AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.286

Pris på 530i M-Sport Touring?

Sida 1 av 5
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej!

Börjar bli dags att sälja min bil och skulle vilja ha lite synpunkter på hur mycket man kan få för den. Jag har tittat på bilpriser.se och där värderas den till 124 - 136K vi privat köp.

Bilen är en 530i Touring med M-sport pkt. Jag har själv tagit in den från Tyskland i maj 05 från en aukt BMW ÅF (Ditting.de) Den hade sålts som ny på samma firma som jag köpte den av och dom har även utfört all service på den. Den har bara haft en ägare innan mig (en firma). Den har inte varit med om någon krock (Unfallfrei) men har fått ena bakdörren omlackad pgr av parkeringsskada på ovan nämnda firma (1075 Euro).

Utrustningen är ganska riklig: (Fritt översatt av mig från serviceboken;-)

364 Topazblå Met med svart helläder

0534 Klima Auto
0302 Alarm
0500 Spolare Intensiv
0609 Navigation Med analog TV-modul
0672 Cd Vxl 6CDs
0210 DSCIII
0216 Servotronic
0227 Sport fjädring med Nivå Regl
0249 Multi ratt
0261 Sidoairbag Bak
0265 RDC (Däcktrycks sensor)
0337 M-Sport Pkt
0339 Shadowline
0352 Dubbelglas
0386 Tak Rails
0417 Solskyddsgardiner
0423 Velourmattor
0430 Auto Avbländbara Backsp
0434 Titan Interiörlister
0456 Komfortstolar Elektriska med minne & Massage
0464 Skisack
0494 Värme i Framstolarna
0508 PDC
0521 Regnsensor
0522 Xenon
0620 Röststyrning
0677 Hifi-system Prof DSP
0710 M-Sportratt
0715 M-Aerodynamik Pkt
0788 M Alufälgar (Utbytta mot Org Alpina 19")
0632 TFN GSM Motorola V3690 / V50

Bilen har precis fått en ny oljeservice (i går) då även mocrofilter och ett "pendelstag" byttes för 3920:-. Den har gått 11 903 Mil.

Sevice utöver det vanliga är detta:

Ny Framruta 2006 Juli
Nya Bromsarbelägg Fram/bak 2006 Juli
Nytt Batteri 2007 Jan
Ny Motorhuv,Bagagelucka och åtgärdat "fågelbad" (Garanti) 2007 Juli
Ny Instrumentgrupp pgr av pixelfel och fläktmotstånd (Garanti) 2007 Aug
Nya bakdäck 2007 Aug

Sevicebok (Fullstämplad) och en hel pärm med kvitton finns, även "Brifet"
Jag har tom sparat mailen från säljaren i Tyskland.

Vinterdäck 225/50-17 på Alufälgar följer med som gått 2 säsonger.

Den kommer även att få en helrekond nu i veckan.

Det blev nästan en liten uppsats ;-) Vad tror ni? Annonspris? Slutpris?

Mvh Jimmy

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Oj då, glömde att nämna att bilen är uttagen 2001-10-04
och är av modellår 2002.

Mvh Jimmy

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jimmy: jag är ju inte helt objektiv i detta ärende;) men jag tycker ändå att ett slutpris borde hamna på minst 145' om inte mer. Det är ju bara att acceptera att en E39T med M-sportpaket inte längre säljer sig själv som ju faktiskt var fallet för ett par år sedan, men en bil som är nästan fullutrustad och har perfekt historik bör ju betinga några kronor mer än medel-530'n.

För dessa pengar är det oerhört mycket bil och det är anledningen till att jag nog kommer att behålla min ett tag till. För att få något bättre så måste man upp med en hel del pengar till...

Vilken garanti fick du nytt instrumenthus på?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Glömde fråga vad det blir för ersättare?

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Morrn!

Sover du aldrig? ;-)
Hade nog hoppats på något sådant men är lite orolig att jag får krypa under 140 och det är jag inte alls sugen på. Ska man annonsera den för 155 eller ska man lägga sig under 150?

Instrumentet byttes på Europlus men det dröjde tydligen väldigt länge innan Automax fick betalt för det. Troligtvis så hade dom väl inte fyllt i anmälan rätt ;-) Dessutom fick jag betala 1000:- själv.

Ang nytt fordon så har vi köpt en Chrysler G Voyager till frugan och för min del så lutar det åt att det blir en sådan här: Länk
fast i rött & vitt. Så jag lämnar nog "BMW träsket" ett tag men jag lär troligtvis vara tillbaka om något år igen när abstinensen sätter in..

Mvh Jimmy

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Svårt att säga vad som är rätt annonspris. När jag sålde 320'n i höstas så gick jag ut lite högre och då var det helt tyst, sänkte sedan lite och fortfarande reltivt tyst, kom en del drömmare och la bud 25' under annonspris. Sänkte sedan 6' till och då blev det bra fart på intresset. Testa på 155' och se vad det ger. Det handlar ju också om hur snabbt man vill sälja bilen.

Som vanligt så är det en bra annons med bra foton som gäller. Finns många bilar till salu och det gäller att märkas i mängden. Blockets garanti är inte helt fel. Verkar inte vara alla köpare som känner till detta men för en 1000-lapp (kan ju variera lite beroende på bil) så ger det köparen en ökad trygghet som jag tycker är ett utmärkt försäljningsargument.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Instämmer med synpunkterna på blockets "garanti-försäkring". Dessutom ger den köpare 3månaders gratis prova-på-försäkring.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag tittar på blocket så tycker jag hälften av annonserna ser ut som skit vilket ger ett utmärkt tillfälle att märka ut sig på ett billigt sätt. (Notera att detta bara är allmänt och inte riktat till dig)

* Bilderna ska vara BRA. Framifrån, sida, bak, inredning, osv med skarpa kort tagna i dagsljus. Jag kräver att få se hur bilen ser ut ordentligt innan jag åker och tittar.

* Texten ska lista all (extra)utrustning som bilen har. Man behöver inte ta med uppenbara saker med det ska inte heller stå "fullutrustad" om bilen har tygklädsel.

* Lista sådant som är gjort på bilen som höjer värdet. Lackbehandling, dyra servicar osv.

* Regnumret ska synas. Här kommer jag få skit från andra, men för mig är det en förutsättning att kunna kolla upp historik INNAN jag ringer en säljare. Jag har viktigare saker för mig än att prata strunt med säljare. Allt en säljare säger är också lögn tills jag kunnat bekräfta det.

* Skriv inte "däcksparkare undanbedes", "provkörning endast vid affär", "prutat och klart (det är det aldrig)", "endast seriösa" osv osv. Sådant ser bara illa ut och gör att du ser ut att vara en otrevlig människa.

Gör man såhär ökar chanserna mycket att få vettiga spekulanter på sin bil. Som jag skrev tidigare så ser hälften av annonserna ut som skit så det är ett billigt sätt att framhäva sig utan att behöva vara billigast på blocket.

//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Lövet till 100%, speciellt punkt fem.

Jag brukar istället skriva "välkommen att titta och provköra!" Tycker det ger ett mkt trevligare intryck och jag har inga större problem med att det kommer en massa "däcksparkare" eller folk som bara vill testa en repa.

Letar själv Porsche 996 och hittade en ganska intressant bil men sen står det något i stil med "provkörning sker efter uppgjord affär". Då tappar jag lusten och letar vidare. Vill kunna klämma, känna, provköra, fundera och förhandla.
Provkörning är så pass viktigt att jag inte vill lämna det till sist.
Har ingen egentlig uppfattning om priset men en liten reflektion angående färgen topazblått...hur lättsålt är denna kulör på E39?
Tycker personligen detta är en riktigt snygg färg, ffa på 3-serien och tycker den funkar fint även till E39 med M-sportpaketet, men BMWkunder är ju kräsna och i många fall känns det som att svart/grått/silver är kanske mest populärt. Bara en tanke...

Ett annat tips är att sätta ut rätt pris direkt, och istället minimera prutmånen men inkludera Blockets garanti. Många spekulanter är bekväma och gillar inte att pruta så de selekterar bort de lite dyrare objekten från början.

Jag brukar hålla med "Lövets" ofta kloka åsikter och det gör jag även denna gång. Att ge en trevlig attityd ihop med en seriös annons selekterar dessutom bort de flesta oseriösa däcksparkarna per automatik.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Helt riktigt att en "korkad" mening längst ner i annonsen kan göra att intresset för bilen minskar avservärt. Har precis som Björn skippat annonser på intressanta objekt pga dylika kommentarer.

Tror alla gånger det är bättre att gå ut med en trevlig attityd och sedan får man så gott det går sålla bort sk "däcksparkare" och "oseriösa" i ett senare skede. Som säljare i dag har man inte råd att vara för petig...

Har svårt att se att Topasblåmet skulle vara något negativt färgmässigt på en E39T med M-sportpaket. Kanske inte rikigt lika tidlös som svart/sliver/grå men blåmet brukar ändå vara ett ganska säkert kort.

Håller också med Andreas till 100% och kör enligt samma princip när jag annonserar.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ok, tack för råden...

Jag är håller även med er på punkten om hur en annons ska vara utformad och tycker heller inte om när det står ex "Provkörning sker när affären är uppgjord!"

Lägger in en länk när annonsen är inne så kan ni starta gissningstävlingen om slutpriset ;-)

Mvh Jimmy

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Sen gäller det ju att veta vad man vill ha för sin bil, och vad man kan acceptera för bud. Har man bara en bra annons så kommer rätt köpare att hitta bilen förr eller senare. Det behövs ju bara EN enda köpare till syvende och sist.

Angående färgen så tycker jag att det bara är positivt att den inte är silver-grå-svart.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tror att slutpriset blir strax under 140k.

Bra att du tänker ge folket här lite feedback på värderingen!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förutom att färgen blir smutsig direkt så är den fantastiskt vacker när den är ren.

Jag kanske är lite partisk i frågan dock ;-)

Länk

//Lövet
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Finns en nästan identisk på blocket med den ovanlig kombinationen M-paket och komfortstolar Länk

///Johan
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Fin bil och med rätt köpare kan man säkert få ut runt 140'.
Men om man vill bli nerringd och bli av med bilen fort, måste den tyvärr ner under 130'. Det är vad jag tror.
//Marin
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marins länk är ju minst sagt en tuff konkurrent. Svårt att lägga sig högre än så i alla fall.

//Lövet
Känns som att "Marin" nog är inne på rätt prislinje. Bilen som länkas ser riktigt trevlig ut och är sänkt till 146kkr, en ganska kraftig sänkning som tyder på att säljaren inte fått särskilt många bud. Synd att det inte var samma prisbild för ett år sedan, då hade det kanske stått en 530iAT M-sport på uppfarten istället för en V70 T5 :-(
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Johan skriver så är kombinationen M-sport och komfortstolar inte så vanligt och då även Jemej har dessa i sin så kommer det ligga två ovanliga topasblåa M-sporttouringar till salu. Skillnaden är i första hand automat vs manuell.

___
//Ulf
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
jemej:synd att att du ska sälja din fina bil....

va har du för färg på din 645 cab?ska den oxå säljas .mvh skinkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.