|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle köpa ett kompressorkit och Michelin Pilot Sport 2 !!! Då jäklar blir det riktig ordnig på väghållningen.. =) Under mina 4 år som bilägare har jag fått punka 2 ggr.. 1a gången med vår fd 116i, den punkteringen ledde till att vi åkte ifrån handlaren med en 320d M Touring ist.. ;) 2a gången var i sommras med vår 320d M Touring. Vi skulle på en långresa 2 dagar efter så vi var tvungna att byta hela däcket (bak 255 / 17 tum) hos BMW i Solna.. Arbete + däck = 5000:- !!!!!! DYYRT!! Nästa gång sätter jag i en plugg i däcken! Damn! |
|
|
I dag har jeg skiftet fra RFT, til sommerdäk, hvilken fryd, det virker som om bilen svæver over vejen og den er meget mere letkört!! Jeg synes jeg mærker det på samme måde at köre bilen, bare mere elegant og smidigt! Jeg valgte falken 452, da de test jeg har läst på nettet, peger på mest comfort/holdbarhed til prisen! Lydnivouet er en anelse bedre, synes jeg. En kompis körte med dem på sin Saab 9-3, og han var glad for dem. Nu får vi se! Så nu er E82an monteret med 215/40-R18 + 245/35-R18. ba5TARd says: Stay cool! |
|
|
Jag glömde att fråga tidigare men är det okej att köra med både RFT-däck och vanliga? Att man inte ska blanda på samma axel vet jag, även vad gäller dimensioner och liknande. Jag har 2st RFT-däck fram och 2st nya vanliga däck bak. Bytte i fredags och både jag och frugan tycker bilen blev riktigt svajjig nu. Vet inte om det är så att bakdäcken är ju nya och då formligen griper tag i vägbanan och får bilen att blir lite obehaglig. Möjligen nått som körs bort eller är det så iaf att bilen är "chassi"-inställd på RFT-däcken? |
|
|
RFT däck är mkt stummare i däcksidan. De gör dem styvare i sidled, med alla fördelar (mer direktstyrd) och nackdelar (finns andra trådar för sånt) som det innebär. Backdäcken är mjukare i sidled och det gör bilen svajig, den viftar med svansen. Ingen bra kombination. Bilen kommer inte vara svajig om ni har RFT bak och vanliga däck fram. Men då kan skillnaden i grepp göra att bilen i extrema situationer också blir farlig ostadig när bakvagnen släpper innan framaxeln. Slutsats: att blanda RFT och icke-RFT rekommenderas EJ |
|
| RFT (fram däcken) håller bara denna säsongen (och vill därför inte ha dom bak då jag alltid vill ha dom bäst där) men frågan är ju nu om man inte ska kasta in dom sulorna tidigare och få vanliga däck runt om istället. Dina synpunkter verkar relevanta och din förklaring låter som bilens beteende just nu. | |
| Jag bytt ut mina runflats mot normala däck dvs Goodyear F1 Asymmetric. | |
|
Turbo75: Vad har du för däcktryck idag? Prova med 3bar bak och 2,1 fram och se ostadigheten minskar. Om det funkar kan du köra slut däcken innan du köper nytt. Sånt går att undvika i framtiden genom att skifta däcken fram/bak var ~1000mil. På bakhjulsdriven är det ganska enkelt, de bästa ska sitta bak och när det har slitits ned 1-2mm mer än framdäcken är det dags att byta fram med bak. På så sätt sliter man ner alla fyra jämt och kan köpa matchande däck direkt om man byter märke eller typ. Och det blir de färre däckköp. På köpet ;-) |
|
|
Onehp: Lite osäker på trycket då däckbytarkillen fyllde luften. Men dom brukar slänga i 2,3 (normalt snitt?). Ska kolla och prova fylla i mer bak. Dimensionerna som sitter nu är 195/55 16" fram och 205/55 16" bak. Lite mer "ballong" bak alltså och dessutom icke-RFT. Och sättet med att byta fram och bak har jag alltid kört med. Men snålheten istället för säkerheten slog in först, så därför blev det bara ett par nya däck denna säsong. Jävligt märkligt beteende för ca 3.000:-. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.