AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

Vad kan det vara för fel när plötsligt ABS & handbromslampan lyser och bilen dör?

MR
3
MRJR
525-95
...detta hände mitt i rusningstrafiken idag , fulltankad , men mätaren gick helt ner i botten , motorn började hacka , (samt någon konstig varning på Tyska som jag inte hann uppfatta) Jag körde till sidan och stängde av. När jag försökte starta , var den tvärdöd , lite startmotor ljud bara. Kände mig som M. Douglas i "Falling Down" när jag lämnade bilen och fick gå (långt) hem!

Är det värt att låta rep. se över detta på en Tyskimp. -95. ?

Mycket tacksam om någon har en idé vad det kan vara!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Låter typiskt som du inte har tillräcklig laddning i batteriet. Lyste laddningslampan när du körde, eller när du slog på tändningen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
MR
3
MRJR
525-95
Vilket bra forum! Tack för det supersnabba svaret!

Dock lyste inte laddningslampan vad jag kunde se. När detta hände så skedde det från att bilen gick klanderfritt till att instumenten gick bärsärk , kunde köra 500m med ojämn gång ( lite bränd lukt) Är det generatorfel du tror är felet?
Tacktack JR
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Garanterat generatorfel. Råkade ut för det på nyårsafton 06/07 påväg från Trysil till Sälen. Lyckades dock precis ta mig in vid högfjälls hotellets parkering innan bilen dog. Tog en taxi därifrån för att åka upp med poalren och hämta batteriet för att ladda upp det. Dan efter kom vi tillbaka med fräsht batteri, en 60A laddare och ett jättestort elverk som gubben jag hyrde stugan av packade på oss så att vi iaf skulle få tillbaks bilen till stugan och hitta felet i hans garage istället.

När vi kom till bilen provade vi att knacka med en skiftnyckel på generatorn och då började han att ladda. Det höll hela vägen hem och i 2månader till sen blev det byte på fredag em när generator stendog.

Så prova att kancka på generatorn med en mindre hammare el dyl så kanske du får igång laddningen så du kan få hem bilen.

/Ian

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Laddningslampan lyser inte om kolen är slut, utan det tar bars slut på batteriet, så nya kol/regulator och en 24 timmars laddning av batteriet löser kanske problemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
MR
3
MRJR
525-95
Tack snälla ni!

Den startade idag utan problem , men samma sak hände , nu mitt på Drottningsholmsbron i rusning!
Men den här gången hade jag med en cykel ;-)

JR

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla så att batterianslutningarna är ordentligt dragna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.