|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte fråga er i Skåne ni borde ju veta vad som är bäst. Nästa söndag tar jag bilen till Malaga, hur gör man är det kortare och bättre att åka färja Helsingborg-Helsingör eller är det snabbare att åka till Malmö och ta bron...har ju iofs aldrig kört över den så det vore ju kul bara det.. Men sen när man kommer till Danmark tjänar man något på att åka färja Rödby-Puttgarden eller är det tidsmässigt lika att åka landvägen över Stora Bält och behöver man boka färjor eller är det bara att köpa biljett och ställa sig i kö ?? Tacksam för lite förslag Lasse | |
|
Hej, Förvisso ingen skåning, men jag svarar ändå. :) Om man inte är ute efter pausen i färjekön mellan Helsingborg och Helsingör så skulle jag rekommendera bron. Jag tycker det blir bättre flyt i körningen och man slipper köra igenom/förbi Köpenhamn som man får göra om man kör Helsingborg-Helsingör. Däremot tror jag att det är kortare bilväg om man kör Helsingborg-Helsingör. Men om man räknar in kötiden till färjan så tror jag att man tjänar på att köra bron. Angående den andra förbindelsen har jag inte så mycket uppfattning. Jag har alltid kört Rödby-Puttgarden, jag tror att det är den mest populära vägen. Sen vad det tyder på vet jag inte. Det kanske beror lite på vart man ska också, men ska du bara rakt söderut så skulle jag nog gissa att du tjänar på färjan. Biljetter köper du på plats enklast. Det finns Europabiljetter (bro+färja / färja+färja) att köpa både om du väljer färja Helsingborg/-ör eller bron. Möjligt att det blir billigare om man bokar via nätet, men jag köper på plats och det fungerar utmärkt. Lite svar i alla fall.. Kanske kan nån skåning fylla i. ;) /Wiberg |
|
|
Rødby-Puttgarden är kortast och oftast snabbast. Endast vid köer vid färjeläget blir omvägen på 17 mil över Jylland snabbare... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Oj, är det så lång omväg?! Det visste jag inte. Men det är klart, när man tar en titt på Google Maps så ser det långt ut. :) Får ta den vägen nån gång så man får se hur det ser ut där. Stora bält-bron är väl också avgiftsbelagd? /Wiberg |
|
Transocean |
Visst, så några slantar lär du inte spara om du väljer den vägen. |
|
söder över kör jag oftast HBG-Helsingör och Rödby-Puttgarden Jag förlorar knappt 1h på att ta bron vid malmö. Du kan inte köpa kombo biljetter som funkar både vid bron mellan Malmö-Köpenhamn och Rödby-Puttgarden. Det är slopat! Därimot kan man köpa kombo biljett från HBG-Puttgarden |
|
| Har åkt den här vägen ett 10 tal gånger till spanien Nerja ca 4 mil från malaga 390 mil enkel, har alltid åkt helsingborg hälsingör rödby puttgarden snabbast ,lubeck- hannover- frankfurt- karlsruhe -lyon-väg E15 barcelona- valencia via granada.ca 1000:- franska o spanska vägtullar.trevlig resa. | |
| Wan. Räcker 1000 kr i vägavgifter från Mulhouse och hela vägen ner ? | |
| de räcker nog inte i dag ser jag ca 114 eur idag . | |
| Länk | |
| Ser du det på Guide Michelin eller Mappy....och kan man lite på avgifterna som kommer upp där ? Är lite fundersam på just vägavgifterna har hört så skiftande...men man behöver väl inte köpa miljöklistermäske det är väl bara om man ska in i nån stad i tyskland ? | |
| miljöklistermärke har jag alldrig hört talas om, | |
| Här Länk | |
| avgifterna står ju på kartan Guide Michelin o de stämmer säkert | |
| seru vad miljötomtarna har hittat på de var något nytt ,fast du får väl undvika o köra in där, för de är ju på bara vissa ställen. | |
| Ja vissa ställen än så länge ja | |
| Wan: Hur lång tid brukar det ta för dig till Neja ? | |
|
Miljöklistermärke behöver du bara om du skall in och snurra i de centrala delarna i vissa tyska städer. Läs mer här! : Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
... men köp för guds skull inte märket över Internet. Kostar svinaktigt mycket, speciellt då du behöver bara punga ut en 5 EUR vid närmaste bensinmack vid Autobahn... ---- BMW CS #6212 |
|
| Ja ..jag såg detta med priset på märket via nätet..så man kan alltså köpa det även på mackarna..det framgick väl att man bara kunde köpa det på TUV eller via nätet.. | |
| gto80 .nerja ska de vara,ja ca två dagar om man står på men tre dagar då . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.