|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
E55 AMG Har svarat på ditt PM. Kanske kan ses i gävle eller något. Men om man spinner på rullar så måste det väl ändå ge effektförlust! Vilket gör att man får mer hk på rototest där förlusterna minimeras. Så rullande hk ger ju vad man kan nyttja i backen medens rototest visar vad man har på naven. Själv tycker jag man kollar hk i motorn eller på hjulen. Vad som finns därimellan är helt ointresant för mig i alla fall. Cado Jag mappade om bilen för ett par veckor sedan med små förändringar och fick faktiskt 482hk på bakhjulen. Säkert över 500 på rototest :-) |
|
|
Ryk Fan va najs ;) Är det den nya 550 kittet du har installerat?? |
|
|
cado >> Har ett liv utanför mitt bilintresse oxå,och kan inte ägna varje ledig sekund åt att åka till Västerås för att ev köra mot dig, speciellt inte när jag vet att jag redan kört jämt med M3 E46 sen tidigare så har jag ju inget att bevisa,jag vet det och det räcker för mig :-) Jag tror minsann du retar dig lite på att min gubb-Merca kör jämt med en sån lättviktare som din M3:a!! Angående Rototest Vs Rullande så ha vi olika åsikter, jag ska iaf testa rullande oxå i sommar för att jämföra dom två istället för att sitta och GISSA sig fram som du gör och hänvisa till massa länkar hos Teknikens Värld (Där dom ju körde med Rototest och då räknades det tydligen?) Nu släpper jag det här och kommer inte skriva mer i denna tråd, du får ringa när jag kommit hem om du verkligen känner för att diskutera vidare... Mvh |
|
|
E55 AMG Som ryk 330xi säger, vet inte vad du fick ifrån att man får mera hk på rullande än i rototest? Kanske de på R-Tune som har smaskat dina ögon med att det ska vara så när det egentligen inte är. Va vet jag. Spelar roll, dra 100hk från mig om du tror på din teori men vi vet utgången iaf. ryk 330xi imponerande fina siffror, så ska det se ut :) keep up the good work. |
|
|
E55 AMG Du ska vara glad om du skakar av dig en 540 iaf för vi vet hur en e55 amg går för det står nämligen en i min kusins bilfirma. och jag säger bara mjääää :)) |
|
|
Hej hej ! Hörde idag att en chipad,samt sportsystem hela vägen på E55 amg gjorde att en sån lekte mot en 340 hkr M5... Nu vet jag inte hur en M3 står sig mot en M5 340 hkr?Visst är M3 snabbare men hur mycket undrar man ? Mvh 9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm |
|
|
Men visst har väl AMG E55 bara kört mot M3:or som varit original?? Cado, din M3:a är ju chippad, har ett högt uppflyttat varvtalsstopp samt har ett kolfiberinsug monterat... Det gör ju att denna jämförelse blir felaktig, då din bil borde gå ganska mycket bättre än de bilar AMG E55 kört emot?? // Thomas |
|
|
cado Nej det är den gamla vortec-kompressorn (samma som i loaded). Men nu har jag plockat bort lmm och kunnat höja laddet lite (bytt remskiva) Nu låter det nästan som jag gjort något själv :-) men det är såklart ESS som gjort allt och jag har tittat på ;-) |
|
|
Big thom Då kan han köra mot dennis h som har en orginal m3 med smg och 19 tum, och dessutom bor i sthlm! Gti-mannen Har du hört det då måste det vara så! Vi var ju tillsamans i gävle och såg själva vad en orginal 340 hk m5 presterade 20.1 0-200 en e55an med chip kattar och system 0-200 ca 23 sec E55an mycket bevis du har att du åker jämnt ;P Ryk Hehe najs!!! |
|
|
Big thom Han har inte kört head to head utan en spontant rejs mot folk som han inte känner. Du vet ju hur såna jämförelse är Ex. saab 9-5 aero steg 3 vs rs4 i denna spontana rejs vann tydligen saaben EFTER 200 heheheh |
|
|
Jo visst är det så, men eftersom diskussionen hela tiden handlat om hans trimmade Mercedes E55 AMG vs en ORIGINAL M3 e46, så borde väl rimligtvis testet också bestå av just dessa två bilar... // Thomas |
|
|
Självklart! Kör mot DennisH som sagt helt orginal och dessutom i sthlm :) |
|
|
Ryk. Du har ingen racelogic-logg från din M3 att maila mig? Riktigt nyfiken att se hur den går. Flåklypa |
|
|
Men alltså... Rototest är standarden för effektmätning och anledningen till att den mäter så korrekt är inte bara för att man inte spinner på rullarna, det är testanläggningens konstruktion som säkerställer ett väldigt väldigt exakt resultat. Alla som har varit i svängen vet att det är så och ni som tvivlar skall ändra er åsikt, för ni har fel. Det handlar inte om vad ni tycker, det handlar om vad som är rätt och fel. Rullande landsväg är inte rätt, rototest är så nära sanningen du kommer på konsumentbasis. |
|
| Vilka argument talar för att rullande landsväg skulle vara en mer precis mätmetod? | |
|
Själv tror jag att verklig överförd effekt till marken ligger någonstans mellan Rototest och rullande landsväg om mätningen är omanipulerad. Men var däremellan, ingen aning. Rototest har inga förluster motsvarande rullningsmotstånd (däckvärme) Rullande landsväg har troligen större rullningsmotstånd än en asfalterad vanlig dito. Om någon av mätmetoderna är standardiserade med någon slags inlagd kompensering för rnormalt rullningsmotstånd har jag inte den blekaste om. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Denna tråd, har som så många andra liknande trådar dragit mot sandlådenivå! Och återigen med vanligen förekommande forumsmedlemmar i denna kategori ledandes med "min pappa är starkare än din" fraser! Snälla väx upp! Kan ni inte låta varandra tro, att det ena är bättre än det andra,eller hans bil är snabbare än din.......detta leder ju bara till något helt ointressant av vad tråd topicen lyder ändå! Mvh Patrik |
|
M635 forever Man kan inte låta andra tro att ens bil är bättre/snabbare än sin egen bra för att vara vänlig mot varandra. Det är det som är hela poängen med hela konceptet "forum" att just disskutera och kasta paj på varandra och i vissa fall hjälpa varandra :) Om det ändå var som du nämner så skulle det vara fred på jorden, och det vill vi ju alla men det funkar inte i värkligheten. Mvh |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det kanske inte funkar i verkligheten Monster Femma! Men det hela handlar inte om att vara vänlig mot varandra....hur många i detta land är det?? Men varför göra det hela värre än det behöver vara? Om jag ser att det brinner i ett hus någonstans,häller jag inte bensin över elden,och tänker.....ähhh vad då....han tror ändå att hans hus är finare än mitt!!! Varför inte göra ett test i rototest om man vill veta om det skiljer mot ett på rullar,när man gjort båda kanske man kan kasta paj och uppträda drygt mot de ovetande!? Mvh Patrik |
| Varför? Det är klart som fan att man inte ska fara med osanning och lösa rykten. Ni som känner er säkra på att rullande landsväg är ett tillförlitligt sätt att bromsa bilen på tycker jag ska ta och läsa på i ämnet. Det kommer att löna sig iom att ni kommer att förstå att rullande landsväg ofta inte ens är i närheten av verkligheten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.