|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns en firma i England som efter en längre tids interna tester har börjat renovera EDC stötdämpare även för slutkunder! Läs mer här: Länk Någon som redan hunnit skicka sina? Verkar kosta ca 11.000 kr + moms + frakt att få alla dämpare totalt genomgångna. Någon som vet något negativt om denna firma? Annars kommer jag troligen skicka iväg mina väldigt snart. Tror detta är ett suveränt alternativ till att plugga systemet och montera standarddämpare. Alternativet att köpa 4 st NYA EDC för 80-100% av bilens beg-värde är egentligen inte ett alternativ. Efter en Google-sökning såg jag även på ett Saab-forum att det möjligen kan finnas en firma i norra sverige som gör ungefär samma operation, någon som kan bekräfta/dementera de uppgiterna? Har ställt frågan om vilken firma det kan vara på det forumet, får se om svar kommer. | |
| Jag har också läst lite om detta. Dock funderar jag på om det inte gäller de dämpare som sitter på M5 e34? Jag har ju en e39 och det borde väl vara samma dämpare som till e38? I sådana fall är de elektriskt styrda och går inte på "oljestyrning"? Men jag kan ha helt fel och vore tacksam om någon kunde reda upp detta. | |
|
Jag är inte heller helt insatt i hur det fungerar, men jag skulle tro att det är ungefär samma dämpare oavsett om det gäller E38 eller E39 / M5 om dom heter EDC III. Dämparna är alltså elektriskt styrda via en styrbox som styr någon form av magnetventiler som i sin tur reglerar oljeflödet och därmed hårdheten. Med en knapp i bilen kan man välja om dämparna ska gå i ett automatiskt läge som själv justerar mellan mjuk & normal inställning, eller sportläge som tvingar dämparna till det hårdaste läget. Det är samma olja (Pentosin, CHF11S) till dämparna som till servostyrningen (man fyller bara olja i en och samma burk som avser både servo och EDC). Vet inte om det är CHF11S i hela dämparen, eller om det bara är till nivåreglering eller hårdhetsjustering dock?? |
|
|
Hej, Dämpare till e38 EDC går att hitta i Tyskland för ca 450 euro styck (Sachs) för de bakre. Sök på google.de och bmw teile så finns det flera olika firmor att välja på. Vet ej pris för fram men tror att de är dyrare. Då hamnar du kanske inte så långt ifrån 11000:- plus moms och frakt till UK, dessutom är det helt nya saker. Mvh Tomas |
|
| När jag frågade angående EDC på 5-serieforumet fick jag svaret att e39 inte delar vätska med servon utan detta endast sker på M5 e34. Det borde alltså inte delas i e38 heller... | |
|
frejo, Främre EDC-dämparna har ingen kontakt med servostyrningens olja på e38. Bak däremot, förutsatt att bilen är utrustad med nivåreglering, går servo-oljan hela vägen ut till stötdämparna. Utan att vara tvärsäker på utrustningsalternativen så borde det alltså finnas två typer av bakre EDC-dämpare. "slang och sladd" -varianten för modeller med nivåreglering, samt endast sladd-varianten för modeller utan. |
|
|
Som jag misstänkte då, Pentosinet är endast till för nivåregleringen och styrningen, medan dämparfunktionen i sig har ett slutet system med egen speciell olja, vars interna flöde regleras med elektriskt styrda ventiler. Jag kan också garantera att det Powertoy säger är korrekt, eftersom att jag tappade all olja till servostyrningen via höger bak dämpare. Det blev bärgningsbil 11 mil efter valborgsfirandet nämligen :/ Frejo: Eftersom att du troligen inte har nivåreglering så är dina dämpare med andra ord bara anslutna med el-kontakt. Dinas själva EDC-funktion är alltså exakt som minas, fast utan nivåregleringsfunktion. Tomas Stadler: Det låter lite mysko det du säger, för enligt vad jag förstår har BMW monopol på tillverkningen av dämpare med EDC för BMW (eller att tillverkaren bara får sälja till BMW). Även när man söker på nätet och på olika forum så verkar det vara ungefär samma kostnad för dämpare i hela världen, inklusive england, tyskland, taiwan m.m. Kanske har de som kostar €450 inte nivåreglering, men det låter ändå "billigt". Om du har någon bra länk så posta den gärna här?! |
|
|
Hittade en bild på ebay på ett par EDC-dämpare med nivåreglering. Man ser att en slang går in nertill, bör vara för Pentosinet för nivåregleringen. Man ser även nivåregleringens elkontakt upptill: Länk En spontan fråga som dök upp - Kan man lossa slangen från antingen bilen eller dämparen utan att behöva skära sönder den som dom gjort på bilden? Eller måste man sätta ny slang och ha tillgång till pressverktyg eller liknande? |
|
| "nivåregleringens elkontakt" ska givetvis vara EDC-funktionens elkontakt. | |
|
Hej, Här kommer en länk. Mina EDC + nivåregl är bytta (av tidigare ägare i Tyskland) och på etiketten står det BMW orginalteile och Sachs så jag tror att det är Sachs/Boge som tillverkar dessa åt BMW. Länk om inte länken fungerar ända fram söker du på: Federung/ Dämpfung > Niveauregulierung/Fahrwerks-Hydraulik Här finns BMW partnr 37 12 1 091 571 för 430 euro. Detta partnr stämmer med realoem på EDC + nivå vad jag kan se. Mvh Tomas |
|
|
Tackar för länk! Min bil ska ha följande dämpare enl realoem: Vä fram 31311091557 Hö fram 31311091558 Vä bak 37121091571 (Autoteile: 102817 €431 / 36-B11-0 €600) Hö bak 37121091572 (Autoteile: 102818 €431 / 36-B10-0 €600) Således verkar dom ha dämpare till bakaxeln för antingen €431 (Sachs) el €600 (Boge), vad skulle i så fall vara skillnaden mellan dessa förutom tillverkare? Finns det verkligen flera tillverkare som gör samma? Jag är ganska dålig på tyska, avser man NYA delar? Dom verkar inte ha dämpare till framaxeln? Är det verkligen likadana dämpare, eller med likadan funktion, som BMW-original? De kanske är för BMW med EDC, fast utan EDC.. 4000 kr för en bakdämpare är halva priset mot BMW, varför har ingen på något forum upptäckt detta, vad jag kunnat se? Jag låter väldigt skeptisk som synes, för man har ju hört att det BARA är BMW som har möjlighet att sälja EDC-dämpare passande BMW. --- Min bil: Länk |
|
|
Snackade med Jon på Sportsline Suspension, tydligen är det samma olja för nivåregleringen bak som det är för själva dämparfunktionen. Jag antar att det fortfarande är "intern" olja i framdämparna, som inte är anslutna till servo-behållaren. --- Min bil: Länk |
|
|
Johan_S: Bogedämparen för 600,43 euro är för bilar med "elektrisk dämparreglering", måste vara EDC. Även Sachs-dämparen för 508,06 euro har samma beskrivning. |
|
|
Nu är mina dämpare till slut nermonterade från bilen. Gick därför in på m5board en sista gång innan dämparna skickas, för att se om fler fått jobbet utfört med gott resultat osv. Nu visar det sig att det verkar som att diverse problem finns - bl.a har en kille haft väldigt svårt att få nya "top-seals" levererat från dem. En annan har problem med att dämparna är för hårda, någon annan har problem med att magnetventilerna (eller något annat) inte fungerar för justering av hårdheten. Det sägs att EN person som skickat in sina dämpare har fått tillbaks dem. Detta låter därmed inte speciellt lovande. Jäkligt trist, för nu har min bil stått på pallbockar i snart 5 månader (har dåligt med tid för såna här projekt). Skulle rent av kunna tänka mig att köpa 4 nya dämpare från BMW, för bilen MÅSTE nästan stå på egna ben innan snön faller. Företaget Autoteile som det länkas till ovan har ju, vad det verkar, dämpare till bakaxeln. Deras sida är ju dock det sämsta man sett sen 1995, och ger inget vidare seriöst intryck. Ingen i denna tråd har haft något svar på hur de kan sälja dämpare, för vad jag förstått är det bara BMW som får sälja dem?? En till fråga som uppstår är om Sachs / Boge är samma sak. Det står BOGE på de som suttit på bilen. Måste jag köpa just dem, de är ju dyrare.. Och var får man tag i dämpare till framaxeln (förutom BMW)? Ska försöka få något vettigt ur Sportsline Suspension genom att ringa dit i morgon också... --- Min bil: Länk |
|
|
AD bildelar i Malmö på Köpenhamnsvägen säljer sachsdämpare (EDC+nivå) så det är inte bara BMW som får sälja dom. Dessa dämpare är inget hokus pokus, bara en vanlig reservdel. Det finns massor av företag tyskland som säljer dessa, sök på google.de och bmw autoteile. Mvh Tomas |
|
|
Tydligen så har det dykt upp nya lagar senare åren som gör att biltillverkarna inte längre kan ha exklusiv rätt att sälja delar, därför har det dykt upp möjlighet att köpa dessa dämpare på annat håll. Jag har faktiskt beställt båda bakdämparna av en lokal firma här i stan, får dem i morgon!! Ska bli intressant att se hur de ser ut, även dom hade möjligheten att ta hem antingen sachs eller boge, med liknande prisskillnad som ovan. Frågan är om det i praktiken skiljer något på dämparna, för BOGE är väl vad jag förstår tillverkade av Sachs... Dom skulle också kolla om det är möjligt att få hem främre dämparna, men där såg det mörkare ut. Mysko.. --- Min bil: Länk |
|
|
Här är en intressant länk: Länk Man kan söka alla delar från ZF som passar en viss bil. Det verkar som att Sachs ingår/ägs av ZF!? Ringde och snackade med technical support för ZF och fick informationen att de dämpare som är "branded" BOGE är exakt samma artikel med en annan etikett jämfört med den dämpare som bara heter Sachs. Han blev förvånad över att prissättningen skulle vara annorlunda. Han gissade att man valt att behålla och sälja BOGE-namnet parallellt då det står så på originaldelarna, och att folk därmed känner sig tryggare med sitt inköp... eller något åt det hållet. Man använder alltså namnet BOGE på originaldelar och SACHS på eftermarknadsdelar även om de är exakt lika. Han kunde tyvärr inte se att de sålde eftermarknads dämpare för framaxeln annat än via BMW, varför det är så visste han inte, men han trodde att det beror på att BMW vill ha det så. Frågan är om BMW har laglig rätt att göra på det viset?? Just nu lutar det åt att jag beställer originaldämparna till framaxeln via BMW till veckan. Har redan beställt nya fjädrar runt om på BMW. Snart ska gamla bettan stå på egna ben igen! --- Min bil: Länk |
|
|
Nu är allt klart! Sprillans nya dämpare + fjädrar och alla monteringsdetaljer som fjäderbenslagringar m.m. är bytta. Köpte bakre sachs-dämpare från Mekonomen, det är samma som BMW original. Fram blev det "BMW-original" vilket också är Sachs. Bilen känns helt fantastisk att köra nu! Som NY! Inte minsta slammer eller vibration är kvar.. underbart. --- Min bil: Länk |
|
Gemini__ |
Kul, måste ha blivit en rejäl skillnad mot tidigare som sagt. Får man fråga vad hela kalaset kostade? Mvh: Thomas |
|
Hehe det blev rätt kostsamt, även om jag fått lite rabatter. Jag gjorde ju allt jobb själv, så det sparade man en slant på också. Sen har man ju sparat in skatt och försäkring i några månader så det hjälper ju också till :) Har inte riktigt summerat (vill inte), men det blev ju några 10-lappar i alla fall. --- Min bil: Länk |
|
Gemini__ |
Men så har du nu en sju i toppskick, vilket är skoj. Inte så vanligt. Har du bilder på din vagn månntro? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.