AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.052

Köpa nya RFT-däck?

Sida 1 av 2
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Slängde på sommardäcken i helgen och insåg att de är slut och jag behöver nya. Ringde en verkstad som ingår Euromaster. Om jag vill ha likadana däck som jag har nu (Continental RFT) så är det 4-6 veckors leveranstid på dem. Killen på verkstan undrade om jag verkligen ska ha RFT. Han sa att det bara är BMW som envisas med att fabriksmontera dem. Och så påpekade han mycket riktigt att man inte får laga dem om man får punktering.

Så om jag får punka så får jag alltså vänta i 4-6 veckor på ett nytt däck? Alternativt köpa ett annat däck och köra runt med olika däck. Ett RFT-däck kostar ju runt 1800-1900 kr så det skulle bli billigare att bärga bilen till gummiverkstan om jag har vanliga non-RFT.

Ringde vidare till en verkstad i Vianor-kedjan. Killen där tyckte att jag ska ha Hakka V non-RFT. Jag är i och för sig ingen vän av RFT och har vanliga däck på min E61 men är inte säker på hur jag ska göra nu.

Hur skulle ni göra? Strunta i RFT? Ska man köpa kompressor och lagningskit i så fall och lägga i bilen?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle göra (och har själv gjort) som du skriver i sista stycket.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Nu när du har chansen att slippa eländet RFT däck ska du inte försitta chansen.
Sätt på riktiga däck som gör att din bil uppför sig som den ska istället för det eländiga egenskaperna som RFT däcken innebär.
Har du inte plats för ett reserv hjul i bilen är ett lagningskit/kompressor bra alternativ.

Och med facit i hand hur många gånger har du kört punka på ett vanligt däck? För egen del handlar det om 2 ggr under 27 års körning.

*en som ihärdigt bojkottar RFT-floppen*
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Byt till vanliga däck, det gjorde jag.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Vanliga, lyssna på däckkillen
Vanliga, definitivt. Run flat däcken är inte roliga.
Det konstiga är ju att däcksfabrikanterna envist håller kvar vid konceptet. Om det nu är så att RFT är så dåliga..

De flersta bilägare ( på forumet ) verkar gå över från RFT till vanliga däck. I vart fall när det är dags att byta.
Tycker att marknaden för RFT borde minska, åtminstone vara mindre lönsam.

NN/
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Tillverkarna sparar pengar, utrymme och vikt med RFT så de är nog glada. Däcktillverkarna tjänar mer på RFT också, de går ju inte att laga.

RFT är väl egentligen en bra idé och fler biltillverkare hoppar på tåget hela tiden. Trist bara att komforten blir lidande.

Läste något om helt slutna skumfyllda däck som tydligen ska vara nästa grej som kommer om några år.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Jag håller inte med Hillstreet att tillverkarna sparar vikt och pengar med RFT. RFT-däcken väger ca. 4 kg mer per däck, detta gånger 4 däck motsvarar vad ett däck (reservdäcket) väger. Dessutom är ju däcken ofjädrad vikt vilket är en stor nackdel.

RFT-däcken är dessutom dyrare per däck, vilket äter upp kostnaden av ett reservdäcket.

Men plats sparas, och man slipper stå vid vägkanten och byta däck, för många bekväma är det nog den stora fördelen. Jag byter mycket hellre till ett reservhjul bara jag slipper RFT-däck
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det blev Nokian Hakka V 205/55 R16 dvs non-runflat. Oj vad tyst bilen blev. Till och med i lite högre fart. Dessutom är de små stötiga vibrationerna från RFT-däcken helt borta nu. Känns som jag gjorde helt rätt och valde bort runflat.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Av lyckliga (olyckliga?) omständigheter kom jag mycket förmånligt över en uppsättning nya Dunlop Sport 245/40 och 275/35-18 till min E60.

Dessa monterades för några veckor sedan och bilen går som en dröm på vägen! Tyst, inga spårningar och inte några övriga konstigheter.

Det enda negativa jag märkt tidigare med RFT är att ljudnivån ökade markant efter att de blev halvslitna. Men det har jag även noterat med vanliga däck tidigare också. Livslängden på originaldäcken (också Dunlop) var över förväntan även om jag bytte mest pga ljudnivån och det fanns mönster kvar.

Min åsikt är att E60 med Aktiv styrning och Dynamic Drive fungerar bra med RFT. Kanske är annat med E87 och E90 som är kommunicerar bättre med föraren. Eller om jag kör på bana vilket nte E60 är avsedd för.

Tvesola, kommentaren "lyssna på däckskillen" som ger jag inte mycket för. Generellt är det få yrkeskårer som pratar så mycket strunt som den normale däckshandlaren gör. Undantag finns givetvis, men de flesta rekommenderar däcken de har bäst täckningsbidrag på.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Bumpar en aningens gammal tråd. :-)

Men när jag lämnade in mina slitna RFT för byte till vanliga säger killen:
"Men detta är ju RFT. Då kan du inte byta till vanliga. Din BMW måste köra på RFT då den är inställd på det. Chassit, stötdämpare och bussningar är valda/inställda på att köra på dessa så du kan inte byta till vanliga....."

Har killen rätt och jag behöver nu sälja mina nyinköpta vanliga däck?
Eller är han ett sniffo och jag tar mina däck till en annan firma?
Han är vilse, byt däcken, det fungerar utmärkt med vanliga däck.
Tänk bara på att klicka på RESET i färddatorn när nya däcken är på och luften är kontrollerad. Om du nu har den funktionen i bilen.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Ringde och kollade med BMW oxå och inte ens där var man säkra. Han sa bara att satt det RFT på bilen så byter dom inte till annat.

Sen tyckte han att jag skulle kontakta bilprovningen då bilen är "typgodkänd" med RFT och inte vanliga däck.

Bilen är en 120D -05.
Hahahahaha! Helt otroligt!

Byt till vanliga däck och sluta oroa.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Byt till vanliga däck, för guds skull.
Att du får det svaret av BMW förvånar mig inte, dom envisas med att försöka få kunderna att tro att man måste ha RFT, eftersom dte är order på det 'uppifrån'.

Några särskilda bestämmelser eller 'typgodkännanden' av RFT-däck existerar inte - kolla i ditt registreringsbevis, där står bara däckdimension samt hastighets- och belastningsklass, inte en stavelse om RFT!

Och jag kan intyga att bilen blir dramatiskt mycket trivsammare med non-RFT, jag är inne på tredje bilen som jag befriat från RFT med mycket gott resultat.
Vill du ändå ha RFT av någon anledning, kan du få köpa mina okörda Continental Sport Contact 225/45R17 91V RFT billigt..... jag har köpt riktiga däck.
Ghost Rider
Skippa RTF däcken dom är både stenhårda-dyra- värdelösa

köp riktiga däck istället mycket trivsammare åkning då

Christer Andreasson
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Verkstadskillen snackar skit, BMW är inte ensam med RFT. Mercedes införde RFT 2007. Jag hade kört med RFT.

__
Min bil:
Länk
852
Sörpan
325xi -02
Även Teknikens Värld har uppmärksammat problemet:

Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
urklipp ur artikeln:

Var inne och kollade på Autopowers forum och där fanns det minst sex trådar med missnöje över den här typen av däck på just BMW. Många BMW-ägare klagar och de envisaste får de bedrövliga däcken utbytta mot vanliga.

__
Min bil:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även Porsche har jag hört att har kört med RFT långt innan BMW.

Beautiful Münich Woman
BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.