AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.206

Service kostnad

Sida 1 av 2
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Vad betalar ni för en inspektion 1 service Bmw vill ha 4200kr .Då byts inga stift .endast olja +filter och partikelfilter. bilen har gått 4600mil

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det låter väl rätt rimligt. billigt om det är en autkt BMW verkstad.

__
Min bil:
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jarls tar 2480:- för inspektion1 på en Z4 2,5.

Mvh Henrik
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag tycker 4200 lät förb...t dyrt för inspektion 1, inte minst när man rätt enkelt kan få det för närmare halva priset.

Mvh/Rolle

Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Håller med dig fullständigt . Ringde en annan firma här i stan . Var aukt.bmv innan auto7h byggde nytt . nu är firman aukt.för subaru och jaguar. de skall ha ca ca 2500kr då har jag med egen olja som jag köpt genom tips på autopower. de byter bromsolja kupefilter . vad dom gör mera vet jag ej . tycker inte man skall betala för att de smörjer gångjärnen,

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Gegga, var det Auto7H-gruppen som ville ha 4200?

Mvh/Rolle
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
som jämförelse får du priset på min senaste inspektion1 i maj 2006 hos BMW kostade 2739:- inkl slx-olja och filter plus en glödlampa, frostskyddskontroll, kontroll bromsbelägg, och återställd serviceindikator allt detta ingick i paketet, ett år senare byttes bromsoljan för 500:- där har du mina kostnader, jag tyckte att min service då var dyr brukar inte lämna bort servicejobbet men just på min BMW får jag ta smällen för att få stämplarna i boken, då jag tror att vid försäljning blir det svårt utan dessa men egentligen var det ju oljebytet man betalar för och resten i paketet ja det kan man fråga sig... men visst kostar dessa servicar bara för att få en stämpel....
mvh Uffe/bildock
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ni kan ju inte jämföra priserna hos en aukt. BMW mot ett företag som t.ex. Jarls bilservice.

Bildock, en Inspection är just en inspektion av bilen och inte en oljeservice. Jag tror inte heller att du vid en försäljning tjänar in mellanskillnaden mellan service hos en aukt BMW och annan verkstad.

__
Min bil:
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Mugge: Varför skulle man inte kunna göra det. Enligt gällande EU-regler så får faktiskt alla verkstäder med kunskap om bilen serva och stämpla boken numera. Alla garantier från tillverkaren gäller fortfarande enligt lag. BMW är också enligt lag skyldiga att tillhandahålla krav och specifikationer till verkstäder som vill serva deras bilar. Jag har en kompis som äger en MECA-certifierad verkstad och han har befogenheter att serva alla märken med bibehållen fabriksgaranti, så tillverkar-monopolet när det gäller service är äntligen på väg att upplösas.

Mvh Henrik
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Länk
Visa användare
886
bildock
Mugge
ja det är helt korrekt som du säger, vad jag menade var att de övriga posterna utöver oljebytet är i mitt tycke inte värt att betala för då det inte tillför så mycket, jag tror heller inte jag tjänar in något vid en försäljning med stämplar från icke aukt.BMW verkstad, där menade jag att stämplarna behövdes i boken för en ev. försäljning då jag själv kräver det, men det är just priset man får betala för insp. jag tycker är för högt då jag inte får något väsentligt för pengarna mer än oljebytet, det är så jag tycker
mvh Uffe/bildock
ro
29
roadsterz3
Z3 Roadster -98
Vid en ev försäljning tror jag att stämplar från t.ex Jarls är lika mycket värt som s k auk BMW-stämpel. Själv betalade jag 2085 kr för en Inspektion 1 hos Jarls i maj 2007.

/Ulf

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
0 kr då 3 års fri service hann precis att täcka min första inspektion :) annars så hade det kostat 3895 kr på M-bilar i västerås/Eskilstuna
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Hej Rolle
Ja det va Auto 7H i Borås. Dom är svindyra .skall ha 240 kr litern för slx 0-30 long life. Tog prisuppgift på larm idag .Bilen är förberedd för detta. De skall höra av sig på måndag.Bilen är import 2006 .Jag har ingen halvljusautomatik. Kan ju sätta den A men då tänds ljuset bara när det börjar skymma. men jag orkar fortfarande vrida på ljusknappen. De skulle ha 500 kr för att ordna så att de fungera. Verkstadschefen sa att de går att omprogramera det tar en halvtimma sa han.

Visa användare
886
bildock
roadster z3
jag som utomstående och varken bor så till eller har kontakt med Jarls så tror jag att ett sådant välrenommerat företag och dess stämplar slår lika högt som en aukt. BMW-verkstad, då dess namn förekommer här och var i frågor och litteratur om BMW, själv skulle jag tolka liknande stämplar som godkända för mig vid köp men hur skulle det vara med en liten byverkstad vid x-by någonstans, de kanske vore superbra men hur reagerar en köpare som vill se boken?
mvh Uffe/bildock
ro
29
roadsterz3
Z3 Roadster -98
bildock
Anledningen till mitt inlägg var ett tidigare inlägg där det stod:

"Ni kan ju inte jämföra priserna hos en aukt. BMW mot ett företag som t.ex. Jarls bilservice".
/Ulf

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tråden handlade om huruvida priset var rimligt eller ej, vilket den var/är enligt migt. Att Jarls sedan har betydligt lägre priser än en aukt BMW är för mig lika naturligt som att BMWs beg bils avdelning har högre priser än "Sasa's bilar" och andra ökända importfifflare.

Jag kan förstå att man lämnar in en 8 år gammal bil hos Jarls eller helt enkelt väljer att serva bilen själv. Ungefär samma värde på stämpeln i mina ögon. Har man däremot som trådskapaen en Z4 från 05 som förmodligen inte har rullat så långt, anser i alla fall jag att det bara är dumsnålt att gå till annat än en aukt verkstad. Bilen är så pass ny och ligger så pass högt i pris att det värdetapp en Jarls stämpel medför överskrider mellanskillnaden i pris på servicen.

När en relativt ny bil har en stämpel i boken som kommer från en icke aukt BMW, så säger det mer om ägaren än om kvaliteten på servicen. Det visar mig att ägaren drar sig för att satsa pengar på sin bil och hellre väljer billiga än bra lösningar. En sådan person köper i varje fall jag inte en dyr bil av. Då har den stämpeln samma värde för mig som om han hade servat bilen själv.

Men folk är olika, det finns de som köper nästan nya bilar hos aukt handlare och det finns de som köper nästan nya bilar hos suspekta vimpelhandlare. Det är tämligen meningslöst att försöka få en BMW kund att välja Sasas bilar före BMW Group, likaså är det meningslöst att försöka få en Sasas kund att handla på BMW Group. Vilket också är anledningen till att jag inte kommer att lägga mer tid på denna tråd.

__
Min bil:
Länk
ro
29
roadsterz3
Z3 Roadster -98
Soda.
Instämmer med dig. Tidigare service-monopol gynnar inte konsumenterna. I Skåne har vi gott om alternativ till de s k auktoriserade BMW-verkstäderna.

Eftersom jag hållt på med bilar och MC sedan början på 70-talet har jag lärt mig att se skillnaden mellan en seriös verkstad/handlare och "Sasas bil"........
/Ulf

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Gegga: Kolla med autosalongen i Grästorp de kanske är billigare, dock ligger det lite längre bort.

mvh/Rolle
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Hel Rolle.
skall ringa dit på måndag. Det är ju fina vägar att köra dit på. inte som här i borås . här runt omkring stan är det kass vägar

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Gegga: Kassa vägar? ja du, jag vet inte om man kan klassa det för vägar ens, det är under all kritik, finns inte en väg i den här stan som inte har "potthål", spår och andra skador.

Jag har inte tagit fram bilen än och varje gång jag åker i bruksbilen så tänker jag, nähä den här vägen kommer jag inte kunna köra och inte den här heller.

Återkom med priset du får från Grästorp.

Du ska inte med Mantorp den 3/5?

Mvh/Rolle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.