|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Känns lite som när jag 03 köpte en ny Audi A4 som hade ESP som standard. Jaja sitter det där så ok tänkte jag då. Nu med 16500mil senare skulle jag inte köpa en "familjebil" utan ESP. Helt suveränt enligt mig. Adaptiv Farthållare: Provkörde nya Volvo XC70 idag, både motorväg o lite småvägar. När jag provade att gasa lite in mot en rondell där en bil låg framför, så blinkade det till och bilen bromsade. Kan tänkas lite onödigt, men i svaga ögonblick när ungarna skriker eller telefonen ramlat ner i något hål som man försöker få upp eller i ärlighetens namn när man gör något som inte har så mycket med bilkörning att göra o tappar koncentrationen en aning. Nästa nya bil kommer ha adaptiv farthållare blev mycket imponerad hur det fungerade. Provade senare att köra mot en långtradare lite för fort, underbart den bromsade in. Säger bara att jag verkligen gillar det tillbehöret, så om ni har möjlighet så prova en bil med det. Bara man inte litar på det för mycket. Nästan så man kan låta folk ha körkort till de är 90 år.... | |
| Råkade trycka publicera innan jag kontrollerat stavning o meningsuppbyggnad så sorry för felen. | |
|
Bra rescension. Har undrat hur pass bra de faktiskt fungerar i praktiken så det inte blir ryckigt och allmänt obekvämt. Hoppas det är fler märken än Volvo, Lexus och VW som kommer med det snart... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Tack, provkörde bara 30 minuter och alla som har möjlighet bör testa. Först tycker man det är löjligt men funkar klockrent. Själva produkten adaptiv farthållare misstänker jag är från något fristående företag, så det kommer nog flera snart. Sen är det inget man ska lita på till 100%, men det kommer garanterat att rädda både liv och plåt. |
|
|
Det brukar vara Bosch som utvecklar sånt. BMW kom ju med det till 7-serien hösten 2000 så det har ju funnits ett tag men först nu på "vanliga" bilar, typ VW Passat, Volvo V70 etc. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
har tyvärr inte haft möjligheten att prova någon bil med detta tillbehör men det måste ju vara väldigt bekvämt! Speciellt på motorvägen när man kanske ligger lite fortare än övriga och kommer ikapp andra bilar. Bara att låta bilen hålla avståndet tills de flyttat sig, helt överlägset! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Ok...kanske är en bra ny grej ;) Men jag hoppas från mitt stenålderssinne att det snart kommer en bil som är billig,har stor sugmotor,riktig lamelldiffbroms,extremt lättad kaross,fet ratt och superlätta magnesiumfälgar med klisterdäck,sportinredning utan en massa krafs+"hungrig look" totalt sett :) Skippa elfönsterhissar,Acc och gärna allt övrigt onödigt i elektronikväg,typ "plattskärmar" och speldosor modell "flera tiotalskilon barlast"... Jag är tydligen ensam idag om dessa önskemål...hmm. ;) Mvh Janne. |
|
|
På E9X:s sexor så ingår ju "farthållare med bromsfunktion", innebär inte det det du beskriver? Eller är jag fel ute? Finns väl till övriga BMW också men jag har bara tittat på E9X.. |
|
|
Janne T: Kanske önskemål uppfylls i en kommande M3 CSL? :) Bortsett det där med billig då ;) Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Janne; Nejdå, du är inte ensam. Men jag har en bil som passar dina önskemål - Opel Speedster/Lotus Elise/Exige. Där har man inte ens servo för den rätta känslan...Fast du får extrautr. med en lamelldiff från Quaife. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Ok...finns kanske någon vagn idag med nästan alla mina önskemål...förutom "billighetsfaktorn" då :) Men nu "sabbade" jag trådskaparens fråga en liten smula...sorry,fick bara sådan lust att skrota alla "elektronik onödighetsprylar" som översvämmar marknaden idag. ;) Men marknaden styr som det heter...vill vi ha allt sådant så fortsätter marknaden att "prångla ut" prylar så att vi glömmer vad vi ska göra med ratt o pedaler snart och våran förhoppningsvis tänkande hjärna.. Usch...vad negativ jag låter nu då :) Mvh Janne. |
|
|
Nejdå Janne, Jag är med dig. I-drive är dina tankar personifierade enl. min mening. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Tja Stephan...kanske det :) Mvh Janne. |
|
|
På Merca-språk heter funktionen Distronic, har det på min -02:a - en riktigt användbar funktion när man väl vant sig att använda den! Fast det kan bli farligt att åka bil med vanlig farthållare efter att man haft detta nu... :) |
|
| Verkar som en riktigt vettig funktion när man är ute och ÅKER bil. När det gäller att KÖRA bil så knäböjer jag och tillber Jannes oändliga visdom då han har det gyllene receptet för en kul bil, sätt igång och bygg någon!!! | |
| Verkar väl som att de flesta tillverkare har någon form av adaptiv farthållare, en bekant har det i sin Jaguar, tror det är en -00 eller däromkring. | |
|
Sen är olika produkter olika effektiva. Esp, abs o adaptiv farthållare mm. Vore kul att läsa ett test med de NYA tillbehören... |
|
|
Farthållaren i Lexus LS600h skulle jag villja ha, inte för att jag känner nått behov av farthållare, adaptiv eller vanlig på landsväg/motorväg, utan för att den fungerar i köer ner till 0 km/h. Grymt att knäppa på den och läsa tidningen tills kön är slut. |
|
|
Isåkare => Styr den också eller? ;P Mvh/ Niclas |
|
|
Själv är jag inte så imponerad av dom adaptiva som vi har i våra bilar (VAG), då dom endast går ner till 30 km/h. Oerhört irriterande när någon framför skall svänga in på nån avtagsväg eller liknande. Och sen måste jag kritisera det lite mer.. När man ligger i innerfilen på motorvägen med farthållaren inställd på 110 km/h och kommer ikapp en långsammare bil samtidigt som man ser i backspegeln att det kommer 2-3 bilar i högre fart i ytterfilen, den adaptiva farthållaren saktar då självklart ner när den kommer närmre, bra så långt. Sen när man går ut i ytterfilen igen och farthållern skall accelerera upp dom där 20 km/h så är det för lite fartökning för att bilen skall gasa på ordentligt upp till 110 km/h igen, och det hela går väldigt långsamt. Samt att bilen börjar ju bara accelerara då det är helt fritt framför.. Mao först byta fil, SEN gasa lååångsamt. Sen om man ligger i ytterfilen i ca 140 km/h på lite "kurvigare" motorväg och kommer ikapp bilar framför i "skarpare" kurvor upptäcker den bilen framför för sent så det blir tvärnit till 90 km/h när bilen upptäckt faran.. Och så ligger man ju i arslet på bilen framför. Så njaa, än finns det att hämta på detta system. Inget jag vill ha på någon bil än iaf. Angående Farthållare med bromsfunktion är det när man sänker farten med farthållaren så bromsar bilen om du sänker mer än 10 km/h på en gång. Det funkar nästan bättre än adaptiv farthållare, om man inte orkar ha foten på pedalen. Fungerar iaf så på Audi. |
|
|
Jag hade en fullutrustad (nja, dynaudiohögtalarna saknades) XC70 som hyrbil i en vecka i Österrike med adaptiv farthållare och jag tyckte funktionen var lysande, den bromsade ner till stillastående om så krävdes. Dock så är ju automat ett krav om det ska vara så flexibelt. Har även haft en 745d en hel dag, även där fungerade det väldigt bra. Märkte även i Volvon att hur mycket den accelererade när man bytte fil på motorväg var avhängigt på huruvida man blinkade eller inte. Blinkade man så antog den förmodligen omkörning och mata på i det närmaste fullt upp till målhastigheten. Nu kör Österrikare som Italienare, fast med tyska vägar... så man behövde sällan köra om, mest passa sig för fordonsprojektiler som kan komma lite överallt ifrån. Hade aldrig möjlighet att testa om det var någon skillnad i BMW'n. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.