AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.710

Lackskadad ny 335 vid leverans, vad göra?

Sida 2 av 4
Verkar inte som om det bara är jag som har problem... Trist som satans det här. Sorry att jag rubbade din världsbild lite Tobbe1980.
Jag skall gå in till Åf så snart det blir bättre väder och bilen håller sig ren från tvätten.
BMW kan i nuläget inte hävda att min bil är OK då de:
1. Såg att det var fel på lacken och godkände syratvätt/recond.
2. lämnade bilen för våtslip.

Hur många chanser har de på sig att rätta till ett fel? 2? 3?

Minns när farsan köpte sin första 328ci 1999. Den åkte in och ut på verkstaden pga framvagnsproblematiken på de första årsmodellerna. Den fick han byta in mot en 330 med ett riktigt lågt mellanpris. Detta efter att verkmästaren erkänt att de efter 3-4e besöket inte kunde åtgärda felet. Den återförsäljaren (Uddevalla) var dock ett rent skämt i övrigt och jävligt otrevlig efter det, dvs han sålde aldrig någon mer bil till oss...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nu blir jag riktigt nervös faktiskt... Tur att min 325a ska in på leveransrekond och lackskydd innan jag hämtar ut den. Och jag Lovar att jag ska syna bilen VÄÄÄLDIGT noga med förstoringsglas innan jag hämtar ut den.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
HARM:
Hur känns bilens sidor ? Är sidorna helt släta och fina eller kan man även på sidorna känna en viss strävhet, som ej ens försvinner när man har vaxat.

NN/
På sidorna har jag inte tyckt attt den är sträv... Däremot ser ju sidorna ut som skit tack vare all apelsinskalstruktur...

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Apelsinskalstrukturen är ju också helt otroligt att BMW har. Helt SJUKT att BMW som premium märke kan "godkänna" den strukturen dom har i lacken.

Näe tacka vet jag min gamla blanksvarta E46 cabbe som va våtslipad och suuper polerad för att vara heeelt blank :)

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Kolla din PowerPost
pe
771
pea
BMW M3 E92
Harm, hämtade ut en bmw för ett tag sedan, samma problem som du.
De skyllde på något nedfall i Halmstad eller var det nu var någonstans man tog in bilen till sverige.
Man polerade bilen med någon slags lera och det blev perfekt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pom, pom, pom. Nu kommer jag att bli nackad härinne men på en nyuthämtad CLK 200 07.09 håller lacken "gamla vanliga hederliga" ytan, dvs inget apelsinskal, slätt och fint och den har synats med Ask-blick och spegel.
Den 745iA jag köpte förra året hade ingen apelsinskalssymptom.. Lycka till och hoppas det löser sig för Er!
pea: Det är magic clay och den finns att köpa från 3M, är även perfekt efter man tvättat bilen på vintern, vartenda asfaltskorn och sånt försvinner.
Mvh
Asken
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Asken: Och dessutom repar det så inni helvete - och KRÄVER en polering med maskin efteråt för att det ska bli bra.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nikeman: Inte sist jag använde den men som sagt, det krävs att man itne har bråttom och följer instruktionerna. Har iofs inte testat den på lacken på nyare BMWs (+05).
Mvh
Asken
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Trist att höra att så många har haft problem med BMWs leveranser. Känns tyvärr som att mycket ligger i att ÅF har helt fel attityd. Det verkar som att de tror att de är guds gåva till folket när det i själva verket bara är det faktum att de säljer fina bilar som gör att någon vill sätta sin fot där.

Jag hämtade själv ut min nya E92 i somras, 3 mån sen dessutom trots löfte från en inkompetent och slarvig försäljare om att ingen försening kunde ske. När leveransen väll skedde hade den både ett jack i lacken och en repad ruta. Repan i rutan upptäckte jag först efter ett par dagar och då var det ett himla liv att få den åtgärdad.

Har haft bil i många år och aldrig lyckats åstadkomma några lackskador eller repor i rutan på någon av mina bilar. Vad är det för attityder hos medarbetarna som gör att BMW lyckas med så mycket skador på sina bilar före leverans??

Numera lämnar jag aldrig in bilen hos BMW utan att få en skriftlig bekräftelse på att de besiktigat bilen och inte hitta några inre eller yttre skador. Jag känner mig som jordens mest misstänksamma kund, men tyvärr har de överbevisat mig om sin kompetens för många gånger.

/F.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
morris77 :

Håller med dig till 100%.

Men 2 saker ska man inte glömma

1) En person som inte är aktsam/försiktigt om sin egen bil kan ej vara pedantiskt med andras bilar
Det värsta är om denna person jobbar inom bilbranschen.

2) Har vart i många många verkstäder genom åren och sett folk som jobbar i bilverkstäder mm Tycker bara synd om bilarna som folk lämnar in.

Försöker undvika lämna in bilen på verkstad så gott det går!
Om jag lämnar in den så väntar jag utanför tills dem gör klat jobbet.
Inte så populärt alltid men so what liksom.....

Pratade med en kille som jobbade som bilmek på en av bmw anläggningar i sthlm.
Frågade honom hur f-n man håller reda på massa delar när man plockar ner en motor tex... skruvar mm

Svaret jag fick var : Ja du, man försöker göra så gott man kan , men blir det ngr skruvar över när man sätter ihop motorn igen, då får man leva med det sade han... :-(

BMW M-POWER
Hej alla,
Jag hade inne bilen för kontroll av lacken förra onsdagen... För att göra en lång historia kort, huven kommer att lackas om efter semestern!
Ville bara att intresserade skulle få svar.
Mvh Marcus

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
Uppdatering!
Jag lämnade in bilen igår för omlackering av huven. Dessutom skulle de lacka om kofångarna fram och bak som omlackerats efter en parkeringsskada med fel nyans.
Idag tittade jag in i verkstaden för att hämta laddsladden till min mobil... VA I H**V*TE tänker jag när jag ser bilen...
Fast jag påpekat för verkstaden om att det inte får skilja något, inte det minsta i nyans och även visat bilen för lackeringsverkstaden så de kunde kola lacken så är det gigantisk nyansskillnad. Typ som att jämföra min röda färg (karmosinröd) med BMW´s gamla tomatröda färg. Dessutom var huven full av små insjunkningar (kratrar) och lackkorn i klarlacken!
Jag hämtade försäljaren eftersom alla i verkstaden hade gått hem och visade honom. Han sa "Jaja, men lacken måste ju härda i något dygn innan nyansen blir rätt" skrattretande...
Nu är jag så besviken på det hantverket som är utfört och de tidigare åtaganden av BMW för att få rätsida på min bil. Jag har tidigare lackat om delar såsom kofångare och tom en skärm (min M3 blev påbackad på semestern förra året i tyskland, rep gjordes i tyskland) på röda, silvriga och mauritziusblåa bilar utan att det någonsin varit några problem.
Vad skall jag göra, mer än att nästan börja gråta för det här?
Glädjen med denna bilen är helt borta nu efter alla problem.
Denna gången skulle de förutom att fixa lacken även ordna:

• Rassel från turboaggregat. Troligtvis wastegate-ventilens länkage. Rasslande ljud vid uppstart varm motor samt vid viss motorbroms. Dessutom ryker motorn vid uppstart.
• Bältesförare hö. Sida. Denna missar alltför ofta bältet, dessutom hamnar den i fel läge när den går tillbaka med resultat att den sticker fram.
• Vä. Sida Spolarmunstycke. Sitter löst, går ej tillbaka till ursprungsläge efter användning.
• Dörrar, justering, svåra att stänga.
• Omlackering huv, garantiärende
• Omlackering främre och bakre kofångare. Ej acceptabel nyansskillnad vid tidigare åtgärdat föräkringsärende.
• Oljekonsumption? Drar otroligt mycket olja. Oljebyte!

Dessutom har bilen tidigare varit inne för följande.
• Glapp i framvagn, bytt ett par länkarmar utan bättre resultat.
• Syratvättat lack pga nerfall vid transport. Resultatet blev dock ej godkänt!
• Lambdasondbyte, efter några hundra mil.

Är det detta som är premium/Innovation/Passion/Dynamik/körglädje? Inte för mig, glädjen över att ha köpt en ny BMW är sedan ett tidigt stadium borta. Detta var inte vad jag förväntar sig av ett av världens största billeverantörer. Särskilt inte när prislappen hamnar över 500K kr…

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Wow, förstår att du är ledsen/upprörd!

Stå på dig, det är inte acceptabelt och kräv lånebil under hela tiden du har din inlämnad. Till slut tröttnar de väl på att du är envis och gör det ordentligt...
Ett tag efter du fått ordning på din bil så glömmer du säkert bort problemen och kan njuta av din bil!!

Min egen är just nu inne på 3:e försöket att lacka om framskärm+backspegel+framdörr+bakdörr efter närkontakt med en kronhjort. Första gången var det oerhört mycket glitter i lacken och dammkorn. Andra gången var det rätt nyans men för lite färg på backspegeln (ingen slät yta) och dammkorn på övriga ytor. Jag ger mig dock inte förrän de gör ett ordentligt jobb, även om servicerådgivaren och lackeraren nu tycker att jag är oerhört jobbig.
mo
72
montegoblå
E90 320D -07
Lackeraren fick göra om 4 ggr för att åtgärda en liten skada på min E90.
Enligt mig rent slarv.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Lider (värk)ligen med er som har dessa problem. Såg någonstan i diskutionen att återförsäljarna e snåla och inte tar skydd till sina nya bilar under transport:
När jag köpte min beg 320 betällde jag uttrustnings specefikationen på bilen och fick det vi mejl, och längst ner såg jag att det var beställt extra transport skydd till bilen när den ankom som ny. Kan också tilläga att det var BMW Bilcentralen i Stockholm som tagit hem bilen ny -03
Snyggt gjord, dock borde vara självklart!
andreas_r; Alla BMW som går på export så pass långt som Sverige har transportvax, frågan är dock om det inte tas bort redan i Halmstad = oskyddat vid transporten till din återförsäljare.

För övrigt så skulle jag enbart köpa en ny BMW om jag fick den fabrikslevererad, vilket underligt nog ännu inte är möjligt i Sverige (för Amerikanska marknaden har det varit det i årtionden) köper man Mercedes-Benz eller Porsche är det sedan ett bra tag möjligt även för Svenska kunder..

Stephan
Idag fick jag reda på att det inte går att, citat "få lacken bättre, men om ett år skall du se att huven har mörknat till samma nyans som övriga bilen"...
Öppnade då dörren och undrade varför inte dörrposten var ljusare än tex taket. "mmm, det kanse inte stämmer ändå"
alltså vad fan skall jag göra.
Jag tänker iaf inte ta emot nycklarna förrän bilen är perfekt!
Gemini__
Oj, hoppas det löser sig. Vilken otrolig klåpare din bil har hamnat hos. Bra att du står på dig, lycka till.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.