AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.989

öppnade dörren sen small det

Sida 1 av 2
jag hade just parkerat bilen och skulle ut. när jag öppnar dörren hör jag en smäll och ser att en bil krockat på min dörr. så jag undrar vems fel det är?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det brukar bli delat ansvar i situationer som dessa.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
så vad gör försäkringen? ska man stå för det själv eller dvs självrisken om man har fullförsäkring?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om ni "åker båda" för detta,så går din helförsäkring in dvs självrisken måste du betala..

Mvh Janne.
kilroy
Med utgångspunkt från den knapphändiga upplysningen går det inte att avgöra vems felet är.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

fredde 7
Jag tycker feler är 100% ditt. du flyttar ditt fordon(öppnar dörr) utan att se att det är klart....alternativt att du gör en sidoförflyttning, du åker på det i bägge fallen. allt annat vore knas..tyvärr.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Det brukar nog bli så att den som öppnar dörren åker på ansvaret.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Var med om liknande för ett par år sedan, kom körandes på en smal enkelriktad gata då öppnas en dörr precis när jag kör förbi, trycker in dörren i framskärmen på den andra bilen (Mercedes). På min bil så blev det: front intryckt och hela sidan bucklig, tillochmed kofångarn bak blev godnatt. I mitt fall var det aldrig något snack, motparten var vållande, och jag hölls helt fri från vållande. Kollade lite då, å fick fram att det oftast är den som öppnar dörren som är vållande om man är på väg ut ur bilen, är man på väg in i bilen så är det en femma.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Den som öppnar dörren är skyldig att kolla så att det är fritt att öppna, alltså att det inte kommer någon bil, cykel eller gående.

M3 E30Länk
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
En annan femma menade jag;)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Och den som kör bilen är skyldig att kunna stanna för alla tänkbara hinder på vägen. Just därför det brukar bli delat ansvar.

///Jesper
kilroy
"Den som kör bilen är skyldig att kunna stanna för alla tänkbara hinder."

Juridiskt är det inte alls på det sättet eftersom det vore en orimlighet.

- Slår föraren av en parkerad bil upp dörren ut mot trafiken utan att se sig för faller inget ansvar på den förare som eventuellt kör på den uppslagna dörren.

- Om en fotgängare kastar sig handlöst ut i gatan och blir påkörd av en bilist som håller hastigheten och har fullgod koll på sitt eget trafikbeteende så ådöms bilisten inget ansvar.

- Om en bilist bryter mot stopptecken och därigenom blir påkörd ådöms den påkörande bilisten inget ansvar.

Om verkligheten vore som J.Dredd hävdar skulle ingen bilist kunna färdas fortare än 3 km/timme vilket är en orimlighet. Meningen med trafikreglerna är att alla typer av trafikanter skall kunna samverka i trafiken under förutsättning att man följer regelverket.

Mvh kilroy

Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Kilroy: Precis, det var därför jag ställdes helt utom skuld till handelsen, därom råder inget tvivel.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Åker man på en gata med parkerade bilar så är det väl inte helt otroligt att en bildörr öppnas?
Anledningen till att jag skriver detta är att en kompis råkade ut för precis samma sak. Dock så var det han som körde bilen. Dom fick dela på skulden.

///Jesper
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
J.Dredd:

Det innebär väl inte att det är praxis?
Din kompis kanske var en dålig förhandlare.

//Rob

kilroy
"Åker man på en gata med parkerade bilar så är det väl inte helt otroligt att en bildörr öppnas?"

Det är inte alls otroligt, det inträffar med jämna mellanrum, framförallt i stadstrafik. Anledningen är att den parkerade bilens ägare brustit i uppmärksamhet och därmed anses vållande. Det påkörande fordonets ägare har normalt ingen skuld i olyckan.

Hur tror du att busstrafiken i stadsmiljö skulle fungera om busschauffören jämt och ständigt måste vara beredd att stanna då han passerar en lång rad med parkerade bilar? Tror du busseresenärerna accepterar att bussen framförs med 3 km/t?

Hur tror du att stadstrafik i allmänhet skulle fungera om varje trafikant skulle tvingas köra i max 3 km/t bara för att vara beredd att stanna och därmed kompensera för andra trafikanters bristande uppmärksamhet?

Samverkan i trafiken är bra och nödvändigt men juridiskt finns det en gräns där den upphör att gälla.

Mvh kilroy

Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Om du har suttit ett tag med öppen dörr, vi kan säga 15 sekunder då kan man ju diskutera vem som e skyldig.

Då känns det som att föraren som kör på dörren brustit i sin uppmärksamhet.

//Rob

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om jag sitter i bilen med öppen dör är det ju inget plötsligt uppdykande hinder! Det är med andra ord ett helt annan situation.
J.Dredd
"Åker man på en gata med parkerade bilar så är det väl inte helt otroligt att en bildörr öppnas?"

Så det är mindre troligt att det kommer en bil, längst en gata med en massa parkerade bilar, och det är ok att bara öppna dörren?

Jag skall den som kör på en sådan gata anta att det sitter en person i varje bil som ser företräde i sitt dörröppnande?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Herregud! Har jag sagt att man gör rätt i att bara slänga upp dörren utan att se sig för?

Givetvis så kan inte den som öppnar dörren klara sig undan ansvar. Dock så ska även den som kör på gatan ha uppsikt och vara beredd på att stanna om en dörr öppnas eller om ett barn springer ut mellan bilarna.

Det finns många fall där det slutar med delat ansvar när det gäller försäkringar. Olyckor i cirkulationsplatser är ett typexempel där det oftast slutar med delat ansvar.

///Jesper
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Den som kommer bakifrån har väjningsplikt. Vad är skillnaden mellan att tvärbromsa och öppna en dörr?

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.