AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.967

Vad kan man få för en M5 -00?

Sida 1 av 2
Ro
30
Roslund
billös eftersom jag jag en VW
Ja, som jag tidigare skrivit här på forumet så har jag köpt min drömbil. En Bmw M5 -00 Som jag knappt hunnit provkört. Nu ska jag köpa hus och ev. måste jag sälja min pärla som jag bara drägglat över i garaget. Bilen är Svensksåld 3 ägare och har rullat 18200 mil. Lmm och bromsklosar är bytt och bilen är fullservad. Ej vinterkörd dom senaste 4 åren. Den är Lemansblå och har svart skinn komfortstolar med massage All utr utom nav och taklucka. 19" Breyton fälgar med nya däck. Några stenskott finns så klart på en svensk bil med dom milen. Men i övrigt är den jättefin. Vad är rimliga pengar för den? Jag är ingen drömmare , så jag vill veta vad ni tycker.

Ska bli intressant att prova M5:an till sommaren :)
Mitt tips är att test på en nivå du tycker är rimlig och se vad du får för respons. Bilpriser.se är ett annat tips för att få någon vägledning. Generellt sett är de svårt att sälja begbil just nu. Jag fick 7% under den lägsta nivån bilpriser.se angav förra veckan när jag sålde min V70 03:a t ex. Det var seeegt. Tog över tre veckor trots att jag låg lägst i Sverige i två veckor.

Ro
30
Roslund
Jag kollade, och enligt dom mellan privat personer så ligger den mellan 157-168k. Jag tyckte själv att runt 150k känns som rimliga pengar. Den är trots allt svensksåld och är välskött. Jag får tacka för tipset och sen får jag se om jag klarar av att sälja bilen när jag väl ha testat den riktigt. Ska dock tillägga att jag köpte bilen av en nära vän så därför krävdes ingen större provkörning. Så ni inte tror att den säljs okörd. Jag får väl se om jag får något bud på den.

Ro
30
Roslund
Jag hade glömt att fylla i en del som var på bilen så mellan 163 och 175k ska vara värdet på bilpriser.se. Men tja, jag antar att man får vara nöjd om man får runt 150k

JAg skulle nog säja att man skall lägga ut den för 170-165 och vara nöjd med 155. Tänk på att svensksåld klingar betydligt bättre i mångas öron än när det står import.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Roslund:
Jag tycker att bilpriser.se hade en ovanligt "rätt prissättning" för just din vagn(förutsätter fint skick nu)..

Svensksåld väcker habegäret hos "alla" begagnatbilspekulanter, vilket ökar "möjligt värde att få ut" en smula....tror jag.
Men då bör du försöka sälja innan semestrarna på allvar bryter ut..

Beror också på vilka M5 bilar som är ute på marknaden just vid ditt säljtillfälle..

Mvh Janne.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Janne T:
"Svensksåld väcker habegäret hos "alla" begagnatbilspekulanter"

Nej, inte hos "alla". Jag köper hellre en tyskimport, och jag tror inte jag är ensam.

Mvh mathias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"tattern":
När jag skrev "alla" med citationstecken så är det inte 100% av begagnatköparna:)

Men många Svenssons köper hellre svensksålda bilar,så är det bara.. må vara rätt eller fel, bra eller dåligt..

Lättare att kolla upp anses det+en del kan också tycka att en autobahnracer fått "smaka" väl mycket innan hemkomsten till det begränsade landet Sverige..
Helst när det gäller en M5:a så kan man tro att den fått gå hårt i hemlandet,dvs mekaniken har fått visa vad den tål flertalet gånger.

Men visst,rosten t.ex är ju betydligt ovanligare på bilar rullandes länge i Tyskland+ att Tyskarna servar bilen bättre många gånger..

Men naturligtvis är skicket det avgörande i slutändan på en bilaffär...som alltid.

Mvh Janne.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
tattern: Nej, du är inte ensam!

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Ro
30
Roslund
Ja, jag behöver ju bara gå tillbaka till mig själv när det gäller import och svensksåld. För mig finns det inget annat än svenskåld. Pga. att jag har varit ner till Tyskland bra många ggr och tittat på bilar. Lika snabbt som jag kommer till en bil som det faktiskt ekonomiskt sett är värt att importera så förstår jag dessa glagomål på import ifrån Tyskland. En bil som man kan tjäna några kronor på att köpa i tyskland har bara varit rena sophögar när jag kommit dit.. I och med det så säger förnuftet att det är dåliga bilar som kommer till sverige av importör. Sen om man hämtar en själv och är beredd att lägga till lika mycket pengar som på en svensksåld dock lite finare i lack men oftast med mer mil så kanske det är en annan sak.

Men ja, bilen kommer nog inte att annonseras om jag inte verkligen måste utan antingen om någon på forumet är intresserad eller om någon kompis är intresserad.. Annars vet jag att han jag köpte den av ångrar sig lite så han kan nog tänka sig att köpa tillbaka den. Bilder kommer på den när jag har tagit ut och tvättat av den vinterns damm.

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
"Men många Svenssons köper hellre svensksålda bilar,så är det bara.. må vara rätt eller fel, bra eller dåligt.."

Jo men nu är det i stort sett inga "svenssons" som köper m5:or då :P Utan ofta väldigt bilintresserade o kunniga människor... Alla mina M-bilar har jag då sålt till folk som haft en jäkla koll o kollat upp ALLT o mer därtill...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

JN:
He,he...
Okey då,omformulerar mig och skriver>>>"Bilspekulanter generellt" :)

Mvh Janne.
Ro
30
Roslund
Visst är det så att många kollar upp bilarna. Sen kan jag kanske inte hålla med om att det är så många som är kunniga som köper bilarna. Ofta så är det folk som har stort läder och vill åka något exklusivt och många av dom tror jag hellre köper en Svensksåld och jag har svårt att tro att det är någon som köper en import före en svensksåld som ligger i samma pengar.. Rätta mig om jag har fel.

En begagnad M5 tilltalar mest bilintresserade personer som vet precis vad de letar efter och har skyhöga krav på mil, utrustning, skick och färg.

Detta öppnar upp marknaden för importerade bilar eftersom dessa oftast har mer utrustning, och inte minst för att det inte sålts särskilt många svensksålda bilar.

Samtidigt skall man inte underskatta betydelsen av svensksålt, det är alltid enklare för gemene man att kolla upp historiken på en svensk bil än en tysk.

Det var många år sedan man kunde räkna med vinst på att ta hem en begangnad BMW från Tyskland, idag torde skillnaden vara omvänt dvs en fin M5 är dyrare där än här hemma.

Utan att ha belägg för det gissar jag på att många M5:or som importerats har gått via entusiaster köpta på BMW i Tyskland för eget bruk och inte i syfte att tjäna pengar på.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror att merparten som köper M5 E39 begagnade är hyffsat insatta i vad det är för bil. Många av dom som letar efter dessa bilar har koll på samtliga bilar som är till salu och är också beredda att åka en bit för att köpa bil.

Svensksåld eller import är säkert en faktor som dessa personer värderar men i de flesta fall så tror jag saker som skick, utrustning, färg, miltal och pris är minst lika viktigt. Antalet vagnar till salu är ju inte enormt och letar man enbart svensksålda så begränsas ju utbudet rätt drastiskt...Själv hittade jag ingen intressant i Sverige utan köpte min i Tyskland.

Sedan tror jag de köper M5 E39 idag inte alls enbart är okunniga med "stort läder". Den typen av ägare hittade man säkert när modellen var hyffsat ny. Nu är säkert många av de nyblivna ägarna sådana med mer normala ekonomiska förutsättningar som drömde om bilen när den var ny och när nu priserna är nere på V70-nivå köpt sig en.

___
//Ulf
Ro
30
Roslund
Ja, så kanske det är. Det ända jag tycker är konstigt är att den här bilen är en svensksåld -00 uttagen i maj -00 och totalt är den vinterkörd i 3 vintrar men den har ändå gått 18200 mil men många importbilar har gått mellan 7 och 12 000 mil och som alla vet så körs bilarna där året runt och går bra mycket mer där än i sverige. Sen tycker jag att det är mycket märkligt att många har bytt bromsklossar, bromskivor och andra slitage prylar på dom milen. Första gången det byttes bromsklossar på den min var på 18100 mil. Min är välskött men körd som dom flesta M5 så en sådan anledning tror jag inte på. Ja, jag vet inte.. Men jag är rätt säker på att det är väldigt mycket skruvning med mätare både i Tyskland och i Sverige, men som sagt.. det är lättare att kolla upp om den är Svensksåld.

Ro
30
Roslund
Ulf: För det första så hade jag sagt att det var rika personer som kollade på den om jag menade att det var en ny och så pass dyr bil. Utan många som har lite bättre större läder än många andra. Sen sa jag inte ALLA utan ofta så är det så.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Roslund: missförstod kanske vad du menade med "stort läder". Inget uttryck jag använder och jag tolkade det som att någon har gott om pengar.

Blev även lite fel med "ofta", "alla" och "enbart"... Jag förstår vad du menar men håller inte helt med dig...;)

När det gäller bromsar så har jag inte erfarenhet av hur länge M5:ans håller men på min 530 så bytte jag precis belägg fram och den har rullat 11.000 mil. Min tidigare 320dA fick nya skivor och belägg runt om vid 13.500mil. Nu sliter ju automatare oftast hårdare på bromsarna men jag tycker ändå att 18.100mil är väldigt långt för originalbromsarna.

Det där med hur långt man kör är ju väldigt individuellt och det gäller ju både i Tyskland och Sverige. En del som köpte nya M5:or körde dagligen med den, kanske t o m massor av mil i jobbet medan andra kanske hade den som en tredje bil för nöjesturer lite då och då. Har man fler bilar i hushållet så blir det ju färre mil per bil än om man bara har en. Hade jag själv köpt en ny bil i maj-00 så hade den nog haft ungefär 12.000 mil på mätaren i dag...

___
//Ulf
Ro
30
Roslund
Okej. Ja, på min 320d fick jag också byta ganska tidigt fast det är en manuell så det håller jag med om. Men jag ser att du äger en M5 själv. Jag vet inte om du har gjort någonting med den men det är inte direkt några klena prylar som sitter på bilarna. Så även bromsar. Men visst, det är inviduellt med milen. Men samtidigt så måste man väl vara förnuftig? Jag tvivlar skarpt på att många skulle ha rullat mellan 7000-1100 som kommer ifrån Tyskland. Alla vet ju att det skruvas en hel del med mätarna. Sen att jag har fått för mig att det är vanligare än man tror får stå för mig då.

Ska bli intressant att prova M5:an till våren..Nu är det nära =)
Ro
30
Roslund
Jag känner att jag inte har en aning, då det finns väldigt varierande priser på M5 E39. Men jag anser att min bil är i fint skick, går bra och lmm är utbytt välservad och välskött. Men jag vill ju inte att min bil ska bli sönderannonserad så jag vette tusan vad jag ska sätta för pris på den? Är det någon på forumet som kan hjälpa mig med detta eller någon som är intresserad att komma och titta på den? Som kanske är ute efter en Fin Svensksåld M5?

Ska bli intressant att prova M5:an till våren..Nu är det nära =)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag förstår inte var ifrån myten kommer, att alla som köper en 740/750/M5 eller A8/S500/Jagga, skulle köra en massa mil om året. Dessa bilar kostar från 6-700' och uppåt som nya och köps därefter av folk som har råd att köpa den. Dyr bil = status för många, eller så gillar man helt enkelt bilar, vill ha och har råd.
Jag har precis köpt mig en CLK 500, inte för att jag skall köra lång, länge och bekvämt, utan för att jag kan och jag vill. Kör själv max 2000mil/år.

De allra flesta som lägger en jävla massa mil/år, köper en diesel, mest troligt en mellanklassbil.
En 3-5 år gammal A6 tdi, Passat TDi eller 320/330D med automat och navigator, körs i regel mycket långt, kanske upp emot 10000mil/år.
MEN självklart finns även där undantag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.