AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.591

Ojämn tomgång E39

Sida 1 av 2
Tja! Har ett skumt problem med tomgången på min 528 00. Kan ju börja med att säga att varvtalet brukar vara jämt, men ibland får den ett ryck som om motorn vill dö. Och precis när det låter som den ska dö går den tilbaka till normalt igen. Felet verkar bara uppstå när motorn är kall. Någon som vet vad felet kan vara?
52
6
528 fredda
528 touring 99
Hej!!
Jag hadde ungefär samma problem som du fast när min var varm,
Jag kopplade in min felkodare och den sa att kamaxelgivaren sensor A var ur funktin så jag bytte den, och nu går den som en dröm.
Pris på BMW i västerås ca 1000sek

MVH fredda

Dr
14
DrMayk
528 touring -00
Hej .. har exakt samma problem ja med , med min 528 00á
ska oxå prova med det, berättar hur det gick! är mkt irriterande.

Mvh Micke
Får se till att komma iväg till någon som har en felkodsläsare då. Kanske är så enkelt ändå. Tack för svaret!
Pe
5
Pedant
528i -00
Hej

Hur gick det TruckerMagnus.

Har också en 528 00:a med exakt samma problem. Var inne hos Need for Speed i Malmö men inga fel indikerades vid felsökning.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min 97:a e lika dan, nu var det dock ett par veckor sedan det hände, men hände ungefär 3 gånger inom loppet av en vecka, en gång själv dog den när den stod på tomgång utanför garaget.

Misstänker triggergivaren även på min.

__
/Chrille
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Har samma broblem med min 528iT-99.Har bytt en del men inget verkar funka.Min visar inga felkoder på bmw i karlstad......Synd på en bra bil att felet verkar svårlöst har tänkt att behålla bilen många år till (3,5år i min ägo)
MVH Nicklas
Problemet försvann under våren och sommaren så jag lät det vara, men kom tillbaks nu i höst. Motorn gick dessutom väldigt knackigt, ryckte och hade sig, men försvann nästa gång jag startade den, även om check engine lampan lös, och sen släckte sig själv efter ännu en omstart. Felläsaren visade upp 5 (!) fel, bl.a kamaxelgivare in och utlopp, och gasspjällen. Ska in och byta båda kamaxelgivarna på tisdag, och jag hoppas att det är det enda som behövs. Har hört att spjällen inte är så billiga...
Har varit inne nu och bytt givarna. Märker väl ingen större skillnad i motorgång direkt när den är varm, men när motorn är kall, rycker den som f-n när jag släpper gasen i låga farter, på ettans eller tvåans växel. Vet inte om det har nåt samband eller ej. Kanske är nånting annat. Ni kanske ha nåt förslag på vad det kan vara?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla efter sprickor i gummibälgen mellan LMM och trottelhus, särskilt i förgreningen till tomgångsventilen. Prova att rengöra tomgångsventilen med diesel och droppa in lite tunn olja. Ibland krånglar tydligen vevaxellägesgivaren utan att diagnos visar felkod.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har upptäckt att min är lite ryckig på jämngas på låga varv, ännu värre när den är kall.
Vid belastning/fullt går den dock perfekt.

__
/Chrille
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Har samma problem med min. Mitt började med att bilen började "hoa", ett dovt ljud som kom i jämna intervaller, lät som en ångbåtstuta eller nån sånt.

Ljudet har nu försvunnit, och bilen har en ojämn tomgång, samt rycker ibland när man kör på låga varv. Var inne på BMW för felsökning, visade inga felkoder. Däremot bytte de en vakuumslang som var sprucken. Det blev inte bättre. Har även bytt insugsbälgen utan att det blivit bättre. Har i trakten runt bälgen sprutat startgas och tomgången ökar. Så det är väl läckkage nånstans. Eftersom BMW bytte bälgen, så var jag där med bilen igen så att de fick kolla att bälgen var ditsatt ordentligt, det var den. De på BMW sprutade oxå startgas och kunde konstatera att den drar tjuvluft nånstans, men de kunde inte lokalisera var.

Har ibland känt att bromspedalen blir stum när jag startar upp bilen. Det släpper efter en stund. Kan det vara så att det är hål på nån slang som går från bromsservon, för vad jag förstår ska de gå nån slang därifrån?

Jag ska besikta på måndag. Jag är orolig för att avgasvärdena kan vara felaktiga p.g.a. tjuvluften. BMW säger att de var ok, men jag undrar om de kollade dem.

Mvh

Hasse
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Jag hade också problem med min 528 att tomgången kunde svaja och att den gick oroligt på tomgång när den var kall. Hade inne den på verkstan och dom bytte båda bälgarna till insuget och efter det gick den perfekt! Dom kostade dessutom bara 300kr så gissa om man va glad för det! :) Så kolla dessa bälgarna noga för dom har en stor tendens att spricka och ha sig.

Mvh Brännwik
Ska nog kolla upp de bälgarna som du nämnde, Brännvik. Har nu konstaterat att motorn varken går bättre eller sämre när den är varm efter att jag bytt kamaxelgivarna. Däremot kvarstår problemet med ojämn tomgång när den är kall. Det är precis som det var i vintras... Man ska nog inte ropa hej än...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
I dag började det hända mycket intressanta saker med min 528:a.

Bilen ryckte till ett par gånger under jämngas.. verkligen av i ca 1 sek och sen gick den igen.
Under acceleration kändes den mycket trött. Gasresponsen var riktigt seg. tvekade och hade sig. Svarade bra på gasen men varvade upp sakta och var mycket orkelös.

Startade om bilen, då gick den som den skulle ett tag men felet kom tillbaks.

Efter ca 3 omstarter så gick den som den skulle, var ute o plåga en sväng och allt var normalt.

Några idéer, kan det vara den beryktade vevlägesgivaren som strular? Kändes inte som några misständningar eller liknande. Kan det vara soppapumpen som håller på o ge sig?

__
/Chrille
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Läs av felkoderna så slipper du hålla på och gissa och byta fel saker...
Det har jag gjort, men vad ska man göra om inte det hjälper?
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
BMW har oxå läst av felkoder på min bil, det visade inget. De har bytt två slangar, se ovan. Inget blev bättre.. Besiktade i morse. Gick inte igenom, För höga lambda-värden. Hade 1,18. Skulle vara mellan 0,97-1,03.

Ska inte till BMW igen.. eftersom de sa att värdena var ok, och jag inte behövde oroa mig för besiktningen....blir nån form av reklamation...
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Har samma problem med min 528-99. Tomgången dippar för att sedan varva upp vid kall motor (tomgång) ibland dör den. Inga som helst problem när motorn är varm.

Ingen som löst problemet?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Kanske något som är lite specifikt för 528. Exakt som David M52TU beskriver det gör vår 528 också och har alltid gjort det i alla år som vi har ägt den. Men eftersom den går helt perfekt förövrigt så har jag inte brytt mig så mycket om det. Bälgen är hel vakumslangarna likaså och avgasvärdena perfekta så det är väl egentligen inte så mycket att bry sig om, men det skulle vara roligt om visste någon förklaring till problemet. Jag inbillar mig att det är någon typ av kallstart eller tillskottsventil som stänger lite för tidigt innan motortempen gått upp tillräckligt.
David du har en luftläcka nånstans skulle jag gissa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.