AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.843

En annan syn på den svenska avundsjukan.

Sida 1 av 2
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Halloj!

Måste bara skriva av mej om en lite lustig händelse som jag råkade ut för idag när jag skulle hämta min telefon som hade varit på lagning. Går förbi ett par på parkering och då säger frugan till mannen "haha kolla där sitter fågeln och skiter på taket" (det satt en fiskmås på taket på en nyare bmw touring) Då säger mannen som svar " Haha ja det kan han gott ha" Tänkte direkt på den svenska avundsjukan. =)

Tack och hej för mej...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mycket små människor som tänker mycket små tankar.

Jaguaren påställd. Det är vår!
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hehe =) Sålänge dom inte repar bilen så kan dom väl få vara lite avundsjuka :P
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Tror att jantelagen är tämligen djupt rotad i vårat avlånga land. För vissa personer misstänker jag att det är en stark drift som präglar hela liv och från dem hör man negativa uttalanden följt av "...och så har de en BMW..."

Blir så trött...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Om ni stör er på avundsjuka kommentarer - byt till Jaguar. Jag vet inte vad det är, men istället för glåpord (som på BMW-tiden) möts jag numera av beundrande kommentarer, trots att jag fortfarande kör som ett svin (ibland i alla fall).

Det kommer ofta fram folk och vill berätta vilken vacker bil jag har, eller äldre män ur överklassen som blir nostalgiska "ja, du vet farsan hade en XK 150 på femtitalet. Förnämlig vagn, det där."

Jag antar att folk tror att man är en gentleman, har gods i Sörmland och lever på farfarsfars pengar. Inget av detta är sant i mitt fall.

Har samma erfarenheter som tretretti (hade XKR)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ibland så tror många BMW-ægare att folk ÆR avundsjuka på dom før att de kør BMW :P

// M.V.H. Daniel
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jo men det märks ju så tydligt på ens vänner och bekanta när man pratar med dom. Jag har ett gäng släktingar/vänner som är lite betongsossiga och tycker att gränsen för vad som är lite skrytigt och småborgerligt går vid att unna sig en ny plastkasse i affären istället för att ta med an gammal hemifrån. Dessa personer har väldiga problem med min bil, att förklara att det är en gammal och billig bil går inte för det är ju 245or också. Som sagt små människor....
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Varför ska man skämmas för att ha BMW??

Varför följa strömmen och köpa en Passat när man egentligen vill ha BMW?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det är så urbota vrickat att man ska få skit för att man vill ha bra grejer!

Som tretretti skriver: små människor med små tankar.

Sedan har många människor svårt att inse att olika personer prioriterar olika saker. De applicerar ofta den andra personens prioriteringar och utgifter på sina egna. Jag uppgraderar t.ex hellre bromsarna än köper en 42" platt TV, medan många tror att jag BÅDE köper TV och bromsar (eftersom dom själva nyss köpt platt-TV) och tänker HUR kan han ha råd med det? Olika människor gör olika val det är ju inte svårare än så :-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
mvh Fredrik
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Om någon i bekantskapskretsen ifrågasätter varför man kör BMW är det väl bara att låta dem ta en provtur. Då borde de ju förstå :-)
Instämmer med Tretretti och starkid. När min far ägde jaguar var det ofta folk kom fram för att prata om hans bil, och berömma. Detta hände aldrig med hans BMW.
BMW är fina bilar, men Jaguar har något "extra".
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kommer just från ett en tur i Stockholm med omnejd under fredagsrusningen. Det slog mig att man blir framsläppt i trafiken när man kör Jaguar. Det är trevligt.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Starkid,

hur kan man sälja en XKR?

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
hmmm...varför köpa en passat när man egentligen vill ha en bmw?
jo man får fullutrustad passat och sitter i skinnfåtöljer medans man åker i en naken och sitter i (citat från en kollega) en "garden furniture" bmw för samma peng, om inte mer ;)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är väl naturligt att reaktionen blir annorlunda med en Jaguar!

Alla tänker på vilken fin och innovativ tillverkare Jaguar var och titta nu på dessa missfoster, gårdagens teknik och billiga Fordkomponenter synliga i inredningen.
Vem blir avundsjuk på en sån bil?
Angeleyes
steaman: Kunde inte ha formulerat det bättre själv...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Steaman,

avundsjuk ;-)

Alltid lika roligt när folk stör sig på ens bilar:) så länge som de inte förstör bilen självklart. Alltid lika roligt när man hör någon som har en bitter kommentar, sen kanske det är min personlighet som tycker om att provocera "betong sossar" som gör det:P
Jaguar är ju lite små glorifierat= engelska adeln i svenskens fantasi medans BMW räknas som en bil som körs av "uppkäftiga jäxxlar".

When batman takes a vacation he does the Gumball
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Helt otoligt att folk har sådan avundsjuka, jag har aldrig hört hört den svenska avundsjukan, jag måste ha haft tur eller bor i rätt kommun med rätt folk (?) Jag har hört talas om svenska avundsjukan men har inte hört någon yttra sin avundsjuka, eller så har jag inte fattat.

Jag kan tänka mig att vissa primitiva neandertalare kanske stör sig på de flådiga bilarna men mest i frustration och bitterhet över sin egna livssituation, men det är väl inte avundsjuka då.

Skratta att någon får fågelskit på bilen förstår jag inte, vad känns bättre i kroppen åt det? Lacken kan bli förstörd. Dessa människor som kläcker ur se avundsjukan hur ser deras liv ut? Kan även välbärgade som äger ferarri också skratta åt andras olycka?

B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Mera fågelskit på alla volvo-kombi! Det kan de gott ha.
Låt en armada av fiskmåsar svepa in över hisingen och sikta på varenda sossecontainer... :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.