AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.551

Kneippbadens Bil, besvikelse.

Sida 1 av 2
Skulle iväg med min kompis idag till Kneippbadens bil i Norrköping, hans M3a skulle in på Inspection 1, vi hade tid bokat kl 7. Väl på kundmottagningen börjar personalen prata med oss, det första dom säger är att i pappren så står det att servicen ska ta ungefär 4 timmar men att vi skulle komma tillbaks 14.30. Sju och en halv timme för en service. 14.15 ringer telefonen och dom säger att bilen är färdig för att hämtas, vi åker dit, betalar 8800 för servicen och tar bilnyckeln. Som tur är så sätter vi oss inte i bilen på direkten utan min kompis lägger ner pappren på bagageluckan för att se vad dom hade gått igenom på inspectionen när han skriker till '' Vad fan är det här ''. Då hade dom under servicen eller hur fan dom nu har lyckats backa in bilen i nåt så det blev en ganska stor buckla och en liten. Vi går in för att fråga personalen, inkl vd'n kom ut, vi börja konfrontera dom och alla från personalen som var ute med oss sa att vi lämna bilen i utmärkt skick och att bucklorna inte fanns där när vi lämnade bilen men att dom inte vet hur bucklorna kom till. Uselt jobb av Kneippbaden. Vd'n sa dessutom att det står i deras policy att dom inte ansvarar för bilen under servicen, ifall det skulle hända nåt. Men vem fan ansvarar, inte är det vi som har kört den utan dom. Och betalar man för en tjänst så ska man ju inte få bilen förstörd.

Länk

Länk

Länk

manneman
Var det inte Kneipbadens bil som ägde den där berömda välsmällda M5 E60an?

Tala med ditt försäkringsbolag och överväg en polisanmälan, de har visst ansvar för din bil!

Kommer ni ihåg"PENGAR ÄR BARA PAPPER"Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är ju ingen "normalskada" utan en skada som nån klantat till sig rejält med, du kan vara helt säker på att verkstaden är ansvariga för "skadegörelsen" till att börja med.
De kan ha backat in en annan upphöjd lyft tex mät avståndet på bucklorna och leta efter lämpliga mål med samma mått. Uppkörningsrampen på en lyft tex.
Personligen skulle jag inte ta emot bilen, innan allt är dokumenterat och vittnen bör ju finnas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Ursäkta men skojjar du med oss?
Den stora "skadan" krävs ganska mycket för att göra,det är mitt i kanten.
Jag skulle föreslå en bomb i den verkstaden,skulle aldrig ge mig.
Jag har hört om små reper men detta?????
Stå på dig.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kneippbaden är en mycket bra firma att ha att göra med. Har personlig erfarenhet av detta då de bland annat köpte tillbaka en begagnad bil som min bror köpte av dem. Han ägde den i 6 månader och de köpte tillbaka den utan att dra av någonting för körda mil. Dessutom fick han helt gratis lånebil under tiden.

Tvekar inte att Kneippbaden kommer att ersätta er om ni på ett trovärdigt sätt kan visa att den bucklan uppstått under tiden som bilen varit där.

Angående M5an så ägdes den av Kneippbaden eftersom den rent formellt var en demobil. Den viktes dock direkt till en mycket trogen kund som så att säga fick "låna" demobilen direkt utan att den gick till någon annan kund. Sedan skulle han köpt den vilket dock inte hände. (Nu var han dock osmart nog att låna ut den till sin son). Detta har absolut INGENTING med det här fallet att göra för övrigt.

//Lövet
det står i deras policy att dom inte ansvarar för bilen under servicen?????

firman har ansvar för bilen från de att dom får dina nycklar
tills dess du startar bilen och kör därifrån, har jag alltid lärt mej
så har de alltid varit där jag jobbar iaf,
har alldrig hört att man kan avsäga sej
ansvaret för bilen så där ?

kunder kan ju backa på varandra i bland men dom där bucklorna kommer
inte från en annan bil.

andreas_lofgren

Om vi kan bevisa det på ett trovärdigt sätt? Tre utav personalen på servicen sa att bucklan inte fanns där innan servicen då dom gick runt och inspektera bilen, men dom vet inte hur bucklan uppstod, och vd'n kontrar med att dom inte ansvarar för bilen under servicen. Om bucklan uppstod efter att bilen har körts ut från servicen till parkering och att någon kund har råkat köra på den så kunde dom hjälpa oss att göra en polisanmälan. Behövs det mer bevis än att tre stycken som arbetar där säger att bucklan inte fanns där när dom körde in bilen på inspectionen?
Tråkigt för Kneippbaden som enligt min uppfattning också har ett gott rykte att för en sådan här grej vara villiga att spoilera detta.

Nu framstår ju mekanikerna som oärliga och Kneippbadens som oseriösa.

1. Det såg ut att bara vara luckan och tur är det - för luckor går att byta!
2. Det borde gå rätt fort att byta luckan
3. Detta är en väldigt vanlig reservdel som BMW byter med anledning av rostskyddsgarantier. Borde kunna gå att få fram utan problem
4. Mekanikerna borde kunna göra detta rätt så fort eftersom de förmodligen gör det då och då

Ge dig inte! Inte kul att pröjsa 8k och få en stor buckla på köpet!

"Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si"
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Frågan är bara när bucklan har uppkommit. Skedde den för att någon mekaniker krockade bilen eller liknande eller skedde det när bilen stod utanför och väntade på service? Nu råkar jag känna till Kneippbaden så pass bra att jag vet hur deras parkering ser ut och om det var på den icke inhängnade delen som bilen stod så är jag rädd att du kommer att få ta det på din egen försäkring. Hur skulle verkstaden kunna vara ansvarig för något som inte ligger inom deras område? Stod bilen på den inhängnade delen eller i verkstaden när olyckan skedde så blir det sannolikt en annan sak. Prata med ditt försäkringsbolag om inte Kneippbaden går med på att betala.

//Lövet
Tyvärr är det så att man måste fotodokumentera bilens skick innan man lämnar in den, gärna utanför verkstaden. Jag brukar ta med mig verkstadschefen ut för att gå igenom bilens skick så inga konstigheter uppstår. Detta är tyvärr dagens bistra samhälle då noll o ingen yrkesstolthet kvarstår och ord står mot ord som i fallet ovan.

Att de inte ansvarar för bilen under service låter som en ren lögn. Bilen i fråga kan alltså hämtas med skuren motor och de går fria?

Länk
Transocean
Fy fan Wendtan, tänkte på precis samma sak, det är väl bäst att gå omkring med dagens Expressen i ena handen och en videokamera i den andra, och filma både tidningen och bilen samtidigt...titta nu lämnar jag bilen till service, inga skador på bilen änsålänge...

Man ska fan inte lita på verkstan! Bara att lämna en skadeanmälan till FB och skylla på verkstaden, det var ju inga normala krockskador.
Kontakta lokala konsumentvägledaren för rådgivning, om bilfirman inte tänker om.

Länk
hoppas verkligen att detta löser sig. Så här skall det ju inte funka Vd skall ju vara mån om sina kunder och lösa det på ett så smidigt sätt som möjligt. Inte gå och tjafsa för en så stor firma är det ju inga stora pengar.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hoya,

hemskt trist med bilen. Jag säger som övriga: det här är inte acceptabelt, klart att din kompis ska ha kompensation för detta. Mycket märkligt uttalande av VD att de inte ansvarar för bilen när den är på service!

Jag har som flera andra goda erfarenheter av Kneippbadens Bil, både försäljning och service under min tid som BMW-ägare. Den här historien verkar mycket märklig.

Hoppas att allt löser sig!

Jaguaren påställd. Det är vår!
andreas_lofgren

Vi stod utanför när bilen kördes in i verkstaden och det fanns inga bucklor på bilen det intygade tre utav arbetarna själva. Och sedan din teori med parkeringen, bilen skulle ha parkerats bakom Kneippbaden där dom kör in den på Service, men killen som arbetade med bilen sa att alla platser där var upptagna så då ställde han den på den vanliga parkeringen. Så det du säger är att ifall deras kundparkering också hade varit full så hade han kunnat ställa bilen på vägen så att den blir överkörd av en lastbil och sedan har Kneippbaden inget som helst ansvar med tanke på att dom ställde bilen på en allmän plats? Det är fortfarande dom som har nycklarna till bilen och ska väl se till också att man inte får tillbaka bilen skadad? Det här är inte första gången som mina bekanta har haft problem med Kneippbaden vad det gäller service/nybilsgaranti.

Nu till huvudpunkten, vi förde en dialog med dom igår, till slut ringde vd'n upp och frågade ifall vi skickat iväg våran anmälan på Kneippbaden, vi sa att vi inte hade gjort det och han svarar '' Skicka inte iväg den, vi fixar en ny lucka till er, vi står för allt ''. Tack för det, men Kneippbaden? Nja servar nog min bil på ett annat ställe i framtiden. Som jag skrev innan, det är inte första gången idioterna på Service/kundmottagningen gör bort sig.
Hoya:

Vad skönt att det löste sig för din kompis M3 Cab för det var väl em M3E46 Cab av senare årgång?
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej Hoya: Skönt att det löser sig. Jag var övertygad om att VD skulle ta tag i det eftersom jag vet att det är en bra kille.

Angående parkeringsfrågan så är jag fortfarande inte övertygad om att en verkstad har ansvar för en bil om den står på allmän parkering. Bara ett exempel: Om jag lånar ut min bil till min flickvän eller någon annan (dvs "hon har nycklarna") så är det fortfarande min bilförsäkring som gäller om det händer något.

//Lövet
andreas_lofgren:

Men inte är det väl du som betalar självrisken utan den som du lånar bilen till?
Gemini__
Skönt att det löste sig, synd bara att de inte tog ansvar för skadan på en gång. Nu har deras anseende fått sig en skada ist så att säga.

//Thomas
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"andreas_lofgren:

Men inte är det väl du som betalar självrisken utan den som du lånar bilen till? "

Den som är betalningsskyldig är ingen annan än jag i lagens mening. Sen om jag kräver den av någon annan är en helt annan historia. Jag har ingen laglig regressrätt av en person som jag lånar ut min bil till.

//Lövet
Skönt att det löste sig! Bara hoppas att din kompis inte får vänta allt för länge på den nya luckan.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.