|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Överväger en 116i och har kommit fram till följande specifikation - Advantage - Dynamic & Comfort (kombination) - Klimatautomatik - M-lädersportratt - Velourmattor - ISOFIX - Bakre nackdtöd fällbara Skippar Radio Professional då Business nu har MP3. Valde nyss till Dynamic då jag är ute efter sportstolarna. Merkostnaden för "allt" det andra i Dynamic blev inte mer än 3800 (netto). Och det kan ju lite lackade lister, M-sportfjädringen och där snygga alulisterna vara värda. Lack: Solid svart Klädsel: Network Monacoblå Interiörlister: Aluminium accentslipad Funderar på att kanske välja en vit... Synpunkter? | |
|
Klimatautomatik ingår väl i comfort va? Om inte så bör du överväga att köpa till det. Köper du Business stereon så kommer du att ångra dig, det är väl investerade pengar, business låter inte bra. Har man högre ambitioner än att använda radion till att lyssna på dagens eko så bör du uppgradera ljudet. Sensatec är en underbar klädsel, ett absolut måste anser jag. Kostar 2900 kr att köpa till. Något som höjer bilens värde i andra hand då ingen kommer att se skillnad mellan sensatec och vanligt skinn. Vit eller svart, smaksak tycker jag. Vit har fördelen att det är lättare att hålla rent och får bilen att se större ut, svart är snyggare men varmt på sommaren. __ Min bil: Länk |
|
|
Klimatanläggning, dvs manuell luftkonditionering, ingår i Comfort. Jag väljer till Klimatautomatiken (dubbelsidig helautomatisk) för 5300 (netto). Radio Business tycks ha identiska element och förstärkare som Radio Professional. För att få mer välljud behövs det HiFi-paket eller HiFi Professionalpaket - då i kombination med Radio Professional. Blir en himla massa extraslantar. Sen åker jag sällan runt och poppar högt. Eller ens önskar jag kunde det. Sett Business i min förra BMW (E46 316i 2004) - och visst är det lite platt och ynkligt. Håller med. Någon sensatecklädsel hittar jag ingenstans. Jag går nog på textilklädseln Network - vilken jag tycker är riktigt smygg i monacoblått/svart. Halvläder (Pearl Point) går på 5600, läder (Boston) går lös på 15400. Svårt detta med färgvalet. Blir nog till att singla slant. :) |
|
|
Till 1-serien finns Sensatec endast med M-paketet. Solid svart är snygg men ruggigt repkänslig och jobbig. Vit är raka motsatsen. Dessutomkommer 1-ans linjespel bättre till sin rätt med ljus lack! Som std är det de är de bakre högtalana som suger mest. Jag fick mina bytta mot bättre för 1600 inkl jobb. I kombination med en Mp3 spelare i AUX-ingågen och lite fibbel med dess equalizer så kan man lyfta ljudet till iaf en anständig (subjektivt, jag vet...) nivå för en mycket mindre peng. Klimatauto är helt rätt val - den manuella är ingen höjdare. Sedan är ju Xenon aldrig fel... Rökarpaketet för 0 kr är synnerligen prisvärt ;-) Snyggt lock (speciellt nu när du valt acc aluinläggen) och extra eluttag istället för bara ett gummiklätt hål. |
|
| Jag har Business och spelar hög teckno musik, fungerar jättebra och är nöjd med ljudet. Nu har jag inte hört hur det låter med Hifi högtalare men kan tänka mig att det låter bättre. Dock har jag inte problem med standard högtalarna som ingår i Business paketet. Går att spela högt med dem med utan att riskera öronskador ;) | |
| Mer motor, 116i är hopplöst långsam. | |
| 116i = 122hk, 0-100 på 10sek, toppfart 204 km/h. Huruvida detta är jätteslött beror på vilka preferenser man har. Hade gärna kört en 118d men erkänner utan omsvep att budgeten är tight. Hade effekt varit det viktigaste skulle jag kunna skaffa en naken Golf GTI istället - men jag värdesätter inte stark motor speciellt mycket - som säkert framgår eftersom valet är just 116i. Däremot vill jag gärna ha en välutrustad bil. | |
| Försök provköra en 116i innan du beställer. Bästa sättet att avgöra om man gillar bilen eller ej. Kanske dumt att beställa en bil och sen visar det sig att man inte gillar den :) | |
| Har någon, någonsin beställt sin bil utan att provköra den?? :O | |
|
Som någon skrev så är det ingen ljudskillnad mellan Radio Business och Radio Professional. Däremot bör man lägga till Hifi-paketet för att få 10 högtalare och bättre ljud. Lägg till USB också så kan du plugga in en ipod eller ett USB-minne med bättre ljudkvalitet än du får via AUX. Xenon är både bra och snyggt men kostar ju några kronor till. Ser man inte skillnad på skinn och sensatec så behöver man nya glasögon. |
|
|
Helt ärligt så tycker jag att standardstereon duger fint. Blev förvånad att den hade bashögtalare under stolarna. Min pappa har en 07 530d med HIFI, som jag inte tycker låter mkt bättre. Och om man inte har professional radio blir tällägget för det OCH usb för dyrt för att ändra låtar via ratten enligt mig, om jag inte missminner mig så hamnade det på runt 10000, vilket är löjligt. |
|
| monclair - jag hade inte kört ngn 120d innan jag beställde, men jag hade kört 116i och 320d... | |
|
Erc: tycker du ska räkna på 118d en gång till, mer hästar och trevligare motor till lägre förbrukning. Och eftersom 118d är miljöbil så har du sparat 16k bara där. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Gorban: USB-anslutningen kräver väll Professional-stereon. Bjerser: Han sparar väll 10k, partikelfilterrabatten försvann i o m nyår. |
|
| Jag sparar inte en krona då det rör sig om en tjänstebil. | |
|
Skippa sensatec och det är stor skillnad mellan sensatec o skinn. Antar att Xenon ingår i Dynamic även på ettan annars är det ett måste. |
|
| Xenon ingår inte i något paket till 1-serien. | |
|
Se till att få med Xenon och PDC, 1-serien har usel båkåtsikt original. Xenonstrålkastarna ger dels ett 50% bättre ljus sedan ser de bättre ut också. //Lövet |
|
|
Nu ligger offerten på bordet och glöder. Provkört och klart. Nu ska ärendet få mogna över helgen. Tycker bilen ser otroligt bra ut i vitt, framförallt när alla detaljer är lackade. 116i Sports Tourer Business (alltså 5-dörrars) Alpinvit Klädsel "Network" i kulören svart/monacoblått - Advantage 493 Förvaringspaket 520 Dimstrålkastare 530 Klimatanläggning 473 Armstöd fram - Dynamic & Comfort (kombinationspaket) 704 M Sportfjädring 249 Multifunktionsratt 255 Lädersportratt 2KN Lättmetallfälg - V-eker 255, 16" 321 Exteriördetaljer i karossens färg 431 Automatiskt avbländande backspegel, invändigt 442 Dryckeshållare 481 Sportstolar fram 4B3 Interiörlist - Aluminium accentslipad 507 PDC - bak 521 Regnsensor 540 Farthållare 563 Belysningspaket - Uppgradering till 2-zons klimatautomatik - Velourmattor - Skidsäck - Fällbara bakre nackstöd (ja, bakåtsikten är fantastiskt dålig!) - Rökarpaket - Uppgradering till M Lädersportratt inkl växelspak - Isofix fram |
|
|
Ta med xenonljus, du kommer ångra ihjäl dig annars. Dessutom är det väldigt billiga till BMW, runt 6 tusen har jag för mig. Till VW Golf kostar de 12 tusen som exempel. //Lövet |
|
| Har du känt på både M-sportratten och den vanliga sportratten? Jag tycker personligen att den vanliga är fantastiskt bra men M-sportratten lite för tjock. Men det är ju upp till dig att avgöra. Original-plastratten däremot är en rätt trist historia. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.