AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.172

9 månaders väntan är över

Sida 2 av 3
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jo, det blir oljebyte efter 200 mil. Är nu uppe på 50 mil. Dock så håller jag på och bygger garage till pärlan så det blir inte många meter i helgen. Vill få den inlåst nattetid så fort som möjligt.

Jonas

M3 E92 SSII DKG
au
362
audidriver
540iAT -97
OT:

Jag har funderat lite på det här med inkörning, och även varmkörning:

Om tillverkaren säger att man inte ska varva över t.ex i det här fallet 5500varv/min, är det inte lika skadligt att trycka gasen i botten eller att ev. segdra bilen på låga varv? Om det nu är så att motorn inte ska belastas i början, belastas den inte lika mycket vid segdragning och fullgas upp till 5500? Är det över dessa varvtal som det mesta "slitaget" blir, eller varför ger de just denna rekommendation?
Min bil ska inte dras över 4000varv innan oljan når 80 grader, men jag kan tycka att om jag kör gasen i botten upp till 4000 varv så borde det slita mycket också om oljan är iskall, eller?
Största delen av belastningen på en motors lager kommer från de rörliga delarnas svängande massor. Bara en mindre del kommer från trycket mot kolven som explosionen orsakar.

Alltså är varvtalet en viktigare parameter än gaspådraget, även om det såklart också påverkar. Man kanske skulle kunna säga att du kan dra din bil till 3800 vid fullgas och 4200 vid lättgas när den är kall. Eller nått. :-)
Cr
14
Crazydiesel
M3 E92 -08
Jaha då har man hunnit avverka drygt 50 mil i en sprillans M3... Vad kan man säga...Jag njuter och njuter... vilken motor och vilken bil...

Mina bästa val är att ta 18 tumsfälgarna och Originalklädseln som är en kombination av tyg och läder helt suveränt. Manuell koppling är inte dumt heller efter att ha kört automat nu i tre år....
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Bmw M5 Sedan 1994"Turin Motorshow"
hämtar ny cab i morgon
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Grattis Crazydiesel// Dags att byta nick :)))
Är själv uppe på 65 mil. Jobbigt att aldrig få gasa. Bilen liksom kärver det :)

Yng// M3 cab??

Jonas

yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Jepp en svart blev det,nya lådan är ju bara så klockren.bara att få lite mil nu så man får känna på grejerna.28 nu,,,
Cr
14
Crazydiesel
M3 E92 -08
Man kan ju gasa lite upp till 5 500 varv :) Samtidigt är det ju som så att det bara är en ren skär och skön känsla att tuffa fram i trafiken med vetskapen att alla andra vet att den där bilen den kan om den vill...

Det är skillnad mot 535D (E60) jag hade utan beteckning där man var "tvungen" att gå upp till bevis hela tiden :)

Det lilla jag kört säger bara mer mer mer.... 8 300 varv det blir nirvana...

Nicket e en tribut till alla fina dieslar som BMW producerar...
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Du har en poäng där, Crazydiesel.. Man behöver liksom inte hävda sig :) Men bilen kräver att bli behandlad brutat mellan varven. Den väntar på att få andas ut och sträcka ut.

Hur ser din spec ut, yng???? Vilka lägen kör du på med lådan för tillfället??

Jonas

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det känns fantastiskt kul att läsa alla inlägg. Man känner verkligen suget efter M3:an,
behovet av en potent V8 har aldrig varit större än nu.

//Stefan
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Åker p D-2 nu ,känns som att åka i 540 automaten=går mkt fint.specen inehåller väll det mesta dock ej pdc samt larm,jerezsvart med svart skinn. underbar bil som var vär varenda krona,, för övrigt har jag inte gått igenom alla menyer,
Jan
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Så har man då averkat 70 mil, ca 1,3 lm i snittförbrukning på 55 mil landsväg resten i stan.låter riktigt rart fast man inte vart över 5300 rpm än men från 1 till 6 med snabbaste läget och manuell växling vid 5300 låter det för härligt samt fint sug hela tiden. kort o gott Lådan är en hit ,smg var väl rätt okey men detta är ljusår bättre. för övrigt tycker jag att hela bilen känns
grymt bra,är egentligen bara ett fel VIKTEN men cab är cab och så mycket bättre bil med plats för 4 och taklöst och något sånär rimliga pengar(om nu detta är det)vet jag inte vad det ska vara för något.detta är 11 m3an sen 1991 så man kanske är lite partisk och insnöad,,,,,
Jan
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tycker ni är lite sega med de utlovade fotoalstren :)
Å andra sidan kan jag tänka mig att V8 @ 8200rpm lockar mer än att sitta framför datorn ;)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
yng> som jag förstår dig har du ägt en M3 E46 SMG innan?
vill du förklara mer ingående hur du upplever DKG som bättre jämfört med denna?

mvh
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Dkg är mjukare,snabbare och sen är aut läget suveränt. allt känns mera exakt och gediget!skulle vara kul att hoppa in i en smg nu och testa den,tror att man skulle bli rätt förånad över skillnaden.iof så var det snart 2 år sen sists smg för min del men kommer ihåg att man i bland blev iriterad på att aut läget var segt,köpte sen en ny z4 m rodster och det fanns inte smg till den och då saknade jag smg så den lådan är oxå bra. men dkg är outstanding
Jan
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Bilder kommer på min efter helgen. Är inget fotofreak så det blir lite segt att få fram bilder;) Är nu uppe på dryga 80 mil. Kör i läge D2 alt S3 för tillfället.
Min förbrukning är 1,39 l/milen. Snittfart 51,7 Tror det blir ca 25% stadstrafik.

Jonas

Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
BMW Jonas, Crazydiesel & yng- Grattis som bara den..jag är sååå avundsjuk.. :)

Nu sitter ju ni med egna bilar..men som ytterligare info :)
-Om ni gillar bankörning eller funderat på att prova , så är den bilen vansinnigt trevlig på bana ! HAde själv glädjen att få köra den 2 dagar på bana i höstas (sitter fortfarande och dreglar över bilderna:) det är svårt att förmedla upplevelsen !
-Boka kanske ??

Enjoy !

-är de privatägda eller företagsbilar ?
yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
90 mil nu,, har inga banåkar ambitioner med denna bil,går säker fint fast det är en cab.förövrigt privat ägd bil
Jan
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Några bilder på min bil.

Länk M3.JPG

Länk

Länk igen.JPG

Länk

Jonas

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länkarna måste redigeras en aning tror jag.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.