AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.050

Oregelbundna startproblem E46 felorsak?

Sida 1 av 2
Hej!
Bmw 318 e46 2000 (11600m)
Ibland oavsett väder eller om bilen är kall eller varmkörd så startar inte bilen, det händer absolut ingeting när man vrider på nycklen den försöker inte ens! All elektronik går ingång som vanligt. Har varit inne på felsökning och batteriet är bytt, de har även kopplat in sig med dator för att se felkoder m.m samt kollat så strömmen kommer fram osv, tyvär har den alltid startat när de testat, de har även haft den hoss sig i några dagar och gjort över 50 starter både som kall och varm och då har den startat varje gång. Har själv varit inne på att startmotorn kanske är kass men det avfärdar verkstaden direkt. Den går att rulla igång vid de tilfällena den inte startat, har även lagt den i vxl samt puttat på bilen fram och tillbaka när den inte startat och då har den helt plötsligt funkat. Någon som varit med om något liknande????? Kanske något relä eller liknande som strular men hur hittar men det?
Tacksam för tipps
Mvh Oscar
Min betedde sig likadant när kamaxelgivaren var kass. Dock satte den en felkod som gick att utläsas. Kolla upp detta.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dom här borde kunna lösa dina problem, bästa verkstan i Blekinge mig veterligt. Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kan det vara glapp i en jordkabel kanske?

Man ska sikta på att vara bra!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hade samma problem på min för ett bra tag sen, visade sig vara bensinpumpen. Inte samma symptom men kanske värt att kolla?

sen har den haft ett par "återfall" där den gör precis som du skriver, dvs går bara igång när man puttar, vet inte vad det beror på men hoppas nån har ett svar... ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Tackar för svaren, och japp det var Automek som har haft den (Peter) därför är jag lite extra nervös inför felet hmmm ska kolla upp tippsen, kanske kan det vara något i själva tändningslåset. Är tacksam för flera svar!

Mvh Oscar
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Skulle tro att chippet i nyckeln är på väg att dö,testa med en annan nyckel.
Du kan även prova att göra uppehåll vid varje läge så att EWSen hinner kolla nyckel och skicka en godkänd cod tillbaka.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Verkar inte vara nycklen, nu har bilen startat vaje dag i ca 2v förutom 2ggr då det bara vara att vrida om en extra gång...... tills igår då den är stendöd igen, det enda jag kan tänka mig är att det var väldigt fuktigt igår kväll runt 22:30, frågan är då var någonstans fukten kan vara ??? Någon som vet hur det går från tändningslås till startmotor?

Tacksam för svar
Mvh Oscar
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Har ingen erfarenhet av ditt problem, men låter inte helt orimligt med en kamaxelgivare tycker inte jag eftersom de har nåt med att göra att den startar när du ruckar fram o tillbaka på den. Har du då växel i vilket jag antar så rör ju sig kammen till ett bättre läge där den verkar funka.
Borde kanske dock gå runt på startmotorn... hmm
Ci
531
CiM
325ciM-04
byt startmotorn.

har haft samma problem med 2 bilar ( ej bmw). i ena bilen hade jag en träbatong, så när den tjurade fick den en liten omgång och då vipps gick den igång. ibland behövde man låta bilen rulla lite och då var det inget problem att starta.

lycka till!!!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Ett tips e ju o slå med något på startmotorn som har lite vikt samtidigt som person2 försöker starta, får man rätt snabbt reda på om det är startmotorn.

Kan du så bygla med en mejsel över B+ till selenoiden. Startar den ej då så har du inte mycke o välja på.

Kamaxelgivare/Startspärr e jag skeptisk till, detta har ingenting att göra med startmotorns funktion, motorn ska hur som helst gå runt!

Troligtvis Startmotorn eller tändningslåset!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Lägger till en liten bump, har du eftermonterat larm så kan de självklart blockera startmotorn, men antar att du har org.larm/fjärrlås på nyckeln!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu lär det inte funka med skruvmejsel eller hammare att starta din bil,EWSen är lite mer sofistikerad än så.

Har du provat att köra med en annan nyckel?
Jag har grottat rätt mkt med just EWS delen,och har ganska bra koll hur bilen beter sig.
EWS fram till -95 bryter pump o gnista,EWS 96> bryter även startmotor så när nyckeln blir trött (hjälper inte att byta batt) så startar inte bilen.
Den beter sig precis som du säger alltså tändning o allt slår på men eftersom EWS inte får nån returcod från nyckeln så ger inte startmotorn ifrån sig ett knyst.

Ett tips är att mäta den gröna tåten till en spole för att se om EWS har låst upp.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Vurpa... Stämmer! Lite läsning om EWS!

Länk

Har inte testat med annan nyckel då den varit på vift (kommer tillbaka efter helgen). Peter på Automek har uteslutit startmotorn, och hittar som sagt inga felcoder i datorn. Tycker bara att om det skulle vara nycklen så borde det ju inte ha funkat felfritt i 2-3 v för att nu inte starta alls på 2 dagar .... De har varit fuktigt (kondens på ruta/motorhuv) vid de två tillfällena jag testat nu så jag tror på fukt faktiskt. Sedan så har det gått att rulla igång bilen tidigare och det borde väl inte gå om startspärren ligger på?

Mvh Oscar
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Eftersom den går att rulla igång så borde således "startspärren" ligga fri, men inte kriterierna för startmotorn.
Klippt från EWS pdf,en :"Transmission in P or N or clutch depressed, engine speed below specified
RPM"

Inte direkt mycke o gå på, o inte mycke o bidra med höverhudtaget tror ja! För modernt mumbojumbo!

Bumpar en gammal tråd. Fick du någon lösning på detta? Jag upplever samma sak. På ett år som jag haft bilen har jag haft detta problem vid 3 tillfällen.

Bilen startar dock efter 7 - 8 försök. Det som händer är att allt går igång men startmotorn är knäpptyst. All elektronik hoppar igång.
Tar ut nyckeln låser, låser upp och gör så ett par gånger. Till slut så hoppas bilen igång och sen är det bra igen ett par månader.

Någon med bra förslag var man ska börja leta och känner igen sig i detta?
Hej! Det var ena nycklen som strulade, enkelt men frustrerande ha ha ;)
Skönt att det löste sig. Men för mig är det problem med båda nycklarna :(
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Hej,

Tänkte återuppliva denna tråd.

Jag har exakt samma problem. Elektroniken går igång men startmotorn klickar inte ens. EWSen? Hur felsöker jag det i så fall. Är det nyckeln det är fel på? Jag hörde att det går att gå till en vanlig nyckelbar som kopierar nyckeln och då får man med sig all elektronik o hela skiten. Men funkar det när nyckeln är ostabilt från början?

Med vänlig hälsning,
Freddie
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara startmotorns solenoid som är dålig.

Prova att knacka på startmotorn vid starförsök med en lång stång (för att komma åt/nå den) - hoppar den igång då är det troligen solenoiden och/eller kolen i startmotorn som är dåliga.

OBS! Använd INTE metallstång när du knackar, då terminalerna vid startmotorn är oisolerade och det är lätt att man får kortis med metallstång!
Använd trä eller plaststång av den anledningen.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.