|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Frågan är ju varför man skall upp i 9000rpm med en turbomaskin som laddar från 1200 rpm. Hade den varit tvåväxlad som morsans gamla cykel hade jag förstått ;) | |
|
Att bygga en turbomaskin med samma respons som en sugmotor är inte gratis, att sedan lyckas få den att reagera redan vid 1200 varv samtidigt som den också är pigg vid 9000 varv är inte heller gratis att bygga och inte något jag är intresserad av. Jag är dessutom inte intresserad av ett så brett register, utan för mig räcker det med ett läckert register mellan 4500-8500rpm, vad ska jag annars med en växellåda till? =) Och precis som Anders-72 säger så tänker jag inte gå in på det här med vridmoment kontra effekt. 340hk är 340hk oavsett om det är en el-,diesel, bensin eller vedeldad motor, sen har såklart olika motorer olika effektkurvor, det är bland annat därför man har en växellåda i bilen. BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
sugis/ Länk turbo/ Länk |
|
|
Visst ger det en grym effekt med turbo, men i den där kalibern är det inte billigt skulle jag tro. Den kommer aldrig vara driftsäker och kommer kosta i ständigt underhåll, men visst är det kul :) Tyvärr får turbotrimmarna mer arbete med underdelarna på nyare BMW-motorer med nicasil-belagda alu-block. Stålfodring o.s.v. |
|
|
min fråga, jag vill gärna ha ca220hk i min 318is m42 #vad kommer det kosta mig med "driftsäker"sugmotor? #och hur mycket kostar det med en turbo motor sen tror jag turbo motorer håller bättre med 100hk per liter än vad sugmotorer med 100hk liter gör endast han som gått för långt vet vart gränsen gick:) |
|
| hum jag hade faktiskt lagt i en bmw 325 motor i den ist den är hållbarare och pallar mera hk och trim | |
|
Rekrobban: Köp en diselvev från m43, kolvar och spjäll från s50b32, större ventiler och vassare kammar samt ett sprut och du bör hamna runt 220-230hk. Dom flesta delarna går ju att hitta beggade. Hyffsat billiga hk. Går nämligen i samma tankar som du, och har läst till mig detta på olika forum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.