AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.990

öppnade dörren sen small det

Sida 2 av 2
Så du tycker att hålla avstånd till framvarande bil är samma sak som att hålla avstånd till parkerade bilar?
Anser du att när någon kommer ut från ett garage som är mellan 2 bilar att man har bryter mot väjningsplikten?
Om jag kör in i den pga att han kör ut framför mig?
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
BMW-Magnus:

Man skall ju hålla ett så kallat säkerhetsavstånd till framförvarande.
Detta avstånd bedömer man ganska lätt.
Kan bli lite svårt att tillämpa detta i dörrfrågan tror jag.

//Rob

kilroy
J.Dredd*

Du har helt rätt. I en ideal värld är det ingen som kör på en slarvigt uppslagen bildörr. Vi kör heller inte på ett barn som osynligt springer fram mellan två parkerade bilar. Vi kanske till och med kan undvika att köra rakt in i sidan på en bil vars förare missat en stoppskylt.

Du blandar ihop verkligheten med hur det borde vara. Trafiklagstiftningen skall se till att det ställs rimliga krav på varje enskild trafikant...samtidigt som trafiklagstiftningen också måste se till att trafiken flyter fram på ett rimligt sätt.

Din ideala värld är eftersträvansvärd men den stämmer inte överens med den verkliga och juridiska världen.

BTW...du har fortfarande inte berättat hur storstadstrafiken skall fungera om vi tvingas köra så sakta att vi kan stanna i ALLA möjliga trafiksituationer.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kilroy: Jag själv tycker precis som du. Dock så har försäkringsbolagen en annan syn på verkligheten. Jag delar bara med mig av det som framkom när detta hände en person som jag känner.
Givetvis så förstår jag att det är en omöjlighet att köra på ett sådant sätt att man kan stanna för alla tänkbara hinder. Man får sålla lite och göra en riskbedömning av trafiksituationen och därefter anpassa hastigheten efter den. Då hamnar man ganska nära vad trafiklagstiftningen säger om man har lite vett och trafikvana.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När jag körde stombusslinje 4 i Stockholm så var man oftast tvungen att ligga i båda filerna på Hornsgatan för att slippa köra in i stressade bilisters illa parkerade bilar - de kunde vara en halvmeter eller mer från trottoaren.

Det var rätt sällan som någon öppnade dörren precis när man kom, men det är liksom ingen bra idé att slicka parkerade bilar med ett 18-meters ekipage, ibland kunde bomberingen (väglutning för regnavrinning) vara så kraftig att bakdelen hamnade 2-3 dm närmare högerkanten...

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltid den som öppnar sin dörr är vållande!, pga samma orsak när man blir påkörd när man korsar vägen som gångare där det inte är ett övergångställe
och man inte har vridit på huvudet.

Men om bilisten kör 140km/h på 50väg (och inte är POLIS, Brandkår eller liknande) och du öppnar din dörr så blir nog din företelse ganska ointressant
och bilisten blir vållande. Men rent generellt vet vi ju hur många människor gör både på parkeringsplatser och när de ska korsa vägar, man öppnar bara många gånger, gå eller öppna först, sedan titta och så pang.

Väjningsplikt??

Om man kör på en gata med parkerade bilar och någon slänger upp dörren på en parkerad bil inte f.n kan man ha väjningsplikt på det.

Skillnaden på att tvärbromsa och att öppna en dörr på en stillastående bil är ju uppenbar. Om man är i trafik och bilen framför bromsar, då måste man hinna stanna. Inge problem där.
Men att ha väjningsplikt på att en parkerad bil plötsligt öppnar dörren?
Då skulle man inte kunna köra fortare än 10 km/timme för att hinna stanna när nån slänger upp en dörr.

Helt absurt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.