|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag kör över farthinder eller andra ojämnheter gnisslar/rasslar det under bilen, framtill, som att något sitter löst där. Det hörs bara om man har någon ruta nere. Idag hissade jag upp bilen och kollade så att alla plastskydd satt ordentligt och det gjorde dom förutom på ett ställe där det var sprucket och bakom det plastskyddet satt en värmeisolering (troligen för att avgassystemet gick i närheten av det). När jag slog på den så lät det ungefär som det låter när man kör på gupp så jag tog bort värmeisoleringen - men det blev ingen skillnad! Vad kan det vara som rasslar/gnisslar? Jag blir galen på det snart :) Min bil Länk | |
|
Det är bara att leta vidare. För övrigt föreslår jag att du sätter tillbaka värmeskölden, den sitter ju där av en anledning. En 3-serie ägare fick erfara det genom att det började ryka ur växelspaksdamasken. Han hann stanna, men bilen blev totalt urbränd. |
|
|
Jo det är klart att den ska tillbaka. Ville bara prova utan den för att se om det var där felet låg. Men imorn åker den tillbaka :) Och sökandet fortsätter... Min bil Länk |
|
|
Har monterat tillbaka värmeskölden idag och även gjort det här: -Plockat ner stötfångaren och dom plastbitar som sitter halvt i hjulhuset och i stötfångaren satt löst på båda sidor = satte fast dom som dom ska sitta. -Kontrollerat alla plastskydd under bilen och dom som sitter precis under sidokjolarna och en bit in under bilen är spruckna och vid vissa fästen sitter dom inte fast alls och vänster bak saknas helt och hållet! Ska prova med nya plastskydd på sidorna... Men skramlet är fortfarande kvar men är iallafall lokaliserat till vänster sida av bilen :) Min bil Länk |
|
|
Hej, har du kollat "klapperstaget"? Detta sitter mellan krängningshämmaren och hjulupphängningen. Är ca 20 cm långt och har två st kulleder. //Håkan |
|
|
Hej OK, nej det har jag iofs inte. Men den gick igenom besiktning UA och det känns inte som att det är något i framvagnen som är glappt. Men jag ska kolla det! Tack för tipset :) Min bil Länk |
|
| Kolla även bromssköldarna, mina rasslar vid varje väggupp. Men BMW har ju konstruerat de så smart att man måsta plocka ned hela sabla navet för att byta dem. Har dock lite hjälpligt lagat med brickor på ena sidan och skall väl snart ge mig på den andra. | |
|
Jaha se där, bromssköldarna! Hm! Hur lossar man navet då? Min bil Länk |
|
| Mitt råd är väl att skita i det för det kan leda till andra jobbiga bekymmer. Själv klämde jag dit en stor bricka på den nedre fästningen. Hade ju varit kul att göra samma även på de tre övre men då är det så kul konstruerat att man måste plocka ned skivan för att få dit en ytterligare en bricka som "motlägg", annars fäster det inte. De hindrar i alla fall rasslet även om de inte blir optimalt. | |
| Det ska vara de TVÅ övre... Men om du lyckas ta bort navet, beskriv gärna hur du gjorde. Lycka till. | |
| Det kan även vara en lös insats i katalysatorn eller ljuddämpare. Det kan vara svårt att upptäcka. | |
|
Hm, verkar som att det kan vara vad som helst egentligen :) Idag ska jag byta olja på bilen, ska försöka kolla klapperstaget och bromssköldarna då... Min bil Länk |
|
|
Kollade bromsköldarna genom att slå lite på dom men dom verkade intakta... Klapperstaget lyckades jag aldrig hitta. Min bil Länk |
|
|
e34briliant har du kollat lagringen till stötdämpar tornen.dessa kan skramla åxå. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
mika: hur kollar man dom? Min bil Länk |
|
| hjullager? | |
|
Hjullager? Men det låter vid ojämnheter och det rasslar liksom, som att något inte sitter åt...Så låter det väl inte när hjullagren e slut? För några månader sen var höger bak hjullager slut och det lät som f*n i högre hastigheter :) Dock ett annat ljud... Min bil Länk |
|
|
kan vara själva lagret uppe på stötdämparn som det glappar i ..man får ta ner hela paketet med fjäder å dämpare.sedan kolla upp allt... jag tror inte på hjullager.skulle hjullagret skrammla likadant skulle nog hjulet åkt av redan med nav å hela skiten... jag kan kanske likna hjudet vid en cola burk med någrar stenar i. skramlar jätte mycket när du kör över gupp å gropar.. mvh mika schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
mika: precis som en cola-burk med stenar i :) Men att ta ner hela fjäderbenet vet jag inte riktigt om jag hinner med...Ska iofs byta skivor fram snart, kanske kan kolla då. Om jag har bilen upphissad fram och plockar ner bromsarna, och lossar stötdämparfästena på fjädertornet i motorrummet, räcker det? Min bil Länk |
|
|
är inte 100% säker. hur mycket som måste nedmonteras tyvärr.jag är i tankarna på att göra samma sak själv. efter ett tipps om att det kan vara just själva lagringen i tornet som skramlar... i min bil... jag har inte haft tid å angagera mig i saken på ettag får se när jag får tid.. jag kan kolla i heinz mekbok om man kan se något i den.. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
låter ändå som när hjullagret gav upp på min bil. Det rasslar och tickar om varannat. Men och andra sidan så är det ju bara att ta upp bilen med domkraft och snurra hjulet för hand. Om det är lagret så kommer du att känna/höra det då. Kostar gratis att utsluta... /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.