AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.221

Varför har radion, cd-växlaren och navigatorn slutat fungera?

Sida 1 av 2
fu
7
fubar
E39 540iA
Min cd-växlare gav upp först, sen radion och nu även navigatorn. Alla slutade fungera med jämna mellanrum. Testade även kassettbandespelaren och den oxå, död.

Bilen, en 99ans 540ia (E39) började oxå dra ut batteriet vilket jag var tvungen att ladda upp med jämna mellanrum, men nu verkar det problemet komma med längre intervaller. Vilket stämmer bra in på hur den trasiga saken har betett sig och nu slutligen dött nästan helt.

Klart är att nånting har pajat och behöver bytas ut, men vad?

Och vad kostar den saken, nån kanske har en billig begagnad, men fungerande till salu?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Borde vara nåt av komfortstyrdonen som gett upp...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
fu
7
fubar
E39 540iA
Var sitter dom och hur kan jag ta reda på vilket av dom som är paj?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sitter inte dom bakom cd-vxl i vänster hjulhus bak? Det sitter ju ett styrdon även under förarstolen (iallafall på min X5 jag hade förut)...Styrdonen är en lekmans gissning - jag är varken elektriker eller mekaniker...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Radiomodulen är en känd källa för de bilar som får problem med ljud samt batteri.

Om du har en sedan så sitter radiomodulen direkt bakom vänster bakljus bakifrån sett.
Har du en touring så sitter radiomodulen mer skyddad under bagagerumsgolvet till vänster.

Om du har sedan samt bytt bakljus till facelift så är det ofta det blir vattenläckage vid bakljusen och radio, navigator samt förstärkare är de första sakerna som drabbas av fukten.

Har du vägarna förbi stockholmstrakten så kan vi testa med några moduler jag har liggande. Så vet du iallafall vad som är fel på.

/Andy

fu
7
fubar
E39 540iA
Jag har inte bytt lysen, men jag är heller inte så inne på det här med facelifts och styling och grejjer, så jag vet inte om nån annan har bytt före mig. Jag har kollat lite där cd-växlaren sitter, men det är en hel bibba lådor där, vad som är vad kan jag nog inte ens gissa mig fram till.

Du har några moduler liggande, då kan dom väl inte vara så fasligt dyra i alla fall då eller har du en verkstad och butik?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Ser ljusen ut såhär är de troligen inte bytta:
Länk

Ser de ut såhär är de med all säkerhet bytta:
Länk

Men det viktiga är att kolla om du har fukt vid ljusen eller i reservhjulsbaljan.

Begagnat får man ofta betala ca 1500-2500 för en bra radiomodul.
1500-3500 för en DSP förstärkare. 1000-2000 för en navigator.
Allt beroende på tillfälle, skick och modeller. Det finns säkert både billigare (endel med tvivelaktigt ursprung eller helt enkelt bara ett fantastiskt tillfälle..) och dyrare (beroende på modeller och i vissa fall nyare grejer) men ungefär såhär ligger priserna för delar till en 1999 års modell.

Jag har ingen butik eller säljer egentligen grejer, men håller bara på med det som en entusiast. Men kom förbi så kan du få reda på vad som är sönder och sen kan du jaga efter rätt prylar på ebay.
fu
7
fubar
E39 540iA
Det är den där original-modellen på baklyktan, dvs ingen facelift.

Jag var ut å kollade lite snabbt och det verkade inte finnas nån fukt nånstans, även om det är bra fuktigt ute. Kollade dock inte revershjulsbaljan, men jag tror inte det finns fukt där heller. Men kollar närmare in på det imorrn när det är ljust ute.

Jag tror ni alla vet redan hur det ser ut, men jag numrerade lådorna där.
Länk

2 och 5 är ju självklara. Sen kan jag bara gissa vad resten är. Men det låter ju helt otroligt att allt skulle ha brakat ihop på en gång. (det där glegget på navin syns bättre på bild än i verkligheten, men jag ska torka av det oxå imorrn. Såg ju inte hur slabbig den var förran nu när jag såg bilden)

CD-växlaren krånglade rejält, den ville inte spela vissa låtar, och dom här låtarna var helt "random", det var inte så att den läste sämre i början på en skiva än i slutet på en, utan den ville bara inte spela vissa låtar, och då hade den oxå svårt att byta låt till nån annan. Tog alltid en bra stund innan den gjorde det.

Radion fungerade som den skulle dock, och jag var nöjd med det.

Men jag hörde ibland när jag stängde av bilen, att ljudet försvann ungefär som när man får slut på batteri i hörlurar eller nåt. Det var inte ett "klick" och så var ljudet borta utan den "dog" sakta inom en sekund eller två. Så jag provade att slå på cd precis innan jag stängde av bilen. Och här inbillade jag mig att mitt batteri räckte längre än vad den skulle göra om jag inte gjorde så. För ibland dög batteriet i en månad, och ibland bara en vecka, så om mitt trixande hjälpte vet jag inte, men som sagt, jag inbillade mig att det fungerade iaf.

Efter ett par veckor av den här modellen, så slutade den byta till cd helt, bara radio som fungerade och då fick jag leva med den "döende" radiosignalen och så nån vecka senare dog även radion. Och ett par dagar efter radions död så testade jag navigatorn och den fungerade bra, i nån minut, sen parkerade den mig nånstans utanför vägen. Jag kan ju slå in rutter och grejjer, men den tror att jag är nånstans i en skog, kompassen fungerar dock och ändrar sig när bilen ändrar riktning.

Och till sist, jag rota i källaren och hittade ett kasettband, men den ville inte spela heller. Bandet åkte in och så, och kom ut utan problem, men jag tror inte den försökte ens spela den, lät inte så iaf.

Kan det fortfarande vara radiomodulen eller är det nån annan av lådorna där bak?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
1: Telefonmodulen
2: Navigator (MK2)
3: dsp steget
4: Video/Tv modul
5: Cdväxlare
6: Radiomodul.

Nej, det ser ju föredömligt rent och snyggt ut.

Om radiomodulen "blir knäpp" kan det resultera i att den stör ut övrig utrustning med, men efter att både sett bilder samt hört mer om felsymptom så skulle jag tippa på radiomodul eller navigator. Den generation av DSP som du har har jag bara sett en enda trasig utom vid vatten läckage / fukt och det ser du inte ut att ha.

Du skulle kunna koppla ur navigatorn för att se om radiomodulen fungerar som den ska då(då tar nämligen videomodulen över och genererar bild istället för navigatorn).

/Andy
fu
7
fubar
E39 540iA
Jag ska försöka koppla ur grejjerna och se vad som felar. Lite följdfrågor hoppas jag inte är till för mycket besvär.

1) Är det bara att rycka ur lite kablar eller?
2) Kan bilen vara igång, eller måste jag stänga av?
3) Batteriet behöver jag väl inte koppla ur för att testa det här?
4) Den blåa kontakten mellan tv/video-modulen och cd-växlaren går till ännu en låda, en liten sån, den kanske hör till cd-växlaren?

5) Varje gång jag öppnar bagageluckan, så går navigatorn igång, även om jag inte ens låst upp bilen men bara bakluckan. Och om jag grötar en lite längre stund där så stänger den av sig efter en stunds snurrande, är detta normalt?

och till sist

6) Finns det nåt speciellt jag måste tänka på innan jag börjar slita loss kablar?

Sen måste jag även tacka dig för din tid och dina råd/tips, jag är ju helt "lost" i det här träsket, och har inte riktigt kontakterna eller pengarna eller tiden att lägga ner på att få saker å ting fixade hos nåt proffs. Tusen tack.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
1. Mycket troligt så behöver du bara behöva rycka ut de 2 större kontakterna ur navigatorn. Om du inte får någon bild alls efter det så måste du stoppa in den blåa kontakten i tvmodulen istället för den som redan sitter där.

2. Du bör definitivt stänga av bilen samt ta ur skivan ur navigatorn innan du rycker kablarna. (Vänta sen även till navigatorn har slocknat innan du rycker ut den)

3. Jag kopplar aldrig ur batteriet när jag hanterar delarna, men enligt alla föreskrifter jag läst så rekommenderas det att man kopplar ur batteriet.

4. Av placeringen samt kontaktens färg att dömma så borde detta vara en SES (röststyrningsmodul), men denna borde ej gå till navigator/tvmodul utan snarare till telefonmodulen.

5. Såfort man öppnar dörr eller bagagelucka så startar navigatorn för att vara beredd på att återuppta driften, detta för att korta ned uppstartstiden när man väl sätter sig i bilen samt vrider på tändnyckeln.

6. Var försiktig och använd sunt förnuft. Vänd inte uppochner på navigatorläsaren, MK2 enheterna har en viss tendens att upphängningen av cd mekanismen låser sig då).

Inga problem, jag var själv engång i samma träsk och fick en offert av BMW på ca 30.000:- för utbyte av navutrustningen (vilket de såg som enda alternativ........) Men men, det fanns betydligt bättre och enklare lösningar.
Nu tycker jag mest att det är roligt & utmanande att bevisa att de har fel i liknande frågor.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Beolink!!

Du verkar vara haj med dessa saker till bmw, så nu ska jag passa på att fråga!! Jag har en e39 touring-01 som inte hade cd-växlare orginal, bata kassetspelare!! Så nu har jag köpt en växlare, köpt en kabel mellan radiomodulen och växlaren och installerat allt...strömkabeln fanns redan!!
Jag satte in cd-skivor i femman och sexans fack och det kom även upp på displayen att det finns skivor där, och jag kan växla mellan låtarna på skivorna, men det börjar inte spelas nått....har inte vänt skivorna fel och provat koppla ur och in igen, men med samma resultat....har du möjligtvis en aning om vad det kan vara??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej Yelow,

Har du möjligtvis DSP förstärkare?
När du säger att det inte spelas något så menar du att du hör inget, men den verkar spela upp det mao.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Det vet jag inte om jag har....vart sitter den i sånna fall, och hur gör jag för att höra ljudet från cd-spelaren!!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du har dsp så har du antingen menyalternativet "DSP" i navigatorns huvudmeny eller så står det DSP på audioknappen på din MID display (ifall du ej har navigator). (Detta ljudpaket har alltid en extra bashögtalare / subwoofer)
cdväxlare och DSP kombinationen kräver att en koaxialkabel dras mellan cdväxlare och förstärkare eftersom ljudet i dessa fall överförs digitalt (ända fram till 2002 års modell av E39).
DSP förstärkaren sitter innanför tvmodulen (om du har navigator) samt innanför cdväxlaren svart stor sak med kylflänsar utmed sidorna.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Ja just...det ska tilläggas att radion funkar som vanligt...där hör jag!!
Ye
86
Yelow
545-04
Jo, jag har navigator....sitter tv-modulen i touring-modeller också i bagaget under all plast i mitten??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Visst ja, touring... då sitter den ej nära tvmodulen, utan då sitter den under navigatorläsaren samt innanför cdväxlaren.

TV modulen däremot sitter under den inre bagagerumsgolvsluckan.

/Andy
Ye
86
Yelow
545-04
Ska också tillägga att jag inte har nån förstärkare vid cd-växlaren och cd-läsaren för navigatorn vid vänster bakskärm, men satt förstärkaren vid tv-modulen om man hade navigator??
Ye
86
Yelow
545-04
Fast...tja.....det är väl bäst att jag tar en kik till imorrn!!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Nej, förstärkaren sitter alltid bakom cdväxlaren oavsett touring eller sedan, men däremot sitter tvmodulen inte på samma plats när man har touring...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.