|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej alla, I slutet av sommaren 2007 plockade jag ut en helt ny 335ci. Det var en regnig augustidag och jag fick bilen samma dag som jag skulle iväg på semester med den. (Den var måttligt försenad). Försäljarna sa att jag ej skulle tvätta den på ca en månad. Jag skulle oxå vänta med att vaxa den samt att man ej fick lägga lackskydd förrän garantitiden är ute. Jag upptäcker senare efter en tvätt att huven, taket och bakluckan är fulla med små prickar. Bilen var precis skinnad, och prickarna såg ej ut som vatten/kalk-märken utan snarare som en härrans massa nålstick dessutom kändes den som ett fint sandpapper i lacken. Jag åkte då till en duktig bilrecondare som sade: "Den här måste syratvättas och poleras, det är nerfall från tågens luftledningar som fastnat på din lack". -Han vill tjäna pengar på mig tänkte jag och åkte till en kompis som även han polerar bilar och är erkänt duktig hemmavid. "Det där kommer jag aldrig få bort" var hans kommentar. Nu kontaktar jag BMW på lite olika ställen i landet för att höra mig för. Alla vet, när jag får prata med rätt person, vad det handlar om och mycket riktigt är det nerfall under transporten som måste syratvättas. Jag kontaktar BMW i min hemstad som säger att jag får vänta till inspektionsmannen från BMW kommer. Sagt och gjort och lämnar in bilen bokad tid. De kommer fram till att den skall syratvättas och poleras och vi bokar en ny tid. Däremot är det inget annorlunda på min lack gentemot andra då jag även påpekat att det är otroligt mycket apelsinskal-struktur på lacken. (Vilket är ett annat problem...) Efter syratvätt med efterföljande recond är prickarna fortfarande kvar. Han som gjorde jobbet sa även han att den här lacken är det något fel på. In med bilen igen... Denna gång provar de att våtslipa huven för att slippa lacka om den. Får tillbaka bilen och den är bättre men fortfarande inte vad man förväntar sig av en ny bil. Vad skall jag göra nu??? För att få bort prickarna så behöver man alltså lacka om bilen - Inget jag är särskilt sugen på... Någon som vet vart på BMW man skall vända sig? Jag har inget emot min ÅF, men nu vill jag gå till botten med problemet. Mvh Marcus | |
Juventini |
Om jag vore du skulle jag först ringa BMW Sverige och höra med dom, får du ingen hjälp där tycker jag du ska ta en ordentilig diskussion med din återförsäljare, är dom riktigt hårda skall du kontakta Konsumentverket och ha gärna kvar alla dokumentation på det som gjorts. Lycka till! |
| Man blir ju bara ledsen när man läser sånt här :( 2008 och såna här problem på en NY bil ska ju bara inte finnas... Tycker det har varit ett par andra på forumet som inte heller har varit nöjda med sina nybilar.. Har bmw mer problem än andra märken? | |
|
HARM Det var tråkigt att höra att du har sådana problem med din nya vagn. Nerfall från tågens luftledningar? Den förklaringen låter lite långsökt tycker jag. Ska kolla med en polare som har egen rekondfirma. Han kanske kan bidra med en ny vinkling på saken. Problemet kanske härrör från tillverkningen?? |
|
|
HARM "Alla vet, när jag får prata med rätt person, vad det handlar om och mycket riktigt är det nerfall under transporten som måste syratvättas." Om alla "vet" vad det handlar om, varför åtgärdas inte problemet??!! Däremot så vet jag att det finns riktiga klåpare på BMW Halmstad som brukar "repa" bilarna under rekonden innan transport till ÅF. |
|
|
Jag har beställt lackskydd på min nya 335. Den ska dit på torsdag och på fredag hämtar jag ut min nya bil. Konstigt att dom sa åt dig att du inte fick lackskydda bilen föränn garantin har gått ut. Det är BMW som lämnar ut min nya på lackskydd hos MAP.. =/ |
|
|
HARM: Beklagar problemen. Trist på en ny och fin bill. Hade precis samma problem men med en 316 1997 köpt på BMW Solna. Jag var som en igel då jag hämtade den och vägrade skriva under acceptansprotokollet. Samma problem som din bil plus repor på en fabriksny bil. Det blev en lite strul men de fixade syratvätt, polering och hela rubbet. Kom åter och inspekterade bilen, inte godkänt jag vägrade ta emot bilen och de levererade en ny bil då säljaren var med mig och såg vad jag visade han. Fick en lånebil(318tds) under tiden och det löste sig bra tycker jag. Reklamationer under senare år har blivit betydligt marigare, tyvärr. Knepigt att hantera reklamationer men mitt tips är, dokumentera allt och sänd brev. Då blir det enklare. Får du inte respons, gå ett steg högre i befälsordningen på firman. Lycka till! Asken |
|
|
Vad jag menade med "Alla vet, när jag får prata med rätt person, vad det handlar om och mycket riktigt är det nerfall under transporten som måste syratvättas." -är att vissa inte ville kännas vid saken men när man pratade med gubbarna "på golvet" så var det inte den första bilen som hade detta problemet. Felet ligger i att BMW sverige är så förbaskat snåla så de beställer bilarna utan skydd till sverige. Sen får de jobba med att tvätta av alla bilarna i halmstad innan vidare transport och leverans. En annan sak som förmodligen bidrog till mitt problem är att de var grymt underbemannade i Halmstad i somras. Min bil stod på deras uppställningsplats i 4!! veckor innan den fraktades vidare. 4 veckor i gassande solsken med nerfallet på som typ, brände in i lacken... Jag är ganska säker på att det handlar om nerfall från luftledningarna då både personer på BMW samt olika recondare haft samma förklaring. Tack för alla tips. // Marcus Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Det jag menar att det är inte ditt problem att lösa eller lyssna på deras förklaringar, gå till VD för stället lämna nycklarna kräv lånebil och be om action. Du kan ju hänvisa till tråden, de brukar vara måna om god publicitet. Mvh Asken |
|
|
Trist start med din nya bil. Din ÅF har ju inte sagt nej till omlackering, så varför pratar du inte med dem först om att du inte är nöjd med deras senaste åtgärd. Det är klart att det inte är roligt att få en ny bil omlackad men vad är allternativet? Det är ingen stor kostnad för BMW ÅF att lacka om bilen. |
|
|
Omlackering är inte något jag vill ha... Jag är ganska pedantisk med mina bilar och vet vad som krävs för att få en perfekt lackering, och det arbetet tror jag inte att de skulle göra. Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Så snart det är bättre väder skall jag åka in till ÅF igen, med nytvättad bil och diskutera lösningar. Asken, jag kan inte minnas att jag fick skriva på något godkännande. Bilen var precis tvättad när jag fick nycklarna så jag körde ut den ur tvätthallen själv. Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Farsans nya 523 E60 hade något liknande på sin lack...små prickar/nedfall som var otroligt svåra att få bort... Han lämnade in sin bil till en lackskyddsfirma,som först tvivlade att de kunde få bort detta nedfall,men sedan de i sin tur "konsulterat" en annan duktig rekondare så fick de ett bra resultat.. Han gick INTE via ÅF för att fixa detta,så detta fix stod han för själv(han hade tänkt göra ett lackskydd direkt han fick bilen hur som helst).. Rekondfirman sa(eller trodde) att det var någon form av industrinedfall i Tyskland när bilen väntat på transport hit...Tja,inte alls otroligt. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det tråkiga är bara att det inte gick bort helt ens efter våtslipningen av huven samt att huven nu är slät medans övriga bilen har apelsinskalstruktur... :-( Detta var första gången jag köpte en helt ny bil, och det tråkigaste hittils... /Marcus |
|
|
Jo...förstod att du har ett problem av "värre sort"...hoppas att det löser sig för dig i slutändan på ett bra sätt. Mvh Janne. |
|
|
HARM: Gå tillbaka och till säljaren alternativt hans chef och berätta att du INTE är nöjd. Detta ska man inte acceptera på en ny bil speciellt inte i den övre prisklassen. Om du inte får något bra åtgärds plan skulle jag tagit detta med Bmw Sverige. Lycka Till |
|
Juventini |
det bästa du kan säga till din ÅF om dom ej tar det som reklamations ärende är att du kan gå vidare till massmedia med ditt ärende. |
|
Va faan, nu faller poletten ner! Detta förklarar fläckarna på min ny bil i fronten. Jag är chockad, nu förstår jag de oförklarliga fläckarna som är omöjliga att få bort! Jag gjorde DITEC på min bil och de kunde inte få bort fläckarna. Mina njurar fick jag utbytta förra veckan av BMW då de var fläckiga utan knussel. De visste säkert vad det berodde på! Vad ska jag göra, min bil har ett antal fläckar? |
|
|
Tobias1980: Vi får syna dina fläckar på Kärsön nu på lördag? Vem polerade din bil var det Jörgen? |
|
|
Jag gjorde DITEC hos Carwashcity :Länk De gjorde ett suprbra jobb. Nu börjar en olust kring mitt bilköp bli starkt, jag ska starta en ny tråd med mina övriga funderingar. /Tobias |
|
|
hmm...det är mycket riktigt som någon tidigare skrev nedfall från tågtransporten som orsakar detta... Kallas för "flygrost" och är riktigt jävligt...känt fenomenen även hos BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.