AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.427

Populärt ämne: E39 + vibrationer

Sida 1 av 2
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok, nu är nedre och övre länkarmar bytta. Däck bytta, givetvis balancerade. Hjulinställning gjord. Skivor och klossar bytta. Bilfan har fortfarande parkinson, inte så farligt vid körning men rättså rejält vid inbromsning. Nästa steg är väl stötdämparna eller?
ga
201
gagge66
540iA -99
Jag hade iof inga större vibbar i min, men jag märkte en klar skillnad när jag bytte dämpare. Monterade Bilstein sport runt om.

Har även läst om andra som har haft vibbar pga av kassa dämpare, så det kan ju helt klart bero på det. Har bilen rullat långt så är det ju ännu troligare... Hoppas det löser sig. Så himla trist när det skakar!!

hälsn gagge
ga
201
gagge66
540iA -99
Kom även på att det är kanska vanligt med vibbar om man har dåliga silentblock. Särskilt på touringen... Har bytt block på min för övrigt!

gagge
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eller så tidigarelägger jag köp av E65. :)
Tack för input.
Menar du casterstag med nedre länkarm? Bytte dessa på min och efter det slutade det vibba vid bromsning.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
samuel2: ja, casterstag på bmw-språk. Det blev såklart bättre efter bytet, men det är långt, långt ifrån bra. Fattar inte vad problemet med moderna bilar är egentligen, verkar vara väldigt många som har bekymmer med dåliga (underdimensionerade?) framvagnar, såväl rwd- som fwd-bilar. Min 35 år gamla E3 har inte de problemen, inte heller de andra 70- och tidiga 80-talsbilarna jag haft.
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Kolla bromsskivorna,kan bli skeva vid överhettning(slitna skivor) med följd att det vibrerar vid inbromsning.

Roffe
Pa
42
Pappsen
325ia -94

vi funderar på att köpa en 528iat 97,är de problem med vibrationer?

Roffe
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Pappsen":
Finns en del som har problem med detta av olika anledningar...Min 523 sedan har iaf inga vibrationer.

Provkör din "tilltänkta" vagn...enda sättet att utröna dylika defekter..
Jag anser inte att det är något stort problem rent generellt...Men visst,E39 är känslig på bl.a. balansering av fälgar,men inte speciellt omfattande ändå.

Kan som synes vara relativt svårt att konstatera varifrån vibrationerna kommer ifrån...så var noga med att provköra och känna efter s.a.s.

Inte speciellt roligt om det är någonting i drivlinan som spökar,t.ex automatlådan,kardanstångrelaterat osv ,men oftast är det bussningar eller stötdämpare som är slut som ger vibrationer i fart(lite billigare fix)..

Men problemet är att konstaterar man inte varifrån felet härstammar så byter "folk" nästan allt i bilen för att efter x-antal tusenlappar inser att det var smuts på fälgnavet som orsakade allt...trist.

Men läs gärna mer trådar här på forumet angående vibrationer,finns "svårartade fall" och mer triviala fel som orsakar vibrationerna...

Lycka till!

Mvh Janne.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Runda däck hjälper! Jag bytte till Michelin, alla vibrationer försvann. Jag hade Conti innan.

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Lus:Har du bytt bakbromsarna?annars är det en het kandidat
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Pappsen: skivor och belägg är som sagt nya, men de kan väl iofs slagit sig igen...

Garpen: jag har nya däck runt om.

festlund: har funderat i de riktningarna också, den känns överlag lite småsvajig i bak
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Bakbromsarna kan ge upphov till vibrationer som sprider sig i bilen så att det känns som att det är fram det vibrerar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
80% mellan tummen och pekfingret av alla vibrationsproblem beror på orunda däck (ej baleneringsbart) och av att hjulen inte är 0 grambalenserade.
5 gram fel känns i bilen tex om en sten fastnar i däcken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hasso: däcken är helt nya och gummigubben jag går till är en bra kille, borde inte han se om fälgarna är orunda?
Nu efter 15 mil "inkörning" av nya däcken känns det faktiskt en smula bättre och det börjar kännas som det faktiskt kommer från baken. Låter detta vila lite. Tack för moraliskt stöd :)
lånar tråd lite...

hasso, har nya Michelin PS2 däck och nya M-sport fälgar på min E39 likväl känns det fortfarande lite små vibrationer mellan 120-130. Upp till 110 går den helt perfekt. Det är likadant med mina nya vinterdäck. Däckgubbarna börjar tröttna på mina besök :(

Vad borde man satsa på att kolla? Något med drivningen borde det väl inte vara med tanke på att den känns perfekt i lägre hastigheter? Har läst allt som finns att läsa men det känns inte riktigt som att det finns några egentliga tips. Verkstäderna hittar heller inga glapp i några länkarmar osv. Casterstag är dock bytt och då försvann bromsvibrationerna i alla fall.
Kanske bör tillägga att jag gillar den skarpt annars, så det skulle kännas tragiskt att ge upp den...

Har förövrigt gått 12500 mil och är från 2003.

to
319
tobmag
525iT -03
Kan bara hålla med Hasso, orunda däck....

Köpte nya Nokian och nya alufälgar och studsade runt och viberarde som sjutton mellan 80-110 kunde även få bilen att gunga fram i 30, på gränsen att man blev sjösjuk :-)

Efter mycket trixande, balanserande in hos BMW så kunde vi bara konstatera att 3 av däcken var orunda. Däcken byttes och glider sedan dess fram utan bekymmer. En eloge till Nokian och Gummihuset i E-a som bytte däcken efter att dom rullat nästan 5 månader.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att tipsa, utan att marknadsföra, så nämner jag lite försiktigt att det finns en uppsättning Michelin Primacy HP i 5-seriens orginaldimension ute på blocket i södra Sverige till ett bra pris.
Det är ju faktiskt ganska enkelt att kolla rundheten på däcken genom att hissa upp bilen, palla upp ett riktmärke som man ställer nära slitbanan och sedan snurra runt och kolla orundheten. Kolla gärna på olika ställen på bredden så att säga.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bytte p-ändar nu med utan skillnad i resultat. Märkte dock att om jag snurrar mina nästan nya skivor tycker jag att de tar emot beläggen lite ett kvarts varv på varje snurr. Kan skivorna slagit sig under tiden innan jag bytte länkarmarna?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok, fick tummen ur och bytte mina 500 mil gamla skivor, nu är bilen faktiskt nästan vibrationsfri! Har lite kvar men det kan vara bakvagnen som fortplantar sig lite framåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.