AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.332

M3 e46 smg II skrapljud

Sida 1 av 2
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hej

Som sagt verkar inte vara många som haft problem med smg2 lådorna...
Men idag när jag körde så uppkom det ett metalliskt-skrap ljud när jag växlar från 2an till 3an, endast vid växling från 2an till 3an. Ljudet uppkommer bara när man varvar mer än 4000rpm och det spelar ingen roll om man har automat eller S1-S6.

Hur som helst så ringde jag vesta och berättade om problemet och dom bad mig lämna in bilen på verkstad för översyn och få en offert.
Ringde bmw i segeltorp och fick en tid på torsdag nästa vecka.

Nån som varit med eller hört om nåt liknande?

Kan tillägga att bilen är svensksåld 02a med 1800mil.

Mvh Jimmy
Med tanke på milen så lär den ju inte servats enligt serviceindikatorn. Kanske att växellådsoljan inte är bytt....... och har blivit gammal. Bara en tanke.....

M.V.H
Dennis
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Mycket möjligt det där med oljan. Bilen har ju stått en del (hos gamla ägaren). Och vad jag vet så har inte växellådsolja bytt.
Hur ofta ska det bytas och kan den bli "gammal" ?

Mvh Jimmy
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej..Nja den byts i regel vid insp 2...däremot läste jag i automobils köpguide att skulle man av nån anledning ha för lite olja i, så kan det bli så att lådan inte orkar skjuta i växlarna korrekt....fast det borde isåfall märkas på fler växlar tycker man...hoppas det inte är nåt allvarligt iallafall...känns som att den lådan är rätt...dyr o laga...
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Jimpppa: en fråga, hur upplever du din växelåda vid motorbroms. Är tunga "dunk" eller mjukare övergång till lägre växel ?
Off topic.
Är det kanske Blagges gamla M3:a du har köpt. LSB?
Det låter som det. Riktgit fin är den. Bra köp!

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
PappaPatrick: har inte hunnit testa så mycket och vill inte göra det så att problemet blir värre. Men nåt fel är det ju med uppväxlingen från 2an till 3an. Vi får se vad bmw säger. Hoppas bara att vesta godkänner en eventuell reparation.

Maxey: Ja det är blagges gamla, känns ju inte som kanon köp nu direkt! Men bilen är jäkligt fin... men typiskt att man råkar ut för sånt här.

Verkar som om pedantskötta m3or håller sämre än bankörda ;)

Mvh Jimmy
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jimpppa: Ingår inte Motor-/Drivlina-garanti hos Vesta?

// M.V.H. Daniel
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Spajjs: Upp till 8000mil och 8år har jag för mig, ej import dock

Mvh Jimmy
Jag tror personligen att Smg II-lådorna kommer få mer problem i framtiden än de manuella M3 E46, klar det blir probs när det handlar om hydralik, automatisk koppling och el-boxar som inte finns i manuell, bara kolla på vanliga svensson-bilar eller taxibilar, det som strular i drivlinan är ofta växellådan på automat. (säger
dock inte att Smg är automat).

/Micke

Länk
Vill dock inte säga att manuell är bättre utan ni som ska köpa M3 E46, testa båda före, tror många blir automatiskt intresserade av Smg II här på forumet, ni som bor i närheten av mig kan komma in och provköra en underbar manuell M3 E46, och det finns säkert en och annan Smg II M3 E46 att jämföra med i närheten så ser ni vilken fastnar för.

/Micke

Länk
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Jag håller med, som man försökt säga tidigare är det ingen självklarhet att smg är bättre/roligare i en M3:a. MEN på forumet hör man nästan bara smg och att det är det man SKA ha.
Har själv ägt manuell M3 och körde senast i veckan M3 smg och jag är inte övertygad om att det SKA vara smg, återigen är ju smaken olika som tur är..
Sp
3.093
Spajjjs
Visst låter det ofta som att SMG ær bæst. Jag ju sæga att efter vad jag læst och så hær och på olika test så verkar ju SMG II som ett krav. Men jag kommer sjælvklart att testa SMG II innan jag køper M3a. Har kørt en manuell E46 M3 , men aldrig SMG-lådan. Ska bli spænnande och se om den lever upp till mina førvæntningar :)

// M.V.H. Daniel
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Jimpppa

Noget nyt? Löste det sig? Hoppas at det ikke blev for dyrt och endast var en liten grej..
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Bilen har stått hos bmw i segeltorp i en vecka nu.
En uppdatering gjordes på smgII lådan. Men det ledde till en massa elfel, som gav fel värden osv i datan. Förstod inte riktigt vad dom menade.
I måndags var jag där och då hade dom beställt en ny växellåda från tyskland som skulle ta ca 3-4 dagar att få in. Så jag lär få bilen nästa vecka om jag har tur!

Vill förövrigt säga att vesta fungerat smärtfritt och snabbt! (om det nu inte bli något strul i efterhand)

Mvh Jimmy
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Vadå?? Var växellådan sönder så att dom var tvungna att beställa hem en ny? Borde ju inte vara så på så få mil. Hoppas dock att allt löser sig och att du får en trevlig sommar med nya bilen.

Hälsningar
Fabio
Sp
3.093
Spajjjs
Jimpppa:

hade inte den bilen bara gått typ 1500 mil och aldrig på bana?

// M.V.H. Daniel
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Någonting i växellådan var sönder... Så dom beställde en helt ny från tyskland. Får väl mer information när jag hämtar ut bilen eventuellt nästa vecka.

Spajjs: stämmer

Mvh Jimmy
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Spajjjs: Då kan man ju tolka det som att en M3:a bör köras hårt och gärna på bana så håller dom bättre;)

Trevlig helg
Fabio
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi Dr Per på Bil&Motorteknik i Huddinge Länk och boka en tid för oljebyte samt ev uppgradering av programvaran till växellåda samt ev motor. Han har samma utre som BMW har för diagnos.
Mvh
Asken
Sp
3.093
Spajjjs
M3_Fabio: hehe :)

Jimpppa: Hoppas det fixar sig med bilen :)

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.