AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.089

Vilka fälgar är absolut snyggast på E38 jag har BESLUTÅNGERST

Sida 1 av 3
Skulle vilja veta vad ni andra tycker, jag har beslutsångerst.
Är ute efter 18" till min 740 men jag har svårt för att bestämma mig. Det får inte vara för tråkigt och det får inte vara för modernt. Skicka gärna länk om ni har någon bild man kan se.

Mvh Niklas
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
M-Parallelleker 37 Länk

I mitt tycke de snyggaste 18" som finns till E38

Länk

BMW CS #5139
Något tråkiga.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Rondell 58 fungerar bra på de flesta BMW Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Frågan är om det kan bli "roligt" med 18" på en så stor bil som e38? 20" Alpina då får man den där rätta mäktiga looken.

Mvh Danne
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jepp, 20" äkta Alpina för den sobra looken.

Det har jag...
Ok men hur är komforten?
Länk
Riktigt snyggt.
Är det 20"? vad är dimensinen på fälgar och däck?
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Jag skulle gå på rondell 58, alpina design eller radial 32. 18 tum är perfekt. Du ska beakta att du tappar en del prestanda, både vad gäller acc och toppfart ju större fälgar du sätter på, för att inte tala om komforten.

/L
"Är det 20"? vad är dimensinen på fälgar och däck?

Det står så, ny Länk
Vet ej dim, ville bara bidra med en bild.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
till E38 är Cross Spoke Composite Style 5 en underbar klassiker Länk 20" Alpina hör hemma på B12 5.7/6.0 där de kommer till sin rätt. Radialeker 32 och Mparalelleker är inte heller dumma.
Mvh
Asken
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Snyggast på E38 är BMW Style 32, Radialeker.

Wilhelm Svenselius
Löparn: förklara ditt påstående att man skulle tappa acc och toppfart med större fälgar. Varför?

Jag har 20" alpina på min på sommaren och 18" Rondell 58 på vintern. Båda är riktigt sköna, jag märker ingen försämrad komfort med 20", och jag märker absolut ingen skillnad i prestanda.

För att återknyta till tråden tycker jag M parallelleker 37 är snygga, lite synd dock att de inte finns större än 18". En så stor bil som E38 passar bra i 19 el 20 anser jag. Har du sett Rial Daytona? Riktigt snygga....
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
byte från 19 tum till 21 245/45 19-275/40 19. till 245/35/21-285/30 21, lite mera vägljud de kanske har att göra med att de är lägre profil men inte något som hellst störande o att bilen har tappat acc o blivit slöare de har inte jag märkt något av.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Breda fälgar = större rull och luftmotstånd, mer gummi i backen kostar energi. Luftmotståndet märks kanske inte så mycket i acceleration och låga farter (torde öka exponetiellt? med hastigheten), däremot blir det märkbart vid farter över 100km/h för att inte tala om farter över 200km/. Rullmotståndet (som förmodligen ökar linjärt med hastigheten) märks redan från låga hastigheter. Det finns en anledning till att 402M bilar inte har speciellt märkvärdiga däck fram (bakhjulsdrivna bilar), smala för att skära genom luften lätt och rulla sä lätt som möjligt och därmed påverka sluthastighet och acceleration så lite som möjligt. Dessutom väger de mindre och därmed blir den ofjädrade ch totalvikten lägre med smalare däck och fälgar med mindre diameter än breda med stor diameter. Ökar du dessutom rullomkretsen genom större diameter på fälg utan att gå ner tillräckligt i profil, ökar rullmotståndet med en högre derivata än för lägre profil. Det du vinner i rullomkrets går förmodligen förlorad i ökat rullmotstånd vad det gäller bensinförbrukning vid för hög profil.

Dessutom så är det inte roligt att byta däck på 20" fälgar, en stor anledning till att många 20" hamnar på E-bay med knappt körbara däck..Visst 20" Alpina är klart snyggast på en E38, men knappast ekonomiskt försvarbart både vad det gäller bränsleförbrukning och däckkostnad.

På en bruksbil är inte 20" speciellt övervägt, på en utställningsbil kanske något helt annat.

/Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ökad vikt och vikten längre från centrum köper jag men inte ökad bredd...Tror att de flesta oavsett om dom kör på 18, 19 eller 20 har ungefär lika breda fälgar/däck.

Märkte själv en ökad förbrukning när jag gick från 17" till 18" trots bibehållen bredd på fälgar och däck. Gissar dock att en del av denna ökning beror på däckvalet för variansen mellan olika fabrikat hur lättrullade de är är ganska stor.

___
//Ulf
jo
972
johnor
Bredden påverkar också förbrukningen, du har garanterat högre förbrukning på ett 255/16 jämfört med ett 205/16. Samma bredd och ökad diamter är det rullmotståndet som ger ökad förmrukning. Stor diameter har ju dessutom en högre gyroverkan än en mindra diameter och ett större hjul är trögare att få i rullning än ett med mndre diameter av förklarliga fysikaliska skäl.

/Johan
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Hej,

Mitt påstående baseras uteslutande på saker jag läst och vissa egna empiriska iakttagelser. Hur det fungerar rent fysikaliskt övergår mitt kunnade med råge. Johnors förklarar dock mekanismerna bra tycker jag.

Det finns ett antal trådar om detta på olika forum här på Autopower. Ett aktuellt exempel som förefaller tyda på att större fälgar gör bilen slöare finns på M5board i Alpina sektionen. (Tråden heter något i stil med Biturbo Accelleration, ca 40 inlägg). Det är en biturboägare som fn kör på 18 tum (orginal är 17) och han verkar tycka att bilen accar långsammare (100 -200) och funderar på att byta tillbaka till orginal. Vidare tror jag aldrig att jag har läst att en bil blivit snabbare rakt fram vid byte till större och bredare fälgar men däremot ganska många flera diskussioner om motsatsen. Detta tyder tycker jag på att det finns ett negativt samband mellan fälgstorlek och prestanda (vid rakt fram körning). Sedan behöver inte sambandet vara speciellt start, kanske tom knappt märkbart, som flera av inläggen i tråden antyder.

Jag upplever också att min 740 var lite rappare med orginalfälgarna, 16 tum 245 runt om.

Men, och det är viktigt, bilen är mycket snyggare med nuvarande 18 tum och jag tycker 19, och 20 tums fälgar är lika snyggt, speciellt en 20 tums alpinafälg.

Bästa hälsningar

Löparn

jo
972
johnor
E38 är tveklöst snyggst med stor fälgdiameter, det tror jag alla är överens om, sedan är det upp till var och en att överväga om det är värt att slita dyrare däck och betala extra soppa för detta.

/Johan
Har kollat runt lite och märkt att det finns inga begagnade 18 eller 20" alpinafälgar till salu. Någon som har några?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.