|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare sitter och funderar på ny bil och är sedan länge bmw frälst och var otroligt nöjd med min 528 e39 jag ägde Tyvärr blev den såld till förmån för köp av 330 (trodde jag) men ett lägenhets köp kom imellan och jag blev fast med en 96as s40, snacka om nerköp MEN nu har jag börjat leta efter en riktigt bil, men frågan är om det blir bmw Jag är ruggigt suget på en e46 enligt mig är det en av det absolut snyggaste bilarna (för rimliga pengar) Men man kan ju hålla sig för skratt när man kollar försäkringar min 528 betalade jag 12000/år för med helförsäkring vilket är ett rån enligt mig men det var det billigaste jag hittade När jag kollade nu så kostade en volvo s80 t6 med ca 280hk lika mycket att försäkra som en 323 med ungefär hälften så många hk, var ligger logiken kan man undra men bolagen går väl på statestik och det får man betala dyrt för Så med tanke på det så vet jag inte riktigt om det blir en Bmw, jag vill ha mycket att köra med och en 323 är väl inte vad man kan kalla mycket att köra med men samtidgt vill jag ha en snygg bil Så nu innan jag skrivit en halv roman tänkte jag fråga vad ni kan rekomendera för bilar som passar in på dessa krav Nyare än 98 Snygg Inte allt för liten (har barn) Minst 190hk (gärna mer) Mellan 50-100.000 Kom gärna med så mycket tips ni bara kan alla svar uppskattas | |
|
Jag skulle nog köpa en e46 i alla fall, eller e39 fast en sån har du ju redan haft. Visst försäkringen är dyrare men för övrigt är nog inte kostnaderna högre än för vilken svensonbil som helst. Är man modig och har en ekonomisk buffert kan man ju kanske som jag nöja sig med halvförsäkring. Visst ger en chippad saab eller volvoturbo mer hk för pengarna men det är ju inte riktigt samma grej. |
|
|
Varför inte en Jaguar X-type? till exempel: Länk Eller en XJ? Bra kvalitet och relativt billig försäkring |
|
|
Varför inte testa en Alfa 166? Kostar inga pengar att köpa och har 230(+) hk när man tar en 6:a. Testa den... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Man kan ju fråga vilken bil som ger mest vridmoment för pengarna också Köpte en MB A-klass A200 CDI nyligen, 2007:a som ger 140 HK och 300 Nm !! Med ett billigt chip ger den 350 Nm som är samma som V70 T5 Och den väger betydligt mindre Drar bara 0.57 dessutom. Inte helt fel för plånboken. Kostar inte mycket i försäkring heller. |
|
|
BMW 750iA E38 med bra utrustning och skick, riktig underskattad och wunderbar! Mvh Asken |
|
|
323 och S80 är ju två rätt skilda bilar.... Att tänka igenom vad man vill ha är inte så dumt. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
En lagom inkörd S60 2,5T eller tidig T5+en chipspåse? Snygg kaross, rimliga försäkringspremier, mos i maskinen, vettiga priser. /L |
|
|
Som någon sa... Specificera dina önskemål tydligare.. T.ex: Bakhjulsdrift,framhjulsdrift,fyrhjulsdrift? :) Kamrem eller riktig ;) kedjedrift? Turbo,eller sugmotor? Storlek på kaross? Men visst,du skrev ju att en E46:a är du bl.a. sugen på,visserligen ingen stor vagn men nog ryms väl ett par barn i lämplig ålder i den...Så>>>varför inte en fräsch 328i,borde väl finnas någon inom ditt prisspann.. Den kanske inte känns "lika homogent byggd och tystgående" som en E39,men i gengäld så är den piggare och en roligare körupplevelse. Ok...bagage kan du ju känna dig "blåst på",men det finns ju takbox+dragkrok att tillgå :) Mvh Janne. |
|
|
328i tänkte jag också rekommendera först, men den faller väl under "försäkringsgiljotinen"? Dom är ju hiskligt dyra att försäkra med tanke på de moderata 193 hästarna maskinen ståtar med... /L |
|
|
Tjena Jo jag vet att bilarna inte är så lite igentligen så skulle jag behöva en bil i s60/s80 storlek enda bilen jag kan tänka mig som är mindre är just en e46 pga dom är otroligt snygga men som sagt inte så otroligt mycket att köra med och en dyr försäkring Jag kan väl specificera kraven lite mer Helst bakhjulsdrift men inget direkt krav men det vore trevligt Kedja hade också vare trevligt men heller inte ett absolut måste Mja..blev väl kanske inte så mycket specificerande där jag är rätt öppen för det mesta Man vill ju smala av sökspannet alldelens för mycket när man letar bil Säger man bakhjulsdrift kedja som jag skulle vilja ha så åker alla volvo bilar bort direkt bara där Igentligen tycker jag inte volvo är speciellt snygg bil men det är mycket hk för pengarna och chippar man så är det plötsligt VÄLDIGT mycket hk för pengarna Så ös på med mer tips allt uppskattas |
|
| Absolut en Jaguar XJR, uppfyller alla krav + diffbroms (?) dessutom! | |
| Hur är det med driftkostnaderna på en sådan bil om man gämför med tex en 528 -96 som jag ägt | |
| Tänkte på en Jaguar x-type | |
| XJR av modell X300 (95-97) har mycket riktigt diffbroms. Kedja på motorn. Kostar 70-100tkr. Driftskostnaderna är väl ganska låga, sexan är väldigt servicevänlig och för att citera Classic car "the XJR is very well built, they just dont seem to wear out". Stor fördel är försäkringen som är låg, men det äts väl kanske upp av att den är ganska törstig. Den är grymt rolig att köra, klart mest körglädje i klassen. Du kan när som helst fälla ned och ge mer gas, precis när som helst. Fick också fem stjärnor för vägegenskaperna när Teknikens värld körde den runt ringen 1995. Nackdelen får väl då bli att den faktiskt är väldigt brutal, svårt att mysköra. Chassit förmedlar stötar, däcken är låga och breda, kompressor viner när man laddar på osv... | |
|
Vet inte....men det känns inte riktigt som att "Damien SWE" är ute efter en Jagga...men så blir det också dylika förslag utan lite mer specificering av vagn ;) Men absolut en fin entusiastbil...nästan det brutalaste och snyggaste man kan handla för överkomlig summa(dvs årsmodellerna 95-97).. Vissa har haft problem med glapp i gasspjället(vilket tarvat utbyte för x-antal tusenlappar) har jag läst någonstans,främst på kompressorvarianten dvs XJR:en i fråga.. Vet inte hur vanligt dock. Kompressorn i sig har också varit föremål för utbyte i vissa vagnar..Ingen billig operation. Bakaxelvinande har förekommit också...kostar "tiotusenlappar" att få den utbytt hos Jaguar.. Mvh Janne. |
|
|
Jaha,fel igen...så här blir det när man inte läser f.d. inlägg seriöst och med glasögonen på sniskan :/ Ok...Jaguar X-type då..driftkostnaderna är iofs svåra att speca här antar jag(eller ingen som vill kanske ;)) Men JAG TROR att det inte blir alltför mycket dyrare än en E39 i ren servicekostnad...men delar och rep. är troligen dyrare.. Ring till en Jaguar återförsäljare...blir antagligen bäst. Mvh Janne. |
|
|
Bakaxeln är i princip inte ett problem på X300, visst har det förekommit men det är nog ändå att betrakta som ett "icke-problem", på föregångaren XJ40 var det betydligt vanligare. I och för sig har en bekant fått byta bakaxel på sin X300 men den hade gått måååånga vanvårdade mil, strax under 40´ om jag inte minns fel, så går det väl när man köper bil osedd via ebay, bytet kostade inte så farligt. Begagnad bra axel från England 5000kr och byte hos någon oljeråtta ungefär samma summa, landade strax under 10.000kr. Kompressorras kan säkert hända men jag har aldrig hört talas om det, och jag har säkert 10 bekanta från Jaguarklubben som kör eller har kört X300 XJR. Häng-gas och framförallt hög tomgång har några haft problem med men det finns olika metoder för att kurera detta, utan några större kostnader. Men ibland kan det säkert bli byte, men vanligt är det ju inte. Liten service 3500kr/4500kr var 1600mil, stor service vid 9600mil 7000-7500kr. Överlag en väldigt servicevänlig bil av den gamla skolan men smörjnipplar etc. Ingen Volvo 142 kanske, men överlag ganska lättmeckat om man jämför med liknande bilar. Fördelar är pålitligheten, designen och kostnaderna i förhållande till vad man får. Ring och kolla försäkring hos Volvia, man blir förvånad! Men visst, det är inte världens bästa bil, baksätet är ganska trångt och R-modellen är som sagt stenhård att köra, spårar mycket. Kvalitetsintrycket är blandat, den är som sagt ganska törstig, inte speciellt mycket high-tech, navi fanns inte X300-åren. |
|
|
Jabbal: Ok...bra info där. Tack för den. Du arbetar med Jaguarvagnar på något sätt märker jag.. Blir nästan själv sugen på en XJR av gamla "raka sexan skolan" och vill jag minnas 326hk(x300)...mysig och samtidigt brutal,men kanske overkill att rulla året om med...men jag blir nästan sugen på det med ;) Fattas som vanligt "en o annan krona+övertalning modell rejäl" för att göra slag i saken :( Mvh Janne. |
|
|
Många håller faktiskt X300 XJR som bästa Jaguaren någonsin, och den är faktiskt riktigt bra också. I och för sig inget fel på XJR med v8 heller för den delen, men dels ligger den ju högre prismässigt (nyare) och dels är den mer tekniskt komplicerad. Dock mördarprestanda, XJR X300 är riktigt snabb, efterföljaren med v8 är helt vanvettig. Jag gillar X300 för att den är mer brutal, samt att den finns med manuell låda. 512nm i vrid! Mer än exempelvis 750 E38. Men som sagt, det är inte världens bästa bil rent IQ-mässigt. Driftskostnader och pålitlighet är inga problem men lastutrymme, kvalitetskänsla, komfort etc är inte 100% om man jämför med många av konkurenterna. Men det är väl kanske inte för komforten och lastutrymmet man köper en XJR. Egentligen är modellen X300 komfortabel men just breda däck/hårt chassi osv har ju sina begränsningar. |
|
| Har ni några mer förslag? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.