AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.591

Frågor inför köp av 118d

Sida 1 av 3
to
17
tobabr
118d -08
Hej.

Äntligen skall jag komma in i BMW familjen då jag planerar att beställa en 118d. Och då tänkte jag att ta hjälp av den samlade erfarenheten här på forumet för att räta ut några fågetecken och få lite råd.

1. Hur "fri" är den fria servicen. Är det någon som har råkat ut för några dolda kostnader i smband med denna?

2. Hur lång har eran leveranstid varit ungefär?

3. Har det varit lätt att pruta och i så fall hur mycket kan man få i rabatt?

Den troliga specen på bilen blir:
Advantage och Comfort paket.
Metallic lack (Inte bestämt färg ännu. Förslag?)
Klädsel Network (Inte bestämt mig här heller)
Sportstoar
Fällbara nackstöd
Rökar pkt.
ISOFIX fram
Radio pro.
USB
Klimat auto.
Autoavbländande backspeglar.
Xenon lampor
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Min sambo har precis beställt en 118d och leverans är i mitten av juni någon gång. Vill bara säga tänk efter en gång innan när det gäller M-paketet. Enigt oss så blev det en helt annan bil med detta då det gör enormt mycket med den klädseln + alla andra grejer som kommer till. Bilen känns helt enkelt rejälare både visuellt och känsla. Istället för Adv, comfort och dynamic så valde vi istället adv + M-paket + några grejer från comfort paket som vi tyckte var nödvändiga farthållare, multiratt tex....Våran spec blev till slut:

118d
Safir svart Metallic
M-paket + Advantage
Klima automatik
Xenon
Fällbara nackstöd
Isofix
Multifunktions ratt
Farthållare

Och det blev samma slutpris efter rabatt som den första specen vi valde...

Fick runt 9% rabatt på list pris i rabatt vilket är helt OK enligt mig.

//Kristoffer

Bilen =)
Länk
to
17
tobabr
118d -08
Är det verkligen värt de 30000 extra som M-paketet kostar. Jag tycker dessutom precis som du att den ser väldigt konstig ut bak. Jag kommer nog inte att välja svar heller så jag kan inte gömma den på det sättet. :)
Skall till handlaren på söndag, då får jag jag väl ta och ta en ordentlig titt på M-varianten.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Har en 118D utan m-paket men med dynamic, bilder finns på min "profil".
Så här i efterhand ångrar jag mig inte alls, trivs jättebra med bilen. Klädsel network tycker jag är helt ok, känns relativt påkostad.

MVH/Rp
Kan bara hålla med Ricopet. Har också Dynamicpaket och Network. Helt OK! Har också laddat upp ett par bilder.
to
17
tobabr
118d -08
Är det någon som har erfarenhet USB-anslutningen?
Funkar den bra tillsammans med iPod?
Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Tycker helt klart du ska välja M-paketet, själv är jag supernöjd med att jag har det på min. Kan iofs håller med om att det ser lite konstigt ut där bak, men på en svart bil är det ändå helt okej.
Finns även bilder på min i mitt galleri: Länk

/Fredrik Andersson
Svenska M3 E30 Registret
M3E30.se Länk
Ez
32
EzyRider
325iA Coupe X-Drive -11
Se bara till att få med sportstolarna - finns i M-paketet (kanske även i dynamicpaketet) - det absolut viktigaste tillägget på en BMW i de mindre mindre modellerna där standardstolarna är så kassa att man häpnar.
to
17
tobabr
118d -08
Jo, sportstolarna är ju ett måste. Särskilt som man är nästan 190cm lång så kommer de extra lårstöden väl till pass. :)
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Sportstolar ingår i Dynamicpaketet. Håller med, det är nästan ett måste med sportstolar=)

/Rp
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Sportstolar kan beställas utan paket.

På min 118d 3d Alpinvit som beställdes i förrgår valde jag att inte ta sportpaket utan lade till stolarna separat, pris 5700:-
Tog inte sportpaket då den inte är så snygg bakifrån.
Valde också följande extra utrustning:
Radio Proffesional
M Lädersportratt
Klimaautomatik
Xenon
Rökarpaket (enbart för att det är snyggare...)
Komfort access (otroligt skönt att slippa använda nyckel...)
Chrome line
17" fälg V-eker 141
Fällbara backstöd

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
to
17
tobabr
118d -08
Var hos BMW-handlaren idag och testkörde denna gång en 3-dörrars 118d med orginalsäten och kan ju bara konstatera att sportsäten är ett måste om man kör sträckor som tar längre än 5min. Orginalsätena var grymt obekväma.

Färg och intreörvalet står nu mellan:
Sparkling graphite/Monacoblå Network och
Havanna/Antracit Network

Det blir inget M-sportpaket, för jag kom fram till att jag är varken överens med fronten eller baken på denna.

Var också hos Audi för att testa deras konkurrent till 118d, A3 1.9 TDI e. Konstaterade snabbt att BMW krossar Audin på alla punkter. Det var ju iofs ganska väntat :)
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Tobabr:Kör på Havanna metallic.

Länk
to
17
tobabr
118d -08
Jo den ser läcker ut på bild, probemet är att jag inte har sett den i verkligheten än. Det är ju lite svårare att bedöma hur den ser ut igentligen då.
Havanna är helt klart snygg, inte lika standard som grafit, men inte lika tidlös heller...
to
17
tobabr
118d -08
Nu har jag sett Havanna Metallic live och det lutar nog åt att det blir en sån.
to
17
tobabr
118d -08
Nu är nog specen klar. Den blir som följer:
118d 5D
Havanna metallic
Network Svart/antracit
Intreörlister i Titan ljus
Advantage pkt.
Comfort pkt.
Sportstolar
Klimatautomatik
Automatiskt avbländande backspeglar ut- och invändigt
Xenonljus
Radio pro.
USB
Fällbara nackstöd
ISOFIX fram
Rökarpaket

Vad tror ni?
Ser klart vettigt ut, tycker jag! Fast jag tycker personligen att Radio Pro + USB för 7400 är löjligt dyrt med tank på vad man faktiskt får för de pengarna. Det räcker ju till tex comfort access och skidsäck. 2000 till och du får elsoltak! Visst går det att pussla i evighet ;.) Vad blev det för fälgar?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Så här i efterhand skulle jag nog också övervägt Comfort access. Inte för att det behövs men visst hade det varit bekvämt! Om det är värt pengarna är en annan sak.

Annars är det enda tillvalet som jag verkligen saknar på 1-serien Fyrhjulsdrift. Framkomligheten i snö är löjligt dålig och elektroniska diffen är ett skämt. Fick istället lösa problemet med att köpa en Jeep Grand Cherokee som andrabil, den var dock bara aningens dyrare än vad X-påslaget kostar på 3-serien... :D
to
17
tobabr
118d -08
Anledningen till att jag tar med USB är att jag har vant mig att ha med mig musiken på min iPod. Jag klarar inte av att lyssna på skräpmusiken på radio :). Och för att USB skall fungera så måste man ju ha Radio pro.
Men smaken på extrautrustning är ju verkligen delad, jag skulle inte kunna tänka mig att lägga pengar på taklucka tex.

Fälgar blir modell 222, de som är standard i comfortpaketet.
fr
57
fredwal
118d, -08
1. gratis = gratis hos BMW
2. lev tid = några mån
3. fick bra rabatt, är stamkund. Rabatt på ngt paket är std.

Väntar på min 118d. Jag gjorde en prisoptimering för att minimera kostnaden. Valde bort metallic mot solid svart, 3-dörrarsversion, network och inte läder. Det jag tyckte var nödvändigt var sportstolar, xenon, radio prof + usb, rökarpkt. 222-fälg. Inget larm. Klimat. M-sport är mest kosmetika men smaken är ju delad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.