|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vill ventilera lite funderingar kring min bil. Det började bra: Hej igen alla glada! Under hösten fick jag mycket hjälp av många här på forumet (tack!) när jag skulle köpa beställa en ny BMW i Sverige från utlandet i bland annat denna tråd: [LÄNK] Jag har haft otroligt mycket att göra med nytt jobb medmera så nu äntligen kommer jag med lite info och intryck. Jag kom hem till Sverige på lördag kväll den 9 februari och hade ett enormt flyt då vår bil anlände till BMW handlaren natten efter mellan söndag och måndag, från början var vi lovade leverans i mars men det gick mycket fortare! På måndag morgon vid öppning var jag hos handlaren tillsammans med mina nya vinterhjul som jag ville ha monterade av handlaren. Jag var otroligt het på gröten och lyckades övertala folket hos handlaren att göra bilen klar under samma dag så på kvällen kom jag och min flickvän tillbaka och hämtade den leveransklara bilen. Lite halvtaskiga bilder från dagen vi hämtade den, i bageluckan ligger sommarhjulen och på vinterhjulen fattas BMW loggor. Ska uppdatera med bättre bilder senare: [LÄNK] Så hur är bilen? Kort sagt är den helt underbar; min flickvän ”älskar” bilen (och förhoppningsvis mig)! Det är en otroligt skoj bil som fyra personer åker mycket komfotabelt i då baksätet fungerar bra. Den är också grymt snygg. Det är följande spec på den (min personliga kommentar): 205 Automatisk vaxellada (Helt underbar låda, helt överlägsen allt jag har provat förutom DSG som den är nästan lika snabb som. Fördelen med denna är att den kan växla väldigt mjukt när man finkör. ) 7RS Comfort Package (Jättenöjd med allt i detta paket som jag anser vara obligatoriskt) 508 PDC Fram (Det är skönt att ha och fungerar mycket bra med varning även på sidan om främre hörnet. Bekvämt i storstad) 7RR Dynamic Package (Var bland det sista jag lade till på bilen. Är mycket nöjd med Komfort Access, grymt skönt att slippa fibbla med nycklar, säskilt för min flickvän som har stökig handväska... Kurvljuset fungerar kanonbra.) 441 Rokarpaket (Bra med strömuttag fram för navigator) 423 Velourmattor (Dom ser fina ut i sin plastförpackning i väntan på bättre väder) 7XA M ladersportratt paddlar multi (Folk hade rätt, denna ratt är jätteskön att köra med och fin att titta på) 430 Spegelpaket (Det är gött med avbländande speglar i trafiken, kan bara vara lurigt då man i mörker inte alltid kan urskilja detaljer på bilen bakom utan man ser en siluett. Jobbigt om man missar att det är polisen bakom.) 470 Isofixfasten (Om man förökar sig i framtiden så är detta smidigt för barnstolen.) 5AC Helljusassistent (Omdebatterat tillbehör, fungerar mycket bra i de allra flesta situationer, helt klart värt 1 500 pesos. Jag tycker man kan jämföra med regnsensor som heller inte fungerar perfekt i vissa situationer, den följer ju bara input den får från sina sensorer och sedan gör som man har programmerat.) 677 LOGIC7 (Oj Oj vilket ljud! Är jättenöjd med det maffiga ljudet; hittade bra inställningar här: [LÄNK] Rekomenderar andra att köpa detta system då det ger en njutning varje gång man sätter på radion) LC Laderkladsel Dakota Jadegra (Jättesnyggt och komfortabelt att sitta på, kyla är inga problem då stolsvärmen kommer efter ca 30 sekunder, fantastiskt!) 4AD Interiorlist Svart hogglansande (Blev jättebra med denna list, tack för det goda rådet Alf von Sil) Metallic Spacegrå (Härlig färg som fungerar bra i alla ljus och som ser bra ut även om bilen är skitig. Det finns snyggare färger OM bilen är ren men jag har inte tid att tvätta ofta.) 19” 230 fälgar (Ser fram emot att sätta på dessa så snart som möjligt, jag tycker de är mycket vackra) Övriga tillval: Vinterhjul: M5 replika fälgar 18” med 8” bred fälg och ET35. På dessa sitter det 225/40-18 Michelin X-ICE North. Jag är grymt nöjd med dessa hjul då jag inte har märkt av några som helst negativa sidor, dem är också vackra! H&R spacer 15mm bak för att trycka ut fälgarna till samma läge som orginal. Navi: Tomtom 720T med ett Brodit fäste. Bra navigator som jag köpte ett fartkamera abonnenmang till. Detta uppdateras genom min mobil (bluetooth) och samtidigt fungerar navin som handsfree. Beltroniks FX2: Kul leksak för att kolla hur snabb bilen är. Ditec: Bra skydd av lacken och ingen vaxning behövs, perfekt för mig som är för lat för att putsa. Hur går den? Mycket bra,helt överlägsen det mesta vad gäller motor, chassi och drivlina! Motorn är helt underbar, fantastiskt bra drag på alla varvtal. När vi hade kört in bilen i 200 mil så var det grymt att släppa loss all kraft. Bilen är helt vansinnig, det är helt omöjligt att få fäste med vintersulorna även om jag har rejäla sådana. Antisladden blinker hela tiden så för att kunna köra på hyfsat får jag koppla på DSC när det ska gasas. Runt 140-150 börjar vinterdäcken säga ifrån på kuperade vägar, sidorna ger helt enkelt vika och bilen känns ”ormig”. Det som gör motorn än mer imponerande är att den drog 0,7 på motorvägen innan den var inkörd, helt otroligt. Något som jag saknar/ångrar? Jag funderade på fabrikstoning. Idag såg jag en E92 i samma färg som min med fabrikstoning, jag blev överlycklig att jag avstod! Fyrhjulsdrift kanske hade varit trevligt för att kunna få ner kraften i vårt klimat, har aldrig provat X-drive så detta är bara en fundering. Är annars mycket nöjd med specen, troligen pga att jag spenderade många timmar på diverse BMW forum. Mindre trivsamt: Bilen motorbromsar (ibland) även om det är automat vilket gör den lite ryckig precis som en manuell vid kökörning. Vindrutetorkarna låter en del och man känner dom i bromspedalen när man står stilla, tydligen ett vanlig fenomen enligt vännerna på andra sidan atlanten. När man stått stilla och släpper bromsen så ”pangar” det ibland liksom till och bilen nästa skuttar iväg. Jag misstänker systemet som ska hålla bilen när man släpper bromsen i en backe. En lastkrok i bagageluckan släppte i fästet första gången jag använde den, irriterande." Sedan har det fortsatt med några problem: "På tal om BMW så är min bil inne nu för att få lite saker fixade: -Den bromsar jävligt snett IBLAND, bekräftat av två bilkännare, helt livsfarligt då jag inte vågar bromsa ordentligt i kurvor. (är tvungen att parera med stryrningen) -Den växlar konstigt och osmidigt vid mys körning 30-70 km/h (fungerar perfekt när jag ligger på) -Höger backspegel åker ner ibland precis som vid backning, IBLAND. -När jag kör på automatiska helljusläget så tänd inte bilens lampor och instrumentpanel inte IBLAND. -Bilen rycker när jag släpper bromsen från stillastående IBLAND. -Lastkrok i bagageluckan släppte första gånfen den användes -Bagageluckan måste man ha mycket kraft för att den ska stängas -Njurarna repade från fabrik. -Ett av glasen till framljusen sitter inte riktigt rätt gentemot karossen. Någon som har kommentarer kring detta? Någon måste köra måndagsexemplaren ;-) /Tobias" ----------------------Heartware Tobias svar på dina frågor: -Den bromsar jävligt snett IBLAND, bekräftat av två bilkännare, helt livsfarligt då jag inte vågar bromsa ordentligt i kurvor. (är tvungen att parera med stryrningen) Den gör så från början. Jag hade detta problem när bilen var ny. Detta beror på att standard chassit även " M " är för mjuka. När man panikbromsa så förflyttar du vikten fram. Bakdelen blir lätt och vandrar...lätt. Vet ej varför Antisladdsystemet eller ABS inte tar hand om detta? Men det fenomenet försvann efter inkörningen och däckbytet. -Höger backspegel åker ner ibland precis som vid backning, IBLAND. -När jag kör på automatiska helljusläget så tänd inte bilens lampor och instrumentpanel inte IBLAND. Uppdatering av mjukvara. -Bagageluckan måste man ha mycket kraft för att den ska stängas Svar:Justering -Njurarna repade från fabrik. Svar:Döda säljaren -Ett av glasen till framljusen sitter inte riktigt rätt gentemot karossen. Svar: Jag justera själv varje gång bilen kommer tillbaka BMW mekanikerna byr sig inte ett skit om det där. Riktigt dåligt. Det var mina kommentarer. Man får finkamma bilen innan man kör ut från försäljningshallen! Det är vad jag har lärt mig. ------------------------Hillstreet "Tobias1980: Instämmer i allt heartware skriver. Min bromsade på samma sätt men det blir bättre när den är inkörd. Uppdatering av mjukvaran gör underverk." -----------------------Tobias1980 "Tack för kommentarena Hertware! Bilen har gått 480 mil nu så den är ju inte direkt splitter ny längre. Bromsarna drar verkligen snett på något vis. Detta visar sig vid inbromsning rakt fram då bilen nästan går på tvären IBLAND. Jag noterade också ett rökmoln bakifrån efter att jag tvärnitat, låser bilen hjulen de sista meterna? Jag har ju värsting vinterdäck på som ska vara de bästa på marknaden för asfalt (Michelin X-ICE North 18" 225) Bilen är helt ok på allt utom broms." -------------------------Hillstreet Tobias1980: Okej har du kört 500 så är den nästan helt inkörd. Vinterdäck suger på allt förrutom is och snö men på tvären ska du inte hamna :-) Låter som om bromsarna behöver fixas helt klart. Kan du svänga förbi nån Bilprovningsdropin? De kan ju testa bromsarna där. Hjulen låser aldrig men ABSen på BMW är jävligt bra och inte lika "läskig" som på andra bilar jag kört." Senaste nytt: När bilen var inne förra veckan så skyllde man på vinterdäcken som enligt BMW är för mjuka. Detta är mkt konstigt då däcken är de BÄSTA av alla däck enligt AMS, särskilt bra ska de vara på asfalt. Jag gav mig inte utan fick återkomma när jag bytt till sommardäck. Med sommardäcken blev bilen mycket stabilare men jag tycker ändå den kändes lite vinglig vid kraftig bromsning. Jag stog på mig och krävde att de skulle gå vidare med felsök på bilen som det enligt BMW "inte är något fel på". Idag kollade de hjulinställningen och den var som jag uppfattade det över telefon 0,5 grader fel fram och bak. Hur mycket kan detta ha påverkat? Sedan såg man ju detta med lackskador i den andra tråden och kände igen skadorna... /Tobias Förvirrad | |
|
Du har nog skrivit autopowers i särklass längsta inlägg... Angående dina fel så är det ju bara att åka tillbaka till åf, samtliga fel verkar vara lätt att åtgärda. |
|
|
Tobias1980: Jag har samma problem med min högra backspegel på min 120d, att den åker ner ibland. Var inne för uppgradering av mjukvara, men det hjälpte inte så nu skall bilen in på tisdag för byte av backspegel. Hoppas att det löser problemet, det är väldigt irriterande. Mvh Kim |
|
|
Enda rätta är väl att åka till bmw-handlaren och tala om och visa upp dina problem. Mycket annat kan man väl inte göra som första steg. |
|
|
Tobias1980: Låter tråkigt att du haft så många fel, förstår att det inte e speciellt kul. Mina lister runt sidofönstren blev missfärgade ett tag efter jag fick min bil, vilket BMW direkt beställde nya & bytte inom några dagar genom att hämta min bil på jobbet & leverera tillbaks den några timmar senare, mycket bra service. Annars har min bil fungerat perfekt i 2500mil... Jag e otroligt nöjd med allt... Kan inte hitta nått negativt med bilen alls!!! Jo, en diff isåfall.... Rolle// |
|
|
Det var trevligt att läsa. Ja inte felen förstås. Sjysst bränsleförbrukning för resten. Min 325 tar över litern blandat. 2300 mil. Grattis till en mkt fin bil och lycka till i fortsättningen! |
|
|
Hej Tobias och tack för senast. Dina rapporter är mycket uppskattade av oss som fortfarande väntar. I morgon är den stora dagen för mig. Hämtar min pärla kl 14.00 Mer info kommer... |
|
|
Rolle10 Vilka lister syftar du på? Shadow Line lister? Hur såg dessa prickar ut? "Mina lister runt sidofönstren blev missfärgade ett tag efter jag fick min bil, vilket BMW direkt beställde nya & bytte inom några dagar " |
|
| Hämtad, allt perfekt, kört 10 mil idag. Ipod kabeln saknas annars allt ua. | |
|
André: Ja det var Shadow Line listerna, det blev som man hade hällt bensin på dom faktiskt. Rolle// |
|
|
rolle10 Tack för ditt svar. Ska kolla närmare på mina Shadow Line listerna. Har upptäckt liknande fenomen. De kanske blir så prickiga efter att ha kommit i kontakt med avfettningsmedlet?? |
|
|
Tobias1980 Jag kan också tycka att bilen drar mycket vid kraftigare inbromsning, men jag tycker det blir bättre och bättre. Har kört med sommardäck (runflat) hela vintern (dock ej på vinterväglag givetvis =) Även om jag tycker att runflat däcken är helt ok, så lär det bli utan runflat vid nästa däckbyte. Mest för stötighetens skull. Bagageluckan är fadäs! Man smäller igen luckan, sätter sig i bilen för att åka iväg och aset varnar för att luckan är öppen. Händer bara ibland, men klart irriterande. Något som jag har märkt är att det fortfarande ryker ifrån avgassystemet efter man stängt bilen. Håller på i en halv minut något. Inget att bry sig om men det ser kul ut. Som en "cowboypickadolla" =) ________________________________________________________________________ Andrè & rolle10 Det felet med listerna hade jag på mina shadowlinelister på min 330 e46, de gick aldrig bort. Har inte fått några prickar på den nya på 335:an än. Hoppas man slipper det. Kan vara som Andrè säger att det har med avfettning att göra. ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
André & Tobias: Jag trodde först att det var avfettningen som förstört listerna, men när ja prata med bmw så fråga lackexperten om det såg ut som om ja fått bensin på listerna + prickar, och då sa han direkt utan att se på listerna att dom byts ut, och att dom haft problem med det tidigare Rolle// |
|
| Betr hö backspegel så vinklar den ned när man lägger i backen OM knappen står i läge mot vä backspegel. Annars inte. Rätt bra faktiskt. Se sid 49 i manualen. | |
|
rolle10 Tvättade min bil igår hos en kompis som har eget företag inom Bilvård och passade på att fråga angående Shadow Line listerna. Han borde ju veta om någon då det är han som tar hand om min bil. Enligt honom så beror de små prickarna just på kallavfettningen. Jag har en del prickar på de lister som sitter på dörrarna längst sidorutan. Inga tendenser dock till prickar längst karmsidorna. Han säger att han brukar lägga på kallavfettningen just upp till listerna längst sidorutorna. Det skulle förklara fenomenet. Hade liknande "problem" med Kromade alu-lister på en Audi A4 En annan viktigt aspekt att beakta i det fallet om man nu tänker reklamera dessa prickar hos BMW är: * Hur bär de sig åt för att byta ut fabriksmonterade lister utan att skada lacken?? * Blir ingreppet lika bra utfört som orginal fabriksmonterade lister? * Försvinner verkligen problemet?? rolle10 , kolla upp detta noga nästa gång du tvättar din bil. |
|
|
Andre: Lite vaxpolish på listerna gör de som nya. Metalllister kan man använda autosol till. gummi och plastlister olivolja extra virgin. Mvh Asken |
|
|
Hej Asken SKa testa, tack! ;-) |
|
|
Asken Testade med lite vaxpolish men det funkar inte. |
|
|
Hej André. Har kollat nu en extra gång om det finns några prickar el om listerna e flammiga som dom gamla listerna var, och det finns inga prickar el nått på listerna fast ja tvättar bilen på samma sätt som innan listerna byttes ut. Det kan mycket väl varit kallavfettningen som skadade dom gamla listerna men isåfall pga att det va nått fel på ytskiktet som gjorde dom mycket känsligare mot yttre åverkan?? Så ja, för mig har problemet försvunnit. Hur dom byter listerna spelar ingen roll för mig bara slutresultatet är lika bra som innan, och för mig kunde det inte blivit bättre, ser precis likadant ut som när dom fabriksmonterades. Men det e klart att lister tar stryk som tex kromlister mm. På min 330 så hjälpte inte ens autosol när jag efter nått år försökte få kromlisterna fina igen, men det beror nog mer på att jag väntade för länge... Bara prata med bmw så löser sig nog problemet. Ha det gott. Rolle// |
|
|
Hej igen alla! Äntligen är problemet med min löst, jag hade ett fel på bakvagnen vilket gjorde att min bil fick ett konstigt uppträdande främst vid hårdare bromsning men det hade också en viss påverkan på bilens väghållning. När man fick ordning på detta nu i veckan så uppstod ljuvlig kärlek till bilen - den var äntligen som jag förväntade mig! Är glad att min handlare backade upp mig så att BMW Sverige gjorde en nogran undersökning av bilen med stöd från Tyskland! Nu ska jag köra skiten ur min bil! |
|
| Glömde tacka alla BMW entusiaster för alla goda råd och hjälp! Tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.