|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej det är så att jag satt som passagerare och hade inte bälte när de stoppade bilen i en vanlig kontroll och eftersom polisen var precis brediv när de stoppade oss han jag ej ta på mig bälte. Då kommer polisen och föraren blåser o kollar hans körkort o allt e bra. Sen kommer han till mig o säger att jag ska få böter för bälte, jag försöker få han att göra undantag och han blir arg för att jag frågade 2 ggr, han sa Vad du e tjatig. Jag som student tycker jag har all rätt att försöka få han ändra sig men sen kom han tillbax med lappen o ville att jag ska skriva under och jag sa att jag inte vill göra d. Efter 20 min senare kom han tillbax o frågade om jag ville ha en lapp hem(kommer inte ihåg vad d heter). Där jag har en till chans att erkänna brottet. Och om jag inte erkänner kommer dom stämma mig i rätten sa han. Nu e d så här att jag hade accepterad boten om han inte var så jävlig som han var. Poliser ska inte vara jävliga, klart att jag inte vill ha böter särskilt när jag är student. Och jag undrar nu vad händer när jag får brevet hem och inte erkänner utan vill gå till rätten. Om d går så långt ,kommer jag att få betala mer eller i domstolen eller att jag bara erkänner i domstolen och får betala 1500kr. Hur har det gått för andra, kan det hände att jag nekar till brotten som jag får hem och att dom struntar i att gå till domstol eftersom det blir mer klydd för dom. Har nån sluppit betala böter på så sätt? Tack | |
Angeleyes |
Du kommer med största sannolikhet att få betala för både domstolskostnader och böter - bara till att pröjsa och glömma... |
|
Förutsatt att polisen verkligen skickar in pappren till åklagare som väljer att driva det vidare så kommer du att bli kallad till rätten. Väl där är du i princip chanslös, det finns ingen chans att vinna mot en vittnande polisens då hans ord väger betydligt tyngre än ditt. Du kommer att dömas till att få betala boten. Botens storlek är redan i förväg fastställd, det är inte rättens sak att bestämma bötesbeloppet utan de ska bara pröva om huruvida du gjort dig skyldig till brottet eller inte. Så länge du representerar dig själv kommer rättegången inte att medföra ytterligare kostnader för din del. Däremot kan det hända att länsstyrelsen tilldelar dig en varning med motiveringen att du blivit dömd för ett trafikbrott av en grad som inte kan anses som ringa.... etc etc... där de i princip hotar med att dra in ditt körkort om du gör om det. skrämselbrev helt enkelt. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: Så du menar att när jag får brevet från polisen där jag har en till chans att erkänna och fortfarande nekar til brottet kommer jag till domstol och där kan jag själv erkänna brottet när dom frågar mig och då får jag ju samma bot. Men det där med länsstryrelsen förstår jag inte riktigt, menar du att dom kan skicka ett skrämselbrev så att jag inte går till domstol eller att dom skickar det efter domstolen. Så med andra ord ska jag necka brottet igen när jag får brevet och väl i rätten om d går så långt så erkänner jag? tack |
|
|
För att du kunna få böter krävs att du antingen erkänner eller att en domstol prövar ditt ärende och dömer dig. Om du inte skriver under, dvs vägrar att erkänna så krävs att domstolen dömer dig för att ha åkt utan bälte. Om polisen ger dig en chans till att erkänna eller skickar ärendet vidare till åklagare direkt är troligen upp till honom själv. Så du får avvakta o se helt enkelt. För att du ska kunna dömas krävs bevisning mot dig och en sådan bevisning kan vara att polisen i ett brev till rätten vittnar om att ha sett dig utan bälte i bilen, han behöver inte ens vara med vid rättegången. Du blir dömd för att ha åkt bil utan bälte och får böter. Samma belopp som om du hade erkänt direkt. Efter att du blivit dömd så får du eventuellt ett brev hem från länsstyrelsen, beroende på hur allvarligt man tycker att brottet är, där man påpekar att ditt körkort sitter löst om du gör om det. Du får skriva under brevet och skicka tillbaka det till länsstyrelsen. Värre än så är det inte. __ Min bil: Länk |
|
|
Vad är det för idioti att inte ta en bot på att man inte har bälte om man nu är så dum att man inte har det på sig? Att åka/köra bil utan bälte är de facto idioti och borde bestraffas hårdare. Bältet är inte till för att vara i vägen utan för att rädda liv. Jag blir så trött när folk inte kan ta sitt straff för något dom gjort när det inte råder någon tvekan huruvida man begått brottet eller inte! grrrr. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
En rättegång är i sådana här fall helt ofarlig för förövaren, man kan med andra ord inte råka mer illa ut genom att saken prövas i domstol. Man riskerar inte ett högre bötesbelopp eller att tvingas betala några rättegångskostnader. Att man, som konstaterats ovan, inte har skuggan av en chans att vinna är en helt annan sak. Klart är i alla fall att sådana här rättegångar kostar samhället tid och pengar, vilket leder fram till följande frågor: Vad skulle hända om alla vägrade att skriva under sina trafikböter? Skulle systemet kollapsa? :) |
|
|
Tack för ditt svar Gmag och jag vill bara se om han skiter i att gå till domstol för att det kanske blir mer jobb för honom. tack i alla fall |
|
|
gti_charlie, Det råder ingen tvekan om att det är dumt att köra utan bälte och jag är övertygad om att trådskaparen inser det själv också, men det är inte vad tråden handlar om. Jag tror inte att trådskaparen kommer undan boten hur han än gör. Ingen vinner på att man på forumet dömer trådskaparen för hans misstag, däremot så kan det mkt väl bli så att den information som sprids här kan komma flera andra till nytta. Gmag, Jag tror inte att det kostar samhället så värst mycket egentligen. Man lägger inte ner några större summor på vare sig utredning eller förhandling. Man har speciella trafikdagar på tingsrätten, där man i snabb takt enligt löpande bandet principen klubbar igenom dylika mål. Ett ärende tar nog inte mer än ca 10 minuter. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: Löpande band-principen - absolut, men betänk att det är en försvinnande liten del av alla trafikbrott som hamnar i domstol idag. Om fler vägrade att skriva under hade man fått ha betydligt fler trafikdagar, det kan vi väl vara överens om? //Gmag, som alltid använder bilbälte |
|
|
Gmag, visst absolut. __ Min bil: Länk |
|
FredricF |
Lite off topic men det är inte polisens uppgift att vara trevlig och bussig mot folk som bryter mot lagar. Dom gör bara sitt jobb och dom är människor precis som du och jag. Jag har märkt att om man är trevlig själv så blir man trevligt bemött, jag vet att det inte är så enkelt men jag har spart mycket pengar genom att vara trevlig när jag blivit stoppad av polisen. Fast det var lättare förr. /Fredric |
|
Till trådskaparen => Att åka utan bälte kan riskera fler än bara ditt eget liv vid en ev. olycka, lite basic fysik säger att din kropp kommer fortsätta med ungefär bilen hastighet rakt igenom vindrutan vid en frontalkrock. vid en sidokrock så klämme rdu med all säkerhet föraren till döds. Denna bot du nu har fått kanske får dig att ta på dig bältet nästa gång du sätter dig i en bil. Betala och va glad istället :) Mvh/ Niclas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och varför skulle polisen ta nån speciell hänsyn till en student och ändra sin uppfattning? Har man gjort fel och brutit mot lagen ska man stå för det oavsett vem man är. Om man inte har vittnen som kan intyga att du hade bältet på dig och att polisen var en komplett idiot med vit käpp. Du kommer inte undan boten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Som student men antagligen ansträngd ekonomi bör man undvika risken att ta på sig onödiga utgifter som denna! Sen att inte skriva på och hålla på och tjafsa så är det bara enbart löjligt! Varför ska det kosta samhället pengar och tid för att du inte hade lust att ta på dig bältet? Stå för dina misstag. M3 E30Länk |
|
Transocean |
Jag tycker att ts gjorde helt rätt när han inte skrev under. I värsta fall får han en gratis advokat tilldelat (betalas med skattepengar), kostar således ingenting för honom, väljer domstolen att dömma honom till att betala boten så är det just och endast boten han får betala. Åklagaren kan också avskriva ärendet om han är på bra humör...eller när bevis saknas...då blir det ord mot ord...men polismannens väger tyngre. Hur som helst vinner man en hel del tid om man som en fattig student inte skulle ha råd att pröjsa just nu. |
|
"Jag som student tycker jag har all rätt att försöka få han ändra sig " Och vad har det med saken att göra? Ska folk med låga inkomster ha en större rätt att bryta mot lagar i det här landet är jag beredd att flytta imorgon. Som student borde du vara påläst och ha full förståelse för att samhällets lagar och regler varken kan eller bör ta hänsyn till din inkomst. |
|
|
Advokat får man betala själv om man ska ha en och det är det helt enkelt inte värt, då normaldebiteringen ligger på runt 1400 kr/h. __ Min bil: Länk |
|
|
Instämmer till 100% med Anders. Du får det o låta som att pga att du är student så står du ovanför/utanför lagen??? Länk |
|
|
Ni missförstår mig, det är inte det att jag inte ska få böter för jag inte hade bälte men om jag försöker prata med han på snällt sätt vill jag att han ska bemöta mig på samma sätt, jag tycker helt klart man ska försöka prata till sig. Det enda kan han säga är tyvär men så här är läget och du bör tänka lite mer nästa gång. Då hade jag skrivit på lappen, jag blev inte arg att jag inte hade bälte, det händer nog alla att man glömmer eftersom resan var 1 km typ. Det ända jag vill är att poliser ska vara artiga om man är artig oxå. Jag har fått böter innan och sj blivit stoppad och bemött bra av poliser och då har jag inte gjort några konstigheter. Det enda jag vill o hoppas på är att det blir mer jobb för den polisen. Och självklart ska de göra sitt jobb, det är inte det jag menar. tack för alla som bidrar med syna åsikter vare de håller med eller skiljer sig från mina. |
|
|
Sorry Makaveli, Han har ingen skyldighet att resonera med dig om huruvida han ska bötfälla dig eller inte. Visst, han bör visa dig respekt men det är svårt för oss att bedöma vilken ton du använde när du försökte "resonera" med honom. Angående din strävan efter att få honom till "mer jobb" är nog snarare "annat jobb", i det här fallet dessutom fullkomlig slöseri vilket får mig att tycka att du är allt annat än intelligent. Du har inte haft bälte, du får en bot för det. Betala och håll käften. Otrevlig polisman till trots.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.