inte hänger med, säger jag inte för att vara elak utan det är ren fakta. Sen så ber jag så mycket om ursäkt angående länk till TV när det gäller rototest av m3 vs m5 hade ingen annan pappaer att vissa dig där av länk till TV. När det gäller vs trådar så är iaf jag för ett rejs live head to head på samma sträcka vid samma förhålande och samma temp. Hejs svejs |
|
|
Flåklypa Jag har ingen logg nu men ska ordna fram en åt dig. Det skulle jag ju gjort för länge sedan. Eventuellt hinner jag i veckan annars blir det nästa helg, men jag lovar att maila en logg till dig |
|
|
ryk 330xi Hej ! Kan du kasta in loggen till mig oxå ? :) Ljiljani_79@hotmail.com 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
Hur edra bilar än går mot varandra, så har många i tråden rätt bristfälliga kunskaper om effektbromsning av bilar och vilka sätt det kan göras på och vilka för eller nackdelar de har. Rototest har inte fått det goda rykte de har inom den professionella sfären för att de gör apparater som mäter dåligt, om vi säger så... Men, helt klart så gäller som alltid, att man ska välja verktyg (bromsmetod) utifrån vad man är ute efter att påvisa eller ta reda på. Att mäta prestanda med Vericom (även effekt på sätt och vis) eller Racelogic eller liknande, är väl ungefär så autentiskt det kan bli, om man har koll på hur man ska göra och hantera mätningen. Till er som hylar den vanliga rullande landsvägen så kan jag ju upplysa om att SAAB på sitt numera saliga motorlabb i Södertälje, vill göra noggranna mätningar och bromsningar med motorn i fordonet, så körde de på just rullande landsväg. De hade vad jag vet ingen Rototest förut i alla fall. Men, den rullande landsvägen de använde var inte som de vi vanliga garageråtor kan komma ikontakt med. Den hette "CVT-rulle" eller nåt sådant, och den var specialdesignad för att efterlikna verkliga förhålanden så långt det gick för man tyckte inte en normal R-lansväg var bra nog för det. Denna specialrulle hade då en mycket stor diameter, 4-6 meter eller nåt sådant, just för att däckdeformationen skulle bli så nära verkligheten på väg som möjligt. Minns jag rätt nu så var den belagd med asfalt med. Den tog två våningar i anspråk. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
E55.... Hoppas du har det bra i Thailand. Det vore kul att träffas upp för att ta ett race här i Stockholm när du kommit hem. Big Thom.... Det som diskutrats är att E55 har kört jämt i spontana race innan han monterat avgassystemet. Alltså från början en orginal E55 mot en orginal M3 (detta var i en annan tråd) dock så fick E55 förhinder i form av barnpassning den helgen vi träffades ett gäng i V-ås för att jämföra lite. Men diskutionen har fortsatt efter monteringen. Sen om jag uppfattat det hela korrekt har väl E55 "chippat" bilen också? Jag vill hålla med den skaran som anser att spontana race inte säger särskilt mycket. Låt oss säga att E55 har 370 hk i motorn - 15% förlust i drivlinan= 315 hk på drivhjulen och jag 343 hk i motorn - 15% förlust i drivlinan= 293 hk på bakhjulen. 293/1600 (bilens vikt)= 0.18 hk/kg. E55....315/1900 (E55`s vikt)=0,16 hk/kg. Lägg därtill automatlåda mot smg så tror jag att jag redan nu räknat ut resultatet.. Vill verkligen poängtera att jag inte vet vad E55 har för effekt i sin bil eller vad den väger exakt eller vad han har för % förlust till bakdäcken. Utan bara "höftat" lite bara för att göra en liten uträkning. Har dock svårt att tro att han har mer hk än vad jag gissat (370) med chip och avgas. Men uträkningar är just uträkningar, utan några som helst praktiska tester vilket jag föredrar när man ska jämföra prestanda. Ser fram mot en trevlig träff i vänskapens tecken för en jämförelse. Vore kul om det kom några till..... Big Thom kanske är sugen?? Så kan vi testa massa olika bilar mot varandra. En helkväll helt enkelt:-) Vad sägs om Lördag den 24/5 eller Söndag den 25/5? Som kuriosa kan jag nämna att jag och en kompis var ute o testade hans RS4-06 mot min M3:a 50-250 km/h i 3 timmar utan att kunna avgöra vilken bil som var snabbast i det intervallet (tilläggas bör att han ganska nyligen köpt bilen och kanske inte var helt 100 bakom ratten). Från 0 km/h är jag helt chanslös. När 2:an dunkar i ligger jag 2 billängder efter:-) Hoppas vi styr upp en trevlig träff i slutet av Maj!! Tills dess: Ta det lugnt på vägarna, använd säkerhetsbälte, blinkers och se för guds skull till att ha rätt lufttryck i däcken!!! :-) M.V.H Dennis |
|
|
Visst, det vore riktigt kul. Den 31/5 åker jag dock till varmare breddgrader, så helgen 24-25/5 skulle nog passa mig ganska bra. (Skall bara kolla med frugan innan jag vågar lova för mycket) Jag räknar med att brorsorna (Cado & Monstret) kommer och bjuder till lite också! (För jag förmodar att de INTE vill riskera att bli kallade INTERNET-REJSER:s...) ;) // Thomas |
|
|
Hahaha vi bjuder väll alldtid upp till dans eller??? Vi kommer och gör sällskapet lite trävligare, dennis h ta med dig 420 hk rs4, får se hur det går jag vs han det vore roligt. Jag borde få stryk där har ju minst 60 hk mindre ;) |
|
|
DennisH och E55 >> Så ja, äntligen lite rejs och sen hoppas vi på utförlig beskrivning och kommentarer här på forumet om hur det gick ! ;) Hade jag bott lite närmare Sthlm hade jag gjort er sällskap för att få bekräftat hur långt efter en chippad T5a verkligen kommer.. ;) T5 -05 |
|
|
Jag ska ta med han. Ska försöka få med en annan polare med porsche boxter s också. (en 05:a...dom e snabbare än vad man tror.....) Som jag skrev tidigare ang. racet mot rs4:an......från 0 har man inte en sportslig. Men startar man rullande i 50 är det jämt. hk skillnaden är egentligen oväsentlig. Det är vikt/effekt förhållandet som är intressant. Dock har det mindre betydelse ju snabbare man kör men där har audin 4 hjulsdriften emot istället för det motsatta från stillastående då det är heeeeeeelt sjukt vad den sticker iväg.... cado o monster femma..... Boka in helgen vi diskuterat i tråden..... Kanske vi blir 10 st bilar med porsche, audi, bmw och mercedes. Vore galet kul ju....... M.V.H Dennis p.s Ska kolla med Felix också om han vill komma med sin csl, samt slänga iväg en post till broklyn......kan bli en minst sagt trevlig helg.. |
|
|
SotaM...... Va fan, det är ju bara att komma. Det är ju 2 veckor kvar. Med lite planering kanske du har något ärende i Sthlm den helgen:-) Vore faktiskt kul att se. Vad har du för chip? HK? Hoppas verkligen att så många som möjligt kommer. Tid o plats får vi väl diskutera via pm när vi närmar oss.. M.V.H Dennis |
|
|
Hoppas ni har en bra vägsträcka, utan risk för oväntat besök bara... Ska bli riktigt intressant att se hur min chippade gammelhäck står sig mot sitt nyare syskon (RS4 b7)!! // Thomas |
|
|
SotaM Om jag skulle våga mig på en gissning så skulle jag säga att du med din vassa och biligt trimmade s60 ligger ca 4-5 bilar bakom 100-200 och 6-7 bilar 50-200. Ganska bra för en svensson bil med bara chip ;) |
|
|
cado>> Sant, trimmet var väldigt billigt! ;) Om det blir 4-5 billängder mellan 100-200 mot: - den trimmade M5an så går T5an bättre än förväntat. Jag hade blivit förvånad efter att ha läst hur bra just den M5an går. - din trimmade M3a så tror jag också på större avstånd. Skiljer ju trots allt 1,5-2sek. - mot E55an så hade jag nog blivit lite besviken för jag tror att det kan bli mkt jämnare mot E55an. Men jag baserar detta enbart på de filmer jag sett på garaget. DennisH >> chippad av autotech + spridare från s60r. Ska ge någonstans mellan 315-330hk. T5 -05 |
|
|
Dennis, glöm inte mig för böveln ;) Nya, fina fälgar och däck sitter på nu :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.