AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.205

Service kostnad

Sida 2 av 2
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
jag återkommer med prisuppgift. vad händer i mantorp?

Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Inspektion 1 kostar hos BMW Automax Kalmar 2612:-, arbetskostnad 1188:- och 1424:- för material, olja SLX och oljefilter.
Byte av bromsvätska kostar 585:- inkl material.
Servicen gjordes i september förra året.

/Anderz3
Bilen:
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Mugge: Tycker du drar ner diskussionen till sandlådenivå genom att likställa alla icke auktoriserade BMW-verkstäder som oseriösa. Verkligheten ser inte alla gånger ut som en del vill få den att framstå på internet.

Mvh Henrik
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Gegga: Det är årets första bmw träff men bankörning, utställning osv. Sedan är det tänkt att passa på och träffa lite fler Z-ägare för att se hur en nationell Z-träff senare i år kan bli av.

Anderz3: Tycker materialkosnaden är lite dyr därmed påstår jag inte att det stämmer, men man tycker att BMW borde ha bättre inköpspriser på materialet än en privatperson som åker till micro och köper samma grejer.

Sedan så tycker inte jag att det är någon garanti att en auk, BMW-verkstad gör ett bättre jobb än någon verkstad, tror vi är lite förblindade.

Mvh/Rolle
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
BMW tar 189:- l för oljan, Castrol SLX 0w30.

Har sett annnonser på blocket för 120:-/l ?

Nån som vet ändå bättre pris ?

/Anderz3
Bilen:
Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Bmw i Borås tar 240 kr litern för slx 0-30 .varför skall man gynna dom när de tar okerpriser.
Köpte min olja på blocket .genom tips på autopower. för 125 kr litern.
Jag är ledig den helgen ,i maj .så de lutar nog åt mantorp. Hoppas att vi då kan bli ett gäng som åker ihop.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Soda: då får du nog ta och läsa igenom mitt inlägg en gång till. Jag har aldrig sagt att en aukt BMW gör ett bättre jobb än en icke aukt. Är personligen övertygad om att pedantiska ägare gör ett bättre och mer noggrant jobb när de servar sina bilar själva, i alla fall de som har sakkunskapen.

En verkstad bryr sig aldrig om din bil på samma sätt som du själv gör, vare sig det är en aukt firma eller inte. Men det är helt irrelevant i sammanhanget. Det som är väsentligt är att marknaden ser ut på det vis att en bil som antingen är ny eller dyr i praktiken blir väldigt svårsåld om den saknar rätt stämplar. Det påverkar värdet så pass negativt att mellanskillnaden i pris på service blir en nominell summa i sammanhanget. Det ger dessutom en bild av säljaren som en person som drar sig för att kosta på sin bil, vilket inte heller är speciellt förtroendegivande. Inte heller är det några små summor de drar av vid ett ev inbyte om bilen varit "felaktigt" servad.

__
Min bil:
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har haft många bilar som inte varit servade via märkesverkstad och det är aldrig någon som sagt något om detta. Min nuvarnde touring har inte heller den fått alla servicar via BMW, de sa inget om detta när jag var inne hos BMW nyligen och diskuterade ett inbyte. Detta gäller kanske de mest exotiska bilarna men knappast något så vanligt som en Z4.

Mvh Henrik
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Soda
inlägget som Mugge gjorde var väl så jag också tänkte med mina tidigare inlägg, det är just då som "återbäringen" kommer av att det blir mer lättsålt till det pris man önskar, men du "soda" har ju goda erfarenheter då du disk. bilbyte hos en handlare och med icke BMW-stämplar men hur resonerar du själv om du skulle köpa en bil privat? ger dig inte de "rätta" stämplarna en viss trygghet i köpet? jag vill inte framhålla att det är bättre men det ger åtminstone en viss trygghet så långt det är möjligt att få en hyggligt bra bil, jag har hållit på med bilar både som jobb och hobby i många många år men min Z3 var den första BMW jag ägt, så där ställde jag kravet på "rätt" stämplar inför köpet trots att jag aldrig servar min bruksbil hos någon verkstad annat än under första åren med dess garanti, tycker du då att jag var för försiktig inför mitt köp?när den dagen kommer så har jag fortsatt med stämplarna för att i tro om nästa köpare också uppskattar och vill betala för det, det här är min egen filosofi hör gärna av er och berätta hur ni ser på den här frågeställningen
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Visst känns det bra med BMW-stämplarna och jag tittar själv efter dem och upplever att dem är mer värda, utan att ha bakomliggande fakta egentligen. För kollar man rent krast på det och på en inspektion 1 så görs inget extraordinärt som en icke auk. mekaniker inte kan göra minst lika bra.

Egentligen så pratar vi om kvaliten på det arbete som utförs och den service som tillhandahålls men jag tror att dem av oss som inte är riktigt väl insatta har svårt att avgöra kvalitetsskillnaden om det nu finns någon mellan en auk. verkstad och en annan. Betalar vi ett högre pris för våran okunnighet egentligen vi betalar för?

Jag tror vi ska komma ihåg att vi betalar lite högre pris endast för följande tre bokstäver BMW och inget annat.

Utan att sväva ut allt för mycket så kan man dra lite (inte helt gemförbara) paralleller med klädesplagg, där ett par underkläder från ett billigare märke är tillverkade av samma material, uppsydda av samma personer i samma fabrik som ett par av ett välkänt märke, men priset skiljer en hel del.

Många av oss betalar då gärna lite mer för det som är dyrast för att det är lite annat mönster och det står ett välkänt namn bakom, men skulle vi bortse från det och bara vilja komma åt kvaliten så skulle vi förmodligen nöja oss med dem billigare.

Det jag ville komma till är att vi egentligen inte vet vad som finns bakom den där BMW-stämpeln som skiljer och isf hur mycket från en annan, för att stämpeln är olika mycket värd för olika personer beroende på hur mycket man vet om bilar, service osv.

Mvh/Rolle

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ni har vi kapat tråden helt känns det som, eventuellt bör trådskaparen starta en ny tråd för att få svar på sin fråga. Men jag gjorde ett inlägg som svarade på hans fråga utifrån antagandet att han resonerade som jag skulle ha gjort i samma situation, vilket visade sig vara fel.

Ju mer jag försöker förklara mitt inlägg dessto mer spårar tråden ur. Först och främst så bryr jag mig inte så värst mycket om huruvida andra servar sina bilar på BMW, Jarls, MECA eller helt sonika struntar i serva den helt. Det är deras bilar och deras pengar, påverkar mig inte nämnvärt. Men för att föra en hypotetisk diskussion.

Kvaliteten på utfört arbete är inte relevant i sammanhanget. Vem som gör jobbet bäst eller vems som är mest prisvärd, är inte relevant och en aukt BMW skulle troligen inte toppa någon av dessa listor. Det handlar enligt mig helt och hållet om att skydda en investering (om man nu kan kalla en bil för det).

En relativt ny bil som en 3 år gammal Z4 som fortfarande är värd över 200 000 kr kommer aldrig att hamna i en aukt BMW återförsäljares begagnat hall om den har någon gång varit servad hos en icke aukt. BMW. Utan det är en bil som går till en mindre handlare direkt. Detta inverkar självklart på bilens inbytesvärde, eftersom småhandlarna sällan betalar bra för inbytesbilar och vinsten på inbytesbilen vill ÅF självklart behålla, alltså blir han tvungen att betala mindre. När föräldrarna skulle byta in en beg E39 mot en nyare E39 hos BMW Group Göteborg, gav en oljeservice hos en icke aukt verkstad ett avdrag på ca 20 000 kr inbytespriset, med motiveringen att den bilen blir vi nu tvungen till att skicka till en mindre handlare. Detta trots att bilen ca ett halvår tidigare köpts av samma säljare på BMW Group Göteborg.

Samma sak gäller när man köper en bil privat, antag att du har två identiska bilar att välja mellan. Den ena har varit servad hos BMW Group som sålde bilen ny och den andra varit servad hos "Pelle runt hörnet" efter att gratis servicen gått ut. Bilarna har samma spec, samma pris och i samma skick, vilken hade du valt? Självklart hade man valt den som varit servad hos BMW. Inte för att BMW gör ett bättre jobb, utan mest för att man för ett större förtroende för ägaren av den bil som varit servad hos BMW.

Varför? Jo- för att en BMW stämpel har ett symboliskt värde, nämligen att ägaren till bilen inte har dragit sig för att ta den extra kostnaden. Då vet jag att han troligen inte har dragit sig för ta andra nödvändiga extra kostnader heller.

Sedan kan ägaren till den andra bilen stå och svära dyrt och heligt att Pelle är minsann noggrann och har skruvat BMW sedan han var 13 år gammal och gör ett bättre jobb än BMW. Det blir ändå inte samma sak, fastän det han säger säkerligen kan stämma. Tolkningen blir ändå att ägaren är för snål för att serva bilen hos BMW.

En aukt. BMW står inte för bäst kvalitet, men det står för en viss kvalitet. Du vet att de har viss vana av modellen och du vet att vilken aukt. verkstad du än går till så kan du vara säker på att du får samma service. Om jag hittar en stämpel från AutoMax (aukt BMW i kalmar) i serviceboken, då vet jag att det är samma service som hos BMW Group här i Göteborg. Hittar jag en stämpel från "johanssons bil" så säger det i princip ingenting. Där i ligger skillnaden. Det har mer att göra med marknadsföring än teknik.

Det är ingen ide att serva en E34 hos en aukt BMW, men en bil som är värd mycket pengar bör servas hos BMW. Annars kan det vara så att man koncentrerar sig på att spara hundralappar under tiden som tusenlapparna rullar iväg. Det här är för mig rätt självklart, men tydligen resonerar alla inte på samma vis.

__
Min bil:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Soda

Du kan inte räkna affären med din 328 Touring, den bilen är 8 år gammal och en sådan bil går till en mindre handlare direkt, det spelar ingen roll var den är servad. Vad man kräver av bilen måste sättas i relation till bilens ålder o pris.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
886
bildock
Mugge
du har läst mina tidigare inlägg och vet min inställning, och jag tycker du har givit både ett mycket bra och givande inlägg, speciellt fick du fram poängen med att förvalta ett investerat kapital och det vet man väl från början vid inköpet av bilen vad senare servicar kostar för att bevara värdet så mycket som går i en beg.bil, jag ger dig en eloge för dina engagemang i dina inlägg som ger en tyngd och stort kunnande i både diskussioner och i frågespalter
mvh Uffe/bildock
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oj, det det var inget dåligt betyg :)
Tack Uffe!

__
Min bil:
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mugge: Nu är du helt ute och cyklar! En några år gammal Z4 som inte servats på en BMW-auktoriserad verkstad kan absolut hamna i beg-hallen hos en BMW-handlare. Det är förstås inte så konstigt att en handlare som ägs av BMW Group (BMW Group Stockholm, Danderyd, Göteborg) inte vill ta sig an en bil som servats någon annanstans, däremot hos en mindre BMW-handlare är det inga problem så länge bilen är fullservad, helhetsintrycket är bra och det inte är några oklarheter om historiken.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Va och servade min BMW z4 2,5 gjorde inspektion 1 . Omprogramering till halvljusautomatik,samt byte av bromsvätska 2932 kr
Mycket trevlig personal i Grästorp firman heter Bilsalongen och är aukt. BMW

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mugge har otroligt rätt i att en stämpel har ett symboliskt värde som indikerar att bilen blivit servad som den ska. Det spelar ingen roll hur duktig "Bosses verkstad och smide" är. Han kanske har servat BMW F1 men det spelar ingen roll - jag som köpare är inte beredd att betala lika mycket för bilar som är servade hos honom.

Det är svårt att sätta ett pris på hur mycket lägre pris en bil som är servad hos mindre verkstad får. För min del skulle jag betala kanske 10% mindre för en bil med service hos mindre verkstad och 20% mindre om någon stämpel saknas.

//Lövet
Visa användare
886
bildock
när det gäller märket BMW så köpte jag överhuvudtaget inte en sådan bil utan stämplar, BMW förknippas i många lägen med en ungdomsbil och hur den är körd och skött, då servisar kostar en del pengar kan man ana vilket liv en sådan bil haft så jag skulle inte ställa upp där utan köpte en annan bil med rätt stämplar, det är det närmaste man kan komma och försäkra sig om en bra affär för stämplarna borgar för att ägaren haft ett visst intresse med att äga sin bil, sedan kan man tycka att bilen är ju så välskött av Kalle och han har varit så intresserad och lagt ned så mycket tid på sin bil, jamen det vet inte jag som köpare då det inte finns någon dokumentation därom och jag kan inte gå till BMW och fråga om bilens historia för det finns ingen
Uffe/bildock
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Jag går efter hur bilen funkar och ser ut! Är bilen i bra skick, köper jag den. Och inte bryr jag mig om vem som servat den. Vi snackar servicearbete här. Inte rocket science.

Men det är kanske bara jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.