AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.784

justerbar camber (Z3M -97)?

Sida 1 av 2
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej alla glada Z3-ägare... :-)

Ser fram emot 1.a maj när pärlan ska fram!

Dock så har jag lite onödigt mycket däckslitage på insidan bakdäcken förvållad av en H&R-sänkning förra säsongen..., mycket nöjd med sänkningen men tänkte höra om någon har något bra hållbart tips om hur man skulle kunna fixa justerbara cambervinklar bak?

Har läst i tidigare trådar att Ground Control skulle kunna tänkas ha justerbara plattor som passar men kollar man deras hemsida verkar det inte finnas till Z3...?

Så tack på förhand om någon därute har något bra tips!

Hälsningar,

Christian
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Finns excentriska powerflexbussningar att montera i bärarmarna bak exempelvis. Eftersom de är excentriska kan du påverka hjulvinklarna. Dock kan du inte styra både camber och toe oberoende men du kan iaf få en hygglig kombination av de båda, vilket du troligtvis inte har idag ...
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack Highway..., men har hört att dessa bussningar inte är särskilt hållbara..., rätta mig gärna om jag har fel!

Vet du var man kan få tag i dessa bussningar?

Christian
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du kan alltid titta på AKG Motorsport:
Länk

Sen finns det ett märke som heter KMAC

Jag har hört att bussnignarna har blivit bättre nu och sitter bättre "fast" än vid tiden då de introducerades på marknaden.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jag har monterat dit Kmac bussningarna, mycket fin kvalitet på dom, axeln som bussningsmaterialet sitter över är polerad med räfflor för medföljande fettet.
Man får med ett verktyg för att få ur orginalbussningarna också, mycket enkelt att få ut dom med det. Annars ser det ut att vara ett rent helv**e utan.
Att klämma dit Kmac's gör man sedan för hand utan verktyg.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Ett kanske bättre alternativ är excentriska bultar som ireland engineering säljer. Det kräver dock att man monterar ner HELA bakvagnen och svetsar dit 8 st fästen för dessa bultar.
Här finns bild på en bakvagn med sådana grejer
Länk

Folk på diverse forum har klagat på att excentriska bussningar rör på sig, men kmac's har blivit uppgraderade och ska sitta som berget.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tackar, tackar...!!!

Låter som man borde prova Kmac's bussningar först :-)

Vet någon vem som säljer dem på hemmaplan?

/Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ingen som vet någon här hemma som säljer K-Mac bussningar?

Monobike, var köpte du dina?

Hälsningar,

Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Beställde nu via K-Mac's hemsida..., de lovar 2-3 dagars express delivery!

Tack för all hjälp!

Christian
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Länk

Mmm Coupe
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack Anders!

Verkar lite meckigt men med lite pill kan man nog få till en bra kompromiss :-)

Christian
An
779
Anders Olsson
Your welcome!

Nu blir det lite lättare:Länk

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
I mitten av sidan.. finns lite enklare tips med bara camberjustering..
Länk

Mmm Coupe
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hmm...

Finns en del alternativa lösningar men vad tror du om K-Mac's bussningar?

C
An
779
Anders Olsson
Enligt vad jag läst på amerikanska forum så funkar de bara en stund sen roterar de & då kan man få intressanta inställningar =)

Första länken har ju BMW M3 e30 DTM fabriksbil som referens, står ju tom hur man kan justera rollcentra..
Läs om framvagnen, om man sänker för mycke så höjs rollcentra, kul med en låg bil som kränger mer än en hög =((

Tror personligen att K-mac missade Einstein's tes: "Gör allting så enkelt som möjligt men inte enklare än så" ;o)

Mmm Coupe
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Illa om de skulle börja rotera...

Men om man då inte litar på K-Mac's bussningar är enda alternativet att plocka ner bakvagnen och modifiera, svetsa etc...?

C
An
779
Anders Olsson
Yes..
Bort med avgas, lossa kardan, lossa på dämpare & kränghämmare, Tror det är 3st skruvar som håller hela bakvagnen. Ner med skiten & bygg om..

Har inte kommit i gång själv men i går började jag iaf med att byte till gula konis i framvagnen. Ska nog byta koppling samt sätta dit DSSR + nya växellådsbussningar från UUC & när man ända håller på så är det väl lika bra att ta bakvangen samtidigt =)

Mmm Coupe
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Man ska nog ändå tillägga att kmac's har blivit uppdaterade sedan en del klagomål kom, det ska nu mycket till för att dom ska rotera om man har dragit åt dom till rätt moment.
Har man inte som ambition att bli en banracer där man måste ställa in vinklar nitiskt så funkar dom bra.

Däremot, hade jag haft en M skulle jag löpa linan ut och plocka ner bakvagnen ändå för att förstärka upp diffäste och golv så det inte ramlar isär under en..
Länk
Länk

Är man riktigt seriös har Dinan en justerbar bakvagn till z3.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Huga....

Det där såg inte skoj ut... :-)

Tror ändå jag testar K-Mac (till att börja med) !

/Christian
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Pallar du att riva ner bakvagnen och svetsa lite, så ska du handla grejor av Samuel på Länk

elpe300
325'an: Länk
Ni som beställde från k-mac beställde ni till en m3 e30 för jag kan inte hitta speciella till m-roadstern.

/Calle

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.