|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Förresten, stort tack till Tobbe & co på Need for Speed för deras tålamod :) | |
|
hej! Har bytt mina främre bromsskivor tre gånger inom en period på två år pga av vibrationsproblem. Felet enligt verkstaden är att skivorna får jobba hårt med en så pass tung bil. Nu sitter det borrade skivor fram som förhoppningsvis ska förlänga intervallerna. (Fick nya uppsättningar på garantin - så kundvården var det iaf inte fel på) |
|
|
Ocentrerade bromsskivor och fälgar var problemet på min 528T -97, idag 28000 mil. Jag har haft vibrationer sedan 19000 mil, dvs i stort sett sedan jag köpte bilen. Vibrationerna kom när jag köpte andra fälgar, begagnade, och ej original. Följande åtgärder vidtogs, under en 3-års period: - Balansering däck i "vanlig" balanseringsmaskin, åtskilliga gånger - Balansering däck i maskin som mäter orundhet ner på 0,1mm, några gånger. - Riktning av två av fälgarna - Kontroll av spacrar till fälgarna - Fram/bakvagnsinställning, två gånger - Byte till nya däck, Dunlop 235/45/17 - Byte bromsskivor till Brembo, Mekonomen - Byte bakvagnsbussningar - Byte casterstagsbussningar - Nya däck igen, Goodyear Excellens. Orundhet <0,7mm. Nollbalanserade. - Kontroll av bussningar och stag beträffande glapp, hos verkstad Aldrig någon gång blev bilen helt fri från vibrationer, men periodvis orkade jag inte bry mig. Typen av vibrationer var både i ratt och säte och i de flesta hastigheter. Men uppfattningen av typen av vibrationer kunde variera beroende på vägunderlaget. Oftast kom det från ca 70km/h även "infra"-liknande vibrationer. Dvs en svag svårdefinierbar vibration som både hörs och känns. Den sista gången jag bytte däck, för ca 1 månad sedan, påpekade däckkillarna att det fanns ett minimalt glapp mellan spacer och centrumnav, uppskattningsvis ca 0,1-0,2mm. Detta innebär att hjulet så att säga inte sitter i centrum och det snurrar inte helt symetriskt kring centrumnavet. Så jag köpte lite aluminiumtejp, ca 0,1mm tjock, klippte till en remsa och satte på centrumnavet. Då försvann glappet och spacern sitter helt centrerad. Jag provade detta med ett hjul i taget och för varje gång försvann en gnutta vibrationer!! Sedan kontrollerade jag samma sorts glapp fast denna gång mellan spacer och fälg. Även där fanns ett minimalt glapp, ca 0,1mm. Men tillräckligt stort för att det skulle gå att få fram ett metalliskt ljud när man med handen ruckar på spacern när den ligger an mot fälgen. Jag satte på tejp även här och för varje hjul försvann en gnutta vibrationer!! Men bilen var fortfarande inte helt vibrationsfri. Nu visste jag inte vad jag skulle göra längre och var ganska frustrerad. Låg på kvällarna och funderade. Till sist kom jag på att bromsskivan också borde vara föremål för centreringsnoggranhet eftersom denna är ganska tung och roterar kring centrumnavet. Så jag plockade av en bromsskiva och kunde konstatera ett tydligt ca 0,2mm glapp mellan skiva och centrumnav!! Så på med tejp och jag har gjort detta på 3 hjul nu och bilen är nästan helt vibrationsfri!!!!! Så det känns faktiskt som om när jag får den fjärde bromsskivan också centrerad att jag skulle komma ned till noll vibrationer!!!! Redan nu är bilen en helt annan att köra, tajt och fin, precis som en BMW ska vara. Jag återkommer när fjärde bromsskivan är centrerad också. Så slutsatsen är att kolla upp ifall ni har minimala glapp mot centrumnavet i förhållande till eventuella spacrar och även till fälg och bromsskivor. Känsligheten är enorm! Kanske byte av stötdämpare skulle få vibbarna att försvinna, men det borde i så fall inte vara den optimala lösningen eftersom man ju bör gå till källan med problemet. Frågan är om dessa Bremboskivor inte håller tillräcklig noggrannhet?? Och om bmw originalskivor håller bättre noggrannhet vet jag ej heller. Om centrumnaven varit bytta av tidigare ägare vet jag ej, men tror inte det. Lycka till! |
|
|
Jag hade "plattor" på något eller några av däcken. Försvann av sig självt efter några timmars envis körning. Är det någon mer än jag som tycker att det är dags att sammanfatta vibrationstrådarna och kanske lägga in under mektips eller annan lämplig plats? Som checklista, felsökningschema eller dylikt. Finns det redan ska jag börja använda mina glasögon... /J |
|
|
larslinus, ett väldigt bra tips!!! Men var köpte du passande aluminiumtejp? En liten fundering bara. Bromsskiva och hjulnav är väl gjorda i stål kommer inte det reagera med aluminiumet? |
|
| Kanske ska tillägga att jag har orginalfälgar och bromsskivor, men det kan ju vara värt ett försök. | |
|
"Är det någon mer än jag som tycker att det är dags att sammanfatta vibrationstrådarna och kanske lägga in under mektips eller annan lämplig plats? Som checklista, felsökningschema eller dylikt." Lämnar ett bidrag till hur man blir av med vibrationer i framvagnen (523iA -97). Har haft vibrationer som har känts lite till och från, bilprovningen hittade inget med sin "skakmaskin". Tröttnade till sist och började riva i framvagnen, efter byte av div delar så visade det sig att det var fjäderbenslagringarna som var orsaken. Klart märkbart först när fjäderbenet är demonterat och man kan vicka lite på lagret, orsaken verkar vara att fettet i lagret har torkat så det har gått torrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.